Tangaynika??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    Tangaynika??!

    Hej!!!
    Just nu har jag
    3 Neolamprologus Multifacsiatus (2-4cm)
    3 Julidochromis Regani (5-7cm)
    1 Pittbul ancistrus(ca 5cm)
    1 Albino Ancistrus(4-5cm)
    1 Mal som jag tror att det är en ancistrus variant det också (6-7cm)
    3 Guppysar (Vid ytan)
    Total summa: 12 fiskar under 10 cm
    Finns det någon annan tangaciklid jag kan ha?
    Har tänkt på 3st Prinsessor eller ett par Palettciklider(Inte Tangaynika)
    Eller räcker det med dom jag har?
    Ska jag köpa några till Multisar?
    Jag vill så gärna ha prinsessor!!
    Akvariet är 112 liter(Bredd 40cm Längd 80cm Höjd 40cm)
    Tobbe

    Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Om jag vore du så skulle jag rikta in mig på att skaffa fler "Jullar" och några extra "Multisar".

    Prinsessan är tuff och skulle nog skicka in alla övriga i ett hörn då ditt akvarium är relativt litet. Prinsessan tar ofta ett ganska stort område i besittning (revir) och det gör att t ex "Multisarna" kan åka på mycket stryk.

    Sedan kan jag bara råda dig att sortera bort "Guppisarna" då de verkligen är felplacerade.

    Det enda jag skulle kunna tänka mig att du kan öka på med i ditt akvarium vore kanske en Tanganyika art som lever i den övre regionen, men de är å andra sidan i ganska stort behov av stor simyta.
    "Jullarna innehar grottsektionen, "Multisarna" sandområdet med snäckor...det räcker bra för din akvariestorlek"

    P.s. Jag förstår känslan att vilja ha fler arter, men frågan är om du inte tar bort glädjen och harmonin för de du redan har.

    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • Tobbe_B
      Användare
      • augusti 2002
      • 299

      #3
      Hej!!
      Mina Jullar har parat ut sig!!
      som åker och darrar för varandra medans den tredje står i ett hörn och är alldeles grå brun!
      Jag vet att guppysarna är felplacerad!!!!
      Kan man ha 2 olika Julidochrom sorter??
      Mitt akvarie är väl för litet att ha 2 par Julidochromis Regani??
      Jag vill så gjärna ha tre sorter!!
      Tobbe

      Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
      Msn:t__skate@hotmail.com
      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      Skateboard is not a crime.
      f.d cool men bytt användarnamn

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        innan jag ökade på antalet firrar så skulle jag öka antalet liter...
        Jullarna är inga vänner av artfränder så det kan köra ihop sig med fler av samma art, framförallt om dom är lik varandra.
        har själv 2 st. J.Marlieri och tänker prova med ett par Regani eller Ornausar, men som sagt det kan gå åt skogen....
        Prinsessor och Jullar har jag inga problem med, dom intar sina egna revir och det krockar sällan.
        Guppy och Paletterna & Ancistrusarna är ju inga fiskar som kommer från samma sjö så dom ha lite andra krav på vatten osv.
        skippa dom och håll dig till en biotop i en burk

        Kommentar

        • Tobbe_B
          Användare
          • augusti 2002
          • 299

          #5
          Hej!!!
          Ancistrusarna har jag bara för att hålla ner på alger!!!
          Jag har tänkt på malen som kommer från malawi men jag har för lite liter för denna!!!
          Ska jag skippa Prinsessorna ochbara köra på ett par J Regani och 6-8 Multisar plus mina tre malar??
          Om mina Jullar dör så skulle jag kunna sätta i Prinsessor??
          Tobbe

          Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
          Msn:t__skate@hotmail.com
          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          Skateboard is not a crime.
          f.d cool men bytt användarnamn

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            Regani, multisar och prinsessor tillsammans är inga problem.
            överbefolka bara inte burken.

            jag har själv 5 st. Prinsessor och två Jullar och imorgon kommer det fyra L.Ocellatus i en burk på 190 liter.
            skall sätta i någon fler vad det lider men sedan så är det nog fullt anser jag.
            varje art kräver ett eget revir så det måste finnas bottenyta åt alla.

            om man har problem med alger så tycker jag att man skall söka lösningen på annat håll än att hinka i malar.
            du minskar problemen men det tar inte bort orsaken till uppkomsten av algerna.

            Kommentar

            • Dolphin
              Användare
              • januari 2003
              • 57

              #7
              Har upplevt att när Reganina har parat ut sig o ska leka att dom blir så aggressiva att ingen annan fisk rår på dom, har hört att Marlieri inte är så aggressiv, så att blanda dom 2 är nog inte bra.


              Bästa tipset är trots allt att skaffa större balja.

              Kommentar

              • Tobbe_B
                Användare
                • augusti 2002
                • 299

                #8
                Hej!!
                Om jag skaffar
                2 Julidochromis Regani
                4 Neolamprologus Brevis
                4 Neolamprologus Brichadi (Prinsessan)
                plus tre malar
                sammanlagt 13 fiskar under 10 cm
                Är det bra eller ska jag minska eller höja antalet på några fiskar??
                Tobbe


                Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #9
                  nog borde det funka.

                  Kommentar

                  • sillstryparn

                    #10
                    Cool, i ett akvarium på 112 hade jag haft ett prinsesspar och inget mer, inte ens en mal. Eller en "koloni" med N. Multifasciatus, två hanar plus honor. Vad gäller det gäller J. Regani så hade jag även där valt att hålla ett par, och inget mer.

                    Förmodligen är det lättare att hålla J. Regani tillsammans med N. Multifasciatus, än att hålla prinsessor tillsammans med någon av de två, eller båda.

                    Med detta sagt kanske jag borde tillägga att jag utgår ifrån att du vill att dina ciklider skall leka och frodas.

                    Med kärlek för ciklider
                    Sillstryparn

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Till Ante...

                      citat:jag har själv 5 st. Prinsessor och två Jullar och imorgon kommer det fyra L.Ocellatus i en burk på 190 liter.
                      skall sätta i någon fler vad det lider men sedan så är det nog fullt anser jag.
                      Jag har haft precis det du har nu och tänker skaffa...jag kan bara säga att mina Ocellatus fick nådigt med stryk av Jullarna för att Prinsessorna intog för stort revir. Detta gjorde att Jullarna och Ocellatus hamnade på samma sida i akvariet och där utbyttes strider varav samtliga Ocellatus fick sätta livet till.

                      Jag skulle aldrig göra om detta misstag utan nästa gång jag skaffar Tanganyika kommer jag att anpassa akvariet till en art per revirområde. Just Prinessorna är stenhårda och jag kommer inte att investera mer i dessa då jag tycker andra arter är "snällare" och mer fungerande med andra arter.

                      Prinsessorna leker ofta och det är då de är som mest aggressiva. Detta gör att akvariet näst intill alltid är Prinsessornas hemvist och ingen annans.

                      Stefan, Skövde

                      375L Frigobakgrund
                      2st 100L
                      Malawi

                      Kommentar

                      • Tobbe_B
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 299

                        #12
                        Hej!!!
                        Tack för alla svar!!!
                        Jag tror nog jag inte köper prinsessor!
                        Istället köper jag några till snäcklekare!!
                        Vilka Jullar hade du??
                        Har dina lekt??
                        Och om dina jullar haar lejt hur såg man att do parat ut sig??
                        Tobbe

                        Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
                        Msn:t__skate@hotmail.com
                        Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                        Skateboard is not a crime.
                        f.d cool men bytt användarnamn

                        Kommentar

                        • Tobbe_B
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 299

                          #13
                          Hej!!
                          Det vart prinsessor killen på zooaffärn sa att det skulle gå bra!!!!
                          Jag har lite frågor om dom!!
                          1. Hur fort växer dom?
                          2. När blir dom könsmogna??
                          3. Kan jag mata dom med ciklidkulor??
                          Nu är dom ca 3cm (5st)
                          Tobbe

                          Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
                          Msn:t__skate@hotmail.com
                          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                          Skateboard is not a crime.
                          f.d cool men bytt användarnamn

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #14
                            Tricella, du hade så rätt att jag skäms föra att jag inte lyssnade.
                            jag hämtade mina Ocellatusar, att dom var små visste jag ju men jag tänke som så, jag har gott om snäckor och hela akvariet är inrett med mycket lavasten så det finns mycket gott om gömställen.
                            reviren är också klara med Jullarna och Prinsessorna, Jullarna har allt bakom och under stenrösena och Prinsessorna huserar i framkanterna av dessa utan problem.
                            Men efter en kvart insåg jag att om en timme är alla Ocellatusar döda!
                            dom jagades upp i ytan i ett hörn och attakerades enormt av både Prinsessor och Jullar.
                            Panik!
                            jag mörklade burken för att det skulle bli lungt.
                            jag har fn. fisk i alla burkar så nu var goda råd dyra, fanns bara en sak att göra:
                            packa ihop Discusarna i en burk, tömma 105:an snabbtvätta den, i med sand och överbliven inredning som låg i en låda på golvet med sanden.
                            fylla på med vatten och tända Tanganyika burken igen och börja riva inredning för att hitta Ocellatusarna som nu gömt sig.

                            jag hittade tre stycken direkt men den fjärde fick jag leta ett bra tag.
                            den hittades dock och återförenades med sina kompisar.
                            det blev en snabb ombyggnad av inredningen hos Jullarna och Prinsessorna när jag ändå hade rört om i burken.

                            105:an var dock inte snygg, jag hade ju som sagt lådan med sand stående på golvet och jag har tre Schäfrar, dom löser hår....
                            botten såg ut som f*n med en gedigen gräsmatta av hundhår som petade rätt upp.
                            nu är dock mina små räddade och dom var enormt vackra!!!
                            jag är mycket nöjd när jag nu ser dom.

                            jag kommer att lyssna lite mer på folk hädanefter tror (hoppas) jag.



                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Tråkigt att det blev kalabalik i Tanga-tanken för dig!!

                              Jag har ganska stora erfarenheter av Jullar, Prinsessor och Ocellatus och jag kan säga att de som imponerat mest på mig med beteende och utseende är dessa Ocellatus. Jag skulle kunna ha ett helt akvarium med dessa underbara små rackare...de är otroligt vackra och charmiga när de mår gott och de ställer absolut inte till några som helst problem.

                              Prinsessor är majestätiska och vackra, men också riktigt griniga. De avlar även av sig som små vita möss...visst är det kul...i början.

                              Jullar är trevliga, men aggressiva...liknar en predator när de far fram på jakt efter andra firrar som gjort intrång på reviret.

                              Stefan, Skövde

                              375L Frigobakgrund
                              2st 100L
                              Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...