blanda cyp.leptosoma /cyp jumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metrunui
    Användare
    • augusti 2006
    • 27

    #31
    Ursprungligen postat av spazm
    Jag blir oerhört nyfiken på tekniken bakom karet. Hur är det byggt? Knappast helglas väl? Filtrering? Uppvärmning?

    Otroligt snyggt är det i alla fall och med den storleken så ser det verkligen "naturligt" ut..

    Jens
    det står i ett rum källaren så sidorna o bakväggen är källarväggarna fram sidan har jag gjutigt själv tvärs över. botten är murade lecablock omlott sen ligger det en elgolvslinga inspacklad. sen har jag limmat en 5 cm styrolit runt om på väggarna. sen har jag tätat allt med glasfiberplast som man har till båtar som är färgad blå. har även en vanlig vattenkran i ena sidan till påfyllning på andra sidan är ett 50mm avloppsrör som går rätt utt i avloppet som överrinningskydd. pumpen är en vortech dammpump som pumpar 9000l i timmen. som filter hade jag ibörjan en dammtunna i ett angränsande rum men de funkade alldrig riktigt så jag tröttnade på skiten så stod det tomt några år.men så fick jag ett ryck köpte en filtermatta 1*1 meter som jag stoppade i kanske inte den snyggaste lösningen men funkar kanon lite sugen o tömma de o dölja de bättre .vi får se. belysningen är en metallhalogen på 400 w

    Kommentar

    • metrunui
      Användare
      • augusti 2006
      • 27

      #32
      Ursprungligen postat av Mattias777
      Hur sitter stenarna fast på sidorna o bakväggen?
      stenarna är staplade bara rätt upp o ner

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #33
        Den här tråden kom väldigt lägligt, då jag själv har planer på ett likadant projekt i det hus vi kommer att flytta till om några veckor. (Fast det dröjer nog ett tag innan just detta blir av, har andra projekt också)
        Har du armerat betongen eller är det overkill? Vad har du för tjocklek på framrutan? Vågar man fråga om ett foto på hela rummet, så att man inte bara ser inne i karet?

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #34
          Består BÅDA sidorna av vägg? Inte så att du har behövt gjuta en extra vägg? Lecablocken var en bra ide, den ska jag sno av dig...

          Kommentar

          • metrunui
            Användare
            • augusti 2006
            • 27

            #35
            Ursprungligen postat av Rembrandt
            Den här tråden kom väldigt lägligt, då jag själv har planer på ett likadant projekt i det hus vi kommer att flytta till om några veckor. (Fast det dröjer nog ett tag innan just detta blir av, har andra projekt också)
            Har du armerat betongen eller är det overkill? Vad har du för tjocklek på framrutan? Vågar man fråga om ett foto på hela rummet, så att man inte bara ser inne i karet?
            har armerat betongen tror jag hade 10 mm armeringsjärn sen har jag borrat in armering i sidoväggarna. tjockleken är ca 10 cm har gjort så det passar med modulmåtten på höganäs rustik klinkers. rutan är 19mm. just nu används rummet också som förråd ska röja ut de men har lite andra projekt på gång så tiden räcker alltid inte till. har inget kort på de men ska ta ett o lägga in så fårt jag hinner. har ej gjutigt någon extra vägg de går tvärs över

            Kommentar

            Arbetssätt...