Blanda yngel i mindre kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Ursprungligen postat av LisaA
    Jag satte i nysläppta flavusyngel tillsammans med nysläppta goldenyngel. Goldenynglena dog alla en efter en(trots att tidigare fött upp flera kullar i samma kar utan att en enda dött) ingen av flavusynglena dog så jag tror att det var flavusarna som stressade ihjäl dem på något vis.

    Jag har även satt i nysläppta chewereyngel med goldenyngen(goldenyngel var en vecka äldre). Då var det chemwereynglen som dog en efter en..

    Jag vågar inte blanda yngel längre om de är yngel som jag är rädd om och vill ha kvar.

    Har de verkligen gått bra för er om ni blandat alldeles nysläppta yngel?

    När ynglena är större än 3cm(så stora att de inte ryms i de andras fiskas munnar) så brukar jag släppa i dem i stora karet tillsammans med alla vuxna fiskar. De brukar gå bra och de växer snabbt till sig. Om de är något av ynglena som är svagare blir de i bland uppätet men det är ju bara naturlig selektion enligt mig!
    Det har alltid gått bra för mig. Har blandat nysläppta yngel med varandra många gånger. Exempel på blandningar som jag har haft Salousi+Jacobfrebergi, Kingzise+Jacobfreibergi, Johannii+Jacobfrebergi, Acei+Jacobfrebergi, Röd zebra+Johannii, Jacobfreibergi+Stuartgranti.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #17
      Om man har hornsäv flytandes vid ytan har jag märkt att de minsta gärna gömmer sig i hornsäven och får även vara ifred däruppe.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Emman
        Användare
        • september 2007
        • 32

        #18
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Om man har hornsäv flytandes vid ytan har jag märkt att de minsta gärna gömmer sig i hornsäven och får även vara ifred däruppe.
        Är det vanligt att hornsäv finns i vanliga akvariebutiker? Jag har aldrig sett det men kanske finns det på vår nya favoritbutik.

        Förstör inte ytväxterna ljuset i akvariet om de växer till sig och breder ut sig på ytan?

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #19
          Ursprungligen postat av Emman
          Är det vanligt att hornsäv finns i vanliga akvariebutiker? Jag har aldrig sett det men kanske finns det på vår nya favoritbutik.

          Förstör inte ytväxterna ljuset i akvariet om de växer till sig och breder ut sig på ytan?
          Nej inte alls fiskarna verkar trivas när ljuset blir lite dämpat. Ljus kommer igenom...Hornsäv är dessutom en snygg snabbväxande växt som hämmar algbildningen i akvariet och tar upp näringsämnen direkt ur vattnet. Köp bara lite ...Det förökar sig mycket så du behöver bara köpa en gång Be butkiken ta hem hornsäv om de inte har....
          Senast redigerad av Mattias777; 02 oktober 2007, 10:19.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          Arbetssätt...