Fler arter, en fråga från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Emman
    Jodå, nu är de installerade och betraktade sedan i lördags. Det går jättebra och jag håller tummarna. Jag har fem hanar (till femton honor) som alla har en egen grotta, en är mer revirhävdande vilket gör att två av de andra har färgat ut lite sämre.

    Det roliga är att de leker! En hona tuggar redan och de andra far runt i sanden mellan grottorna som ystra kvigor. Nu står jag i valet och kvalet att starta ett litet akvarium som jag kan ha yngel i, det vore ju förskräckligt om jag förlorade alla mina bebisar.
    Grattis vi håller tummarnajanne

    Kommentar

    • Peter $
      Användare
      • januari 2007
      • 33

      #17
      Vad kul - grattis. Ja som sagt det lär bli latjolajban och livat i karet. Låter kul. Klart att du skall ta hand om dina avkommor! Starta en ny balja direkt!
      Jag har inte haft några större bekymmer att avyttra Auratus-avkomman varken via annons här eller till affärerna. De små är riktigt söta som små dessutom!
      Mvh, Peter
      ----------------------------------------
      Carpe diem

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Emman du har just drabbats av akvariesjukan
        Välkommen i gänget. När antalet akvarium hemma paserar ungefär sju så brukar fas två av sjukan infalla. Drömmen att skaffa sig ett akvarierum/lokal fastnar på hjärnan. Två Alvedon och en liten vatten insident brukar dämpa det sistnämnda men som med malaria så blir man aldrig av med sjukan helt utan får plötsliga återfall med feber som följd.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #19
          [QUOTE=LN;702743] När antalet akvarium hemma paserar ungefär sju så brukar fas två av sjukan infalla.QUOTE]

          *ha ha* Då kan jag ändå räknas som någorlunda frisk. Har bara 6 kar. Bara dom på jobbet också skulle förstå det...

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            Hur stora är dina Auratus? min erfarenhet är att vildfångade auratus är mycket aggressivare än odlade-tyvärr..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Emman
              Användare
              • september 2007
              • 32

              #21
              Ursprungligen postat av specmats
              Hur stora är dina Auratus? min erfarenhet är att vildfångade auratus är mycket aggressivare än odlade-tyvärr..
              De är mellan 6 månader och 2 år gamla och födda hos en kompis. Så, odlade altså. Precis som ni spådde är en hane argare än de andra men han är så fixerad vid sin grotta att de andra kan dona för sig själva i resten av akvariet.

              Jo, vi MÅSTE nog investera i ett akvarium till.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #22
                är de största runt 8-10 cm? odlade kan bli absurt stora och fula om man matar slarvigt
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Emman
                  Användare
                  • september 2007
                  • 32

                  #23
                  Nej, de är inte så stora. De är kanske 4-7 cm eller så.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #24
                    ok, ifall du funderar på att skaffa fler till din grupp så kan du kanske köpa vildfångade som är billiga och ofta MYCKET snyggare än odlade som tyvärr när det gäller Auratus ofta är sönderodlad, det finns naturligtvis undantag och dina kan säkert vara fina, Du har väl ganska nära till Örebro där Aquarium Malawi finns och dom har nästan alltid snygga vf för en billig penning
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Emman
                      Användare
                      • september 2007
                      • 32

                      #25
                      Tack för tipset! Om jag köper fler tror jag kanske att jag köper till en annan blå eller gul art, alternativt en art som har blå hanar och gula honor.

                      Jag tycker faktiskt att mina är väldans mycket finare än de jag sett i akvariebutiker här (jag är partisk, jag vet). När jag först var och tittade på dem gillade jag dem jättemycket men sen tvekade jag när jag såg hur bleka de i affären var. Mina hanar är mycket svartare och har en upprätt, knallgul fena som gör att de verkligen sticker ut från honorna. Den ljusblå randen ser nästan turkos ut. Jag hoppas att jag lyckas mata dem och hålla vattenkvalitet så att de behåller sina färger.

                      Det jag framförallt gillar är att de är så livliga.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #26
                        va kul att dina är fina och som du säger så är ofta de odlade man ser bleka, här är ett exempel på en hanne respektive hona som jag tycker är av fin kvalite,


                        Att dom är så livliga tycker ja oxå mycket om, det händer hela tiden så mycket

                        Melanochromis Johanni och Pseudotropheus Saulosi har blå hane-gul hona,
                        finns fler...
                        Senast redigerad av specmats; 25 september 2007, 19:11.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #27
                          Ytterligare en art me blå resp.gul är naturligtvis Ps.Lombardoi

                          (Denna art är oxå ganska aggressiv och bör passa Auratus ganska bra...)
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • LisaA

                            #28
                            Ursprungligen postat av Emman
                            Tack för alla bra svar!

                            Ja, helt klart har jag kastat mig huvudstupa in i det här =). Jag får väl återkomma med resultatet snart, eller råd på hur jag ska göra.

                            Är det bara hannarna som är aggressiva? Dvs om jag får problem med flocken, kan jag sälja hanarna och ett par honor och få ett "lugnare" akvarium?

                            Jag gillade firrarna för att de var så otroligt lekfulla och busiga när jag besökte dem. Gruppen består ju av fler generationers individer, finns det inte en möjlighet att de tar med sig sin tidigare flockstruktur till mitt akvarium? De får det nästan dubbelt så stort nu dessutom.

                            Hmm.. Jag kanske har haft en väldigt tur men jag har inte märkt av att auratus är aggresiv..

                            Jag köpte ett lekpar Auratus för 4 år sedan som ynglat av sig som aldrig förr. Jag har oftast ca. 20 Auratus från 3cm upp till vuxenstorlek i mitt 250liters akvarium(säljer bort några då och då och det är endast en enda fisk dött hitills under de 4 år jag haft dem).

                            Jag har även andra arter tillsammans med dem och så gott som aldrig bråk och de flesta av arterna ynglar av sig massor. Då jag hade färre fiskar än nu i karet var det däremot ofta bråkigt. Det är dock alltid bara en Auratushane som är utfärgad i taget(de andra ser ut som honor) men alla hanarna i de andra arterna är vacket utfärgade. Jag tror att du kan testa några andra arter då ditt akvarium kommit igång lite, jag brukar börja med 2 honor och en hane av en ny art, det brukar gå finnemang!

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #29
                              Ursprungligen postat av Emman
                              Jag tycker faktiskt att mina är väldans mycket finare än de jag sett i akvariebutiker här (jag är partisk, jag vet). När jag först var och tittade på dem gillade jag dem jättemycket men sen tvekade jag när jag såg hur bleka de i affären var.
                              I regel har nog dom små liven lite sämre förutsättningar när dom går i butik, små kar, trångt, stressigt, mm så det är ingen ovanlighet att fiskar är väldigt bleka i butiken och efter bara någon timme hemma så är det en helt annan fisk..
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              • Emman
                                Användare
                                • september 2007
                                • 32

                                #30
                                Jag har hört väldigt olika råd när det gäller deras aggressioner nu. Men här bor i alla fall 20 firrar som verkar ha det bra. När jag har blivit lite varm i kläderna ska jag försöka matcha in någon snygg art till, funderar på saulosi som jag har velat ha förut.

                                Det stämmer att hanarna färgar ut olika mycket, tre av hanarna har hittat riktigt bra grottor och de har bättre färg än de sista två. De två har å andra sidan ett väldigt skönt liv där de simmar runt bland honorna.

                                Nu tuggar tre av honorna. Jag har haft fiskarna sedan i lördags. Så visst verkar de lättlekta alltid. Vi ska ut och titta på ett mindre akvarium i dagarna. Hur stort skulle ni ha till yngel? Jag tänker att knappt 100 l får räcka.

                                Det är nog sant det där att fiskarna får dålig färg i affären. Jag köpte två pl*co idag och jag tänkte första backa ur för att de såg så trista ut. Men det var bra pris på dem och de var ganska stora, 10 cm - 59 sek, så jag chansade. Nu har de varit här i två timmar och är nästan svarta med ljusa prickar. Jättefint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...