2 arter till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #16
    Jag har Tanganicodus irsacae. Kul fisk som verkar lite virrig. Ungefär som en gammal professor.
    Min är ljusgrön med ljusa ränder och såklart dom lysande prickarna. Varianten som sendelbach har postat foto på är mörk (Prickarna syns tydligare) och kommer från norra delen av sjön. Naturligtvis är den svår att få tag på...

    Altolamprologus Compressiceps (och antagligen Calvus) är bland dom snabbaste fiskar jag sett när det väl gäller något. Annars glider dom mest runt...
    Dessa fiskar lever på fiskyngel och om man ska leva på fiskyngel, så gäller det att vara snabbare än dom.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #17
      Ctenochromis horei är en ball firre, den bör du testa Niclas!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • sendelbach
        Användare
        • augusti 2006
        • 40

        #18
        Altolamprologus Compressiceps (och antagligen Calvus) är bland dom snabbaste fiskar jag sett när det väl gäller något. Annars glider dom mest runt...
        Dessa fiskar lever på fiskyngel och om man ska leva på fiskyngel, så gäller det att vara snabbare än dom.
        Det finns ju en alto compressiceps som heter "shell" som är rätt så frän. den blir upp till 8 cm och kan leva med snäckisar. Men om snäckisarna får yngel så måste man flytta eller tömma den så fort som möjligt. så den inte äter äter upp deras yngel. Den lever vid snäckbäddar
        Senast redigerad av sendelbach; 09 juli 2007, 12:12.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Tanganicodus irsacae nordlig variant och Aulonocranus dewindti och ctenochromis horei verkar helt klart som intressanta fiskar, mpimbwe yellowhead måste jag kolla up med. Får ta och kolla vad som finns att få tag i också.
          Det finns en Compressiceps med röda fenor som jag ska försöka hitta med.


          Dinjael
          Det är lite olika(gillar att variera) vad jag har för ljus... just nu kör jag T5 rampen med halogenspottar. Det är ett 14000k rör white med ett actinic som jag lindat folie runt just för att bara få lagom med blått, det tar lätt överhanden annars.
          Spotten sitter i mitten bakom rampen som sitter 10cm från framkanten.

          När jag kör MH så är det en på 150w, har för mig lampan är på 13000k och armaturen är märket aquamedics ocean light. Den har jag isf i mitten på karet från alla håll sett och sedan ett powerglo allra längst fram precis vid rutan för att jämna ut ljuset lite på kanterna eftersom röret sträcker sig längre ut mot kanterna, det är ett 58watts rör.

          Hoppas det går att förstå det jag skrev.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #20
            Här är en bild på Dewintin som är riktigt snygg.



            Mpimbwe yellowhead, tricolor är ju närbesläktad men den här är snäppet vassare:

            Sugen på att skaffa ett eget akvarium? Då är Fiskförmedlingen.se sidan för dig. För nybörjartips och nyttiga råd om akvarier klickar du här.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Riktigt fräsha fiskar BB... ska man ha sånna yellowhead så är det en tripp till dig som gäller förmodar jag?=)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Det finns stora Dewinti inne på lagret.

                Hittade du boopsen Niclas? Blev det affär? =)
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #23
                  Ja de är nice, har en vuxen grupp av yellowheaden 4+6 dock ej till salu men de har gett lite yngel men endast 2 har överlevt men jag hoppas de kommer igång snart igen annars hade du gärna fått köpa. Köpte mina i Nol och han tar dem från tyskland har även sett att troffemicke har såna på sin lagerlista. Nackdelen är att inte alla är gula så det gäller att plocka dem när man köper dem. Färgar dewindtin Robin?

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Färgar dewindtin Robin?
                    Då hade jag haft dem hemma!

                    Dom är runt 8-9 cm skulle jag tro.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Får åka ner till lagret o kolla in dom dewindtina... så dom färgar snart =)

                      boobses kändes lite väl små... misstänker att det är ett 1år kvar innan som är stora och fina och så länge orkar jag inte vänta igen =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #26
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Får åka ner till lagret o kolla in dom dewindtina... så dom färgar snart =)

                        boobses kändes lite väl små... misstänker att det är ett 1år kvar innan som är stora och fina och så länge orkar jag inte vänta igen =)
                        Vem gör det?!
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #27
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Det är lite olika(gillar att variera) vad jag har för ljus... just nu kör jag T5 rampen med halogenspottar. Det är ett 14000k rör white med ett actinic som jag lindat folie runt just för att bara få lagom med blått, det tar lätt överhanden annars.
                          Spotten sitter i mitten bakom rampen som sitter 10cm från framkanten.
                          Måste bara dubbelkolla, så att jag fattat rätt. Det känns som att det är extremt snyggt ljus i burken, och extremt starkt ljus (dvs. bra fotoljus ) så det vore trevligt att ha nåt liknande. Men du har alltså en ramp med två T5-rör? Ett 14.000k vitt och ett actinic? Hur många watt är dom på? 80? Och sen halogenspottar som sitter på väggen bakom och lyser ner i burken? Eller bara en spot? Det lutar helt klart åt sån belysning i en eventuellt framtida jätteburk.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            dinjael
                            Ljuset är starkt som du säger men det reglerar man lätt med folie så et blir lagom, T5 rören är på 54watt st.
                            Jag har 2 halogenspottar men jag brukar bara ha en på för jag tycker det känns lagom, bäst är om den svepet snett ner genom burken tycker jag.
                            Det är enklare och bättre med MH om du vill ha bra fotoljus, kameran verkar ha lättare att hantera det ljuset, kombinera det med ett powerglo eller ett aquastar på 58watt så kan du köra iso400 f4 med slutartid160 eller f5,6 med slutartid 80-100 vilket funkar till lugnare fiskar.
                            T5 med ett daylight 14000 arcadia rör med ett folielindat actinicrör plus en halogen spott ger ett snyggt sken att ha när man sitter och njuter, det känns lite som när man tittar på discovery och dom dyker på 25m djup vilket jag tycker är en härlig känsla.
                            Du kan ju komma förbi någon gång när du har vägarna förbi Solna så kan du kolla själv vad du föredrar, det är bara att skicka ett msg så styr vi upp något.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Det finns en Compressiceps med röda fenor som jag ska försöka hitta med.
                              Kanske lite väl långt från Sthlm, men Kent i Nol har dessa hemma...

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rembrandt
                                Kanske lite väl långt från Sthlm, men Kent i Nol har dessa hemma...
                                aha där ser man, jag får väl ringa o kolla först så dom är till salu =) jag lyckas alltid pricka in just dom fiskarna han har som e bokade... =)

                                föresten går det att blanda nasuta med tex furcifer ? och finns det någon variant av furcifer som brukar kallas "nyanza lac" eller nått i den stilen och isf vilken geografisk variant är det som kallas så?
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...