Tips på bra cirkulationspump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elaine
    Användare
    • juli 2007
    • 8

    Tips på bra cirkulationspump?

    Jag skulle vilja ha ett tips på en bra cirkulationpump till mitt akvarium som är ett Rio 400 med bara Malawi från Mbuna-gruppen.
    Det enda filter som finns i burken idag är orginalfiltret som endast har en kapacitet på 1000l/tim. vilket jag tycker känns för lite.
    Så därför så tänker jag komplettera med en cirkulationspump, men jag blir inte klok på vad som är bra pumpar och vilken kapacitet som mina Malawisar behöver.
    Tacksam för några goda tips.
    Hälsningar Elaine
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    #2
    Har själv precis skaffat mig ett par nya pumpar, hydor koralia I och II. Tycker dom funkar väldigt bra trots att jag har en ganska liten akvarievolym. Har 2an som ger 2300 liter i timmen i mitt 250-litersakvarium. Den ökar cirkulationen ganska mycket, men eftersom utloppet är så stort blir inte vattnet mer snabbflytande än ur en vanlig pump med litet utblåsmunstycke.

    Mvh William

    Kommentar

    • Elaine
      Användare
      • juli 2007
      • 8

      #3
      OK, så om jag kompletterar mitt akvarium på 400 L med nuvarande filtereffekt på 1000 L/tim med Koralia 3, som cirkulerar 3200 L/tim borde det räcka alltså?
      Hälsningar Elaine

      Kommentar

      • malawialex
        Användare
        • januari 2007
        • 125

        #4
        jag skulle köprt ett fluval fx5 från www.zoopunkten.se eller com han e billigast i sverige med tillbehöver (tysklandspriser)
        375l : malawi
        253l : tomt
        222l : yngel malawi

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Eheims 2252;a e en pålitlig trotjänare.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Aquarium Systems New-Jet 3000 funkar bra för oss, vi har dom bakom bakgrunderna med all filtermassa. De är reglerbara (1200-3000 liter i timmen).
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #7
              Du nämner inget om du tänker använda som enbart cirkulationspump eller om du tänker sätta dit tex blå filter matta.

              Hur som är New Jet pumparna både billiga och bra. Kolla hos www.pwss.se
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • Sacrium
                Användare
                • november 2005
                • 353

                #8
                New-jet pumparna är starka och pålitliga, men vill du satsa på något som är någorlunda tyst så ska du hålla dig därifrån.
                Satsa då hellre på en eheim pump. Kostar mera, men låter mer eller mindre ingenting. Eller gör som någon ovan redan sagt och köp ett fluval Fx5 så har du filter så det räcker och blir över.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #9
                  koralia tycker jag är perfekta för att få bra rörelse på vattnet. dom har inte den där jettstrålen men flyttar väldigt mycket vatten så skit på botten rörs upp och vatten ytan rörs om ordentligt (dock inte något att driva filter med). Sen så ska du välja en som har högre l/h än vad du tror du ska ha från början kör själv med en 4a tror jag det var på 5600l/h + en ytterfilter på 1700l/h i ett 528l tank. vilket jag tycker är perfekt för min tanganyika tank.

                  Kommentar

                  • Flipper
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 143

                    #10
                    Eleine,

                    Jag har också Rio 400 och har kompleterat det med Koralia 2 (2300 lit/h).
                    Det ger tillsammans med inbyggda Jumbo-filtret cirkulation på ca 8-9 ggr akvarievolymen....och det räcker för mig. Som sagt, Koralia sprider ut vattnet mer på sidorna så det blir mer vattenrörelse på ytan. Jag gillar den, den är tyst och billig i drift (drar bara 7w!).

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sacrium
                      New-jet pumparna är starka och pålitliga, men vill du satsa på något som är någorlunda tyst så ska du hålla dig därifrån.
                      Dom större New-jet pumparna är bullriga. Har själv flera New jet 1200l kanonbra. Även Maxi-jet 1000l är en pump som billig, strömsnål, tyst och driftsäker.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Elaine
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 8

                        #12
                        Det verkar som många gillar Koralia så det lutar nog mot en 3:a av den kanske. Eftersom jag har ett stort reningsfilter i mitt Rio så tror jag inte att jag behöver nån extra filtermatta.
                        Jag är mest ute efter att få bättre rörelse på vattnet.
                        Koralia verkar ju bra och dessutom billig.
                        Hälsningar Elaine

                        Kommentar

                        • mek
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 540

                          #13
                          Ursprungligen postat av Elaine
                          Eftersom jag har ett stort reningsfilter i mitt Rio så tror jag inte att jag behöver nån extra filtermatta.
                          Jag är mest ute efter att få bättre rörelse på vattnet.
                          Det stora reningsfiltret du pratar om, är det det som sitter i från början i Juwelkaret? Skaffade ett Rio300 själv, och behållaren i det tar bara en massa plats (inte så mycket filter i den). Plockade istället bort den och och satte in filterhörna med 10 cm matta och en 2252a innanför. Kan starkt rekommenderas.

                          Kommentar

                          • Elaine
                            Användare
                            • juli 2007
                            • 8

                            #14
                            Japp, det är Jumbofiltret som sitter i som orginal jag menar.
                            Och det tycker jag verkar bra. Det är 8 liters filtervolym och nu kör jag med de filterdynor som följde med, men de är ju utbytbara om jag vill.
                            Men det är klart att det finns det som är bättre oxå naturligtvis.
                            Hälsningar Elaine

                            Kommentar

                            • Elaine
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 8

                              #15
                              Nu har jag fått tips på en pump som heter Eheim Compact, och då funderar jag på om jag ska välja den eller Koralia.
                              Vad tycker ni? Och varför?
                              Hälsningar Elaine

                              Kommentar

                              Arbetssätt...