Frontosa + Tropheus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Frontosa + Tropheus??

    Jag har blivit väldigt sugen på Frontosa och Tropheus, skulle dom funka ihop i ett 720?

    Någon som har erfarenheter/ synpunkter? vore tacksam för lite hjälp innan jag springer iväg och förköper mig.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag är ingen expert på området, men man har hört om stora frontosor som med glädje slukar allt som går in i munnen (inklusive fullvuxna troffar). Fungerar säkert tills frontosorna börjar plockar en efter en när de annars rörliga troffarna sover. Lite dyrt levandefoder

    /Jocke

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av Krille J-son
      Jag har blivit väldigt sugen på Frontosa och Tropheus, skulle dom funka ihop i ett 720?

      Någon som har erfarenheter/ synpunkter? vore tacksam för lite hjälp innan jag springer iväg och förköper mig.
      Funkar bra om man matar med räkmix

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Banderad
        Jag är ingen expert på området, men man har hört om stora frontosor som med glädje slukar allt som går in i munnen (inklusive fullvuxna troffar). Fungerar säkert tills frontosorna börjar plockar en efter en när de annars rörliga troffarna sover. Lite dyrt levandefoder

        /Jocke
        Har försökt mata mina med guppy men jag fick fånga dom igen efter att dom simmat kring med frontosorna en månad

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Det varierar säkert från individ och individ, och framför allt storlek på frontosor. Guppisarna kanske ses som för små, vad vet jag. Svårt är dock att komma ifrån att frontosor är fiskätare i sin naturliga miljö (lever till stor del på cyprichromisar) och man ska nog inte se det som riskfritt att ha dem i samma kar som troffar. I tidiga trådar här på ciklid.se har jag läst om både troffar, cyprichromisar och neolamprologusar (typ leleupi) som har försvunnit i frontosakar. Det verkar inte som om de rensar helt. De är ju onekligen snälla fiskar, bara lite glupska ibland. Men någon fisk då och då kan nog mycket väl ryka med. Nackdelen med troffar och att det kan försvinna en fisk då och då är att de är dyra, och att det dessutom mycket väl kan innebära en katastrof om man tillför nya fiskar (även om det inte behöver bli så). Jag hade kunnat tänka mig att ha till exempel leleupi med frontosor (eftersom de är lättare att ersätta), men jag skulle inte satsat på troffar. En annan lite mer moralisk aspekt kan vara att det kanske inte är så kul att vara troffe, när en 25 cm frontosa smyger omkring på nätterna. Ett akvarie är onekligen ett begränsat utrymme, även om ett 720 är hyffsat stort. Men som sagt, det kanske fungerar. Om du skaffar väldigt små frontosor och stora troffar fungerar det förmodlingen ganska länge (flera år).

          mvh Jocke

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            tack för svaren, hittade några gamla trådar som du nämde jocke.

            tänkte i & försig mig att byta ut Frontosorna när de blir för stora, tycker personligen att 720 är för litet för ett gäng 30+are.

            Är det någon som har en bild på nämnda Leleupi, skulle även vilja ha tag på lite bilder från tanganyiakasjön.

            Tar gärna emot lite tips på malar därifrån

            Mvh / Krille

            Kommentar

            • Anders O
              Användare
              • mars 2007
              • 49

              #7
              frontosa

              Har vuxna frontosor tillsamans med två lekpar J transcriptus med yngel. Dom rör inte mina transcroptus yngel som är 0,5-5cm. matar med räkmix
              Anders ohlsson
              klippan

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Många rovfiskar tappar rovfisk betendet mer eller mindre om dom inte behöver jaga. Men det kan säkert fort ändras om dom bara kommer på att det är mat som simmar omkring runt dom. VF frontosor är nog ingen vidare ide men som Banderad sa unga frontosor (och då helst odlade) funkar säkert bra i flera och om du har tur så kanske dom aldrig börjar ta men de är en stor chansning.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Krille J-son
                  tack för svaren, hittade några gamla trådar som du nämde jocke.

                  tänkte i & försig mig att byta ut Frontosorna när de blir för stora, tycker personligen att 720 är för litet för ett gäng 30+are.

                  Är det någon som har en bild på nämnda Leleupi, skulle även vilja ha tag på lite bilder från tanganyiakasjön.

                  Tar gärna emot lite tips på malar därifrån

                  Mvh / Krille
                  Vad det gäller Neolamprologus leleupi är det bara att kolla i artregistret här på ciklid.se. En trevlig fisk med liknande beteende är N. cylindricus som jag kommer att välja när mitt 540 liters Tanganyika kommer igång till hösten.

                  mvh Jocke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ja, just det. Malar var det. Det finns några Synodontismalar tanganyikasjön (multipunctatus vore kanske ett alternativ).

                    Sedan finns det ålar och så som exporteras till akvariehobbyn då och då (har inte koll på vad arterna heter). Jag vet att Akvarie Malawi i Örebro tar hem ibland. Ålarna kan också plocka fiskar när det blir lite storlek på dem. Den jag hade för några år sedan gjorde dock inte det (de minsta fiskarna i karet var Lamprologus ocellatus). Den var kanske 20 cm lång. Men även det är en chansning (liksom frontosa).

                    Lycka till med karet!

                    mvh Jocke

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #11
                      En typ av ål från Tanganyikasjön heter Aethiomastacembelus ellipsifer (kallas ofta Mastacembelus).

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Det varierar säkert från individ och individ, och framför allt storlek på frontosor. Guppisarna kanske ses som för små, vad vet jag. Svårt är dock att komma ifrån att frontosor är fiskätare i sin naturliga miljö (lever till stor del på cyprichromisar) och man ska nog inte se det som riskfritt att ha dem i samma kar som troffar. I tidiga trådar här på ciklid.se har jag läst om både troffar, cyprichromisar och neolamprologusar (typ leleupi) som har försvunnit i frontosakar. Det verkar inte som om de rensar helt. De är ju onekligen snälla fiskar, bara lite glupska ibland. Men någon fisk då och då kan nog mycket väl ryka med. Nackdelen med troffar och att det kan försvinna en fisk då och då är att de är dyra, och att det dessutom mycket väl kan innebära en katastrof om man tillför nya fiskar (även om det inte behöver bli så). Jag hade kunnat tänka mig att ha till exempel leleupi med frontosor (eftersom de är lättare att ersätta), men jag skulle inte satsat på troffar. En annan lite mer moralisk aspekt kan vara att det kanske inte är så kul att vara troffe, när en 25 cm frontosa smyger omkring på nätterna. Ett akvarie är onekligen ett begränsat utrymme, även om ett 720 är hyffsat stort. Men som sagt, det kanske fungerar. Om du skaffar väldigt små frontosor och stora troffar fungerar det förmodlingen ganska länge (flera år).

                        mvh Jocke
                        Jag har sett en 12cm tropheus trycka undan en 30cm frontosa hane
                        Problemet är däremot att den ena är köttätare o den andre vegeterian men räkmix har funkat bra för mig
                        Har hafft troffar och frontosor i hop i ca 2år har även lagt märke till att frontosa honorna får det lugnare i hop med troffar

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          hur är det med sammansättningen då?

                          Frontosan är ett måste kan 1+3funka
                          sen har jag tittat lite på red rainbowkantalamba, sp. red moliro, Chilanga red
                          hur stora grupper bör/kan man ha.

                          efterlyser bilder från tanganiyka, börjar från scratch med ett 720 med tanganyikabakgrund från btn.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av tezz
                            Jag har sett en 12cm tropheus trycka undan en 30cm frontosa hane
                            Problemet är däremot att den ena är köttätare o den andre vegeterian men räkmix har funkat bra för mig
                            Har hafft troffar och frontosor i hop i ca 2år har även lagt märke till att frontosa honorna får det lugnare i hop med troffar
                            Jag tror dig. Det enda jag säger är att frontosor har ätit troffar i akvariemiljö, och det kommer med all garanti någon gång även hända i framtiden i akvariemiljö. Sedan kanske dina frontosor inte kommer äta några troffar. Det finns folk som blandar scalarer och neontetror också, utan att tetrorna blir middag en vacker dag. Det finns också akvarister som blir av med alla sina neontetror när scalarerna inser att det färgglada som glatt stimmar runt inte bara är fina, utan också kan ätas till middag. Skillnaden är bara att troffar i regel är något dyrare än neontetror. En ocellatus på 4 cm kan också trycka undan en fronosahanne (och mycket mer elaka fiskar än så). Men den kan också bli mat. Dina frontosor kanske väntar 10 år med att börja äta fisk eftersom de älskar din räkmix, sedan kanske de en vacker dag käkar upp en fisk. Det kan också hända att de aldrig äter en fisk. Det enda jag säger är att det inte är helt riskfritt eftersom frontosan i grunden är en fiskätare, en snäll sådan, men ändå en fiskätare. Men det kan säkert stämma att dina troffar blir lugnare av lite andra fiskar i karet. Kanske inte dumt och se att det även finns fiskar som inte beter sig som om de gick på någon form av uppiggande olaglig substans.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Krille J-son
                              hur är det med sammansättningen då?

                              Frontosan är ett måste kan 1+3funka
                              sen har jag tittat lite på red rainbowkantalamba, sp. red moliro, Chilanga red
                              hur stora grupper bör/kan man ha.

                              efterlyser bilder från tanganiyka, börjar från scratch med ett 720 med tanganyikabakgrund från btn.
                              Sök på youtube så kan du säkert hitta filmer också. Du kan nog lägga på några frontosor till. Vad jag förstår är det ingen nackdel om de går i grupp. Vad det gäller troffarna kan du väl skaffa allt mellan 20 och 50 till ett 720. Men som sagt, det finns säkert de här på forumet som kan detta bättre än mig. Jag är bara ovanligt aktiv här på forumet idag .

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...