Vad kan vi förvänta oss från Afrika i ciklidväg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av ozric
    Var det inte Konings som sa för flera år sen att han trodde att fler färgsensationer som Polit el Demasoni inte skulle dyka upp???
    "640Kb ought to be enough for anyone"
    Bill Gates

    Tiderna förändras och både Bill Gates och Ad Konings kan ha fel dom också.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av ozric
      Var det inte Konings som sa för flera år sen att han trodde att fler färgsensationer som Polit el Demasoni inte skulle dyka upp???
      Ingen aning, men har för mig det var på senaste stämman som han nämnde att han trodde på fler firrar även från grundare delar av Malawi/Tanganyika. Mest pratade han dock om djuplevande arter, det är tydligen en del kvar att göra där. Sedan kan det funderas kring hur många av de djuplevande arterna som är lämpliga akvariefiskar, men i allafall.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #18
        Hittade en fisk från Zaire idag som jag tyckte var lite cool.
        Microctenopoma Ansorgii. Den bygger skumbo som guramin gör. Och hon i affären sa att den även kallades för klätterfisk.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          Skall jag vara helt ärlig tror jag att de stora nyheterna från afrika blir tetror, mormyrider, malar, killies, samt kanske gobies - alla finns i mängd i västafrika och exporteras sällan.

          Det kommer säkert att komma ett gäng ciklider också - saker som t.ex. Gobiocichla och Thoracochromis tar sig sällan eller aldrig hit, och det finns garanterat många okända arter och raser - men mitt intryck är att det kanske inte är lika många lämpliga akvariearter av ciklider kvar att exportera som det är av t.ex. tetror och malar.

          Vad gäller rift-sjöarna så är stora delar av tanganyika idag svåråtkomliga för insamling, så det finns säkert mycket där som inte kommit hit än också.

          Sen har vi iofs Madagaskar, fast frågan är väl hur många av de cikliderna som inte utrotats än och som är både tillräckligt vanliga för att insamlas och lämpliga som akvariefisk.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Mike,
            fler killis? Håller med dig om resten, ffa malar och tetror - där tror jag inte vi ens sett början. Killis känner man dock till otroligt många från Afrika, så där undrar jag om vi får se särdeles mycket verkligt nytt. Visst, underarter och variationer finns säkerligen, men jag är skeptisk till att vi ser så många fler exempel på liknande P. annulatus eller spektakulära lyktögon. Fast det är klart, hur många trodde att något som Galaxyn skulle dyka upp... *funderar*

            Andreas,
            ansorgiin är verkligt fräck. Har inte hållt den själv, men en polare körde arten en längre tid. Lite tradiga om man ska ha lek av dem och de kan vara väldans skygga - men granna är de!! Klätterfisk är de dock inte, det är en annan art. Finns en del andra Microctenopoma som är verkligt fina (och enklare än ansorgiin), men de syns aldrig i handeln. Jag vet att ett gäng killioter fick med sig hem en skitsnygg variant av M. damasi när de fångade killis, men jag har inte en susning om den fortfarande finns kvar i hobbyn. Däremot har jag någonstans i mina papper exakt gps-positionering för det vattenhål där den fångades ...

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #21
              Vad som kommer till oss från de stora sjöarna är mest beroende på vad som bedöms vara attraktivt. På den vetenskapliga horriisonten pågår i Malawi relativt omfattande insamlingsarbete och därtill kommande arbeten med beskrivningar. Från de kommersiella exportörerna skickas allt som är hyggligt färggrant. Jag tror det finns hundratals arter och färgvarianter som inte vi har sett. Dessutom finns det massor av fisk som har kommit någon gång men som nu är bortglömda. T. ex Mel. chipokae med chockladbrun hona som fanns i Sverige i början av 70-talet och som jag aldrig sedan sett. Den vet dom var den finns men den bedöms inte vara tillräckligt attraktiv för att fånga och exportera. På Penn State Universitys insamligsresa 2006 hittades över tjugo arter som inte hittats förrut. Till det finns över hundra obeskrivna, men hittade arter, som väntar på beskrivning. Det finns säkert ett tiotal obeskrivna Lethrinopsarter. Jag såg tre av dem i januari varav en nästan smaradgrön blev min verkliga favorit. Tyvärr har jag bara bilder på den under pågående preparering. Mycket döda fiskar blev det.
              Senast redigerad av Lars Andersson; 22 september 2007, 21:11.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Jag vet också att vetenskaplig insamling inte alltid varit välkommen i Malawisjön, fast det var förstås några år sedan.

                Törs man fråga hur det kommer sig att du har bilder av döda malawiciklider "under preparering"?

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren

                  Det kommer säkert att komma ett gäng ciklider också - saker som t.ex. Gobiocichla och Thoracochromis tar sig sällan eller aldrig hit, .
                  Du menar viltfångat? Annars finns det ju, om man letar...
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #24
                    För många år sedan fanns en bok som hette "ciklider från hela värden" av
                    Robert J Goldstein. I denna finns bild på " en gul ciklid nära släkt med Haplochromis burtoni" och en bild på " den så kallade nigeria munruvaren ännu ej artbestämd"
                    Båda bilderna visar fiska som nog duger att ha i ett akvarium. Är det någon som vet om dessa har artbestämts och om de funnits i sverige ?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      För många år sedan fanns en bok som hette "ciklider från hela värden" av
                      Robert J Goldstein. I denna finns bild på " en gul ciklid nära släkt med Haplochromis burtoni" och en bild på " den så kallade nigeria munruvaren ännu ej artbestämd"
                      Båda bilderna visar fiska som nog duger att ha i ett akvarium. Är det någon som vet om dessa har artbestämts och om de funnits i sverige ?
                      Det verkar bara finnas en beskriven haplochromin i Nigeria http://www.fishbase.se/Country/Count...de=566&id=6698
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Ursprungligen postat av Gabbi
                        Du menar viltfångat? Annars finns det ju, om man letar...
                        Om man letar hårt & länge, eller har tyska grossistlistor, kanske. Gobiocichla tror jag aldrig jag har sett, Thoracochromis någon enstaka gång - och det finns ett hyfsat antal arter och morfer som jag inte tror nånsin importerats.

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #27
                          Vad synd att du inte sa det för en vecka sedan, för då hade jag kunnat visa dig av båda sorterna, nu finns bara den förstnämnda kvar tror jag. Men i stort håller jag med dig, klart att det finns mycket roligt som inte importeras. Jag skulle vara den första att ta in fler Thoracochromis.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Jag vet också att vetenskaplig insamling inte alltid varit välkommen i Malawisjön, fast det var förstås några år sedan.

                            Törs man fråga hur det kommer sig att du har bilder av döda malawiciklider "under preparering"?
                            Det förstnämnda har jag inte hört talas om. Snarare tvärt om. De pengar som läggs på dessa vetenskapliga resor är mångfaldiga de pengar som läggs av vanliga ciklidturister. Pengar som stannar i landet. Flera helårsanställda och andra som avlönas.

                            Jag vet inte om jag förstår vad du frågar efter avseende frågan "under preparering" men mitt svar på det jag tror du frågar efter är att jag var med på insamlingsresan i januari 2007.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lars Andersson
                              jag var med på insamlingsresan i januari 2007.
                              Med Penn State University?

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • oktober 2002
                                • 601

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                                Med Penn State University?
                                Med professor Jay Stauffer.



                                Jag var med som assistent rekommenderad av Ad Konings. Om jag fattade rätt hade Jays assistenter, studenter vid unversitetet, tackat nej och därför hade Ad fått i uppdrag att skaffa fram några assistenter. Jag och Steve Somermeyer, vilken jag varit tillsammans med på Malawi och Tanganyikaresor fyra gånger tidigare, blev erbjudna att följa med. Jag fick inte betalt men betalade heller inget själv. Trevlig sysselsättning i januari. Skulle inte säga nej om jag fick en ny förfrågan.
                                Senast redigerad av Lars Andersson; 25 september 2007, 03:29.
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...