Tuggande hona....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Tuggande hona....

    Hejsan.... Har en tuggande Metriaclima estherae, OB hona i karet nu. Upptäckte att hon va lite svullen idag. Nu tilll frågan... detta är min första tuggande hona. Så jag skulle vilja behålla ynglen =)..... Så jag behöver alla tips jag kan få... Ska man placera honan i nåt annat kar ???..... Hur lång tid tar det tills hon spottar m.m..

    Mvh Magnus
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Ursprungligen postat av Snurbo
    Hejsan.... Har en tuggande Metriaclima estherae, OB hona i karet nu. Upptäckte att hon va lite svullen idag. Nu tilll frågan... detta är min första tuggande hona. Så jag skulle vilja behålla ynglen =)..... Så jag behöver alla tips jag kan få... Ska man placera honan i nåt annat kar ???..... Hur lång tid tar det tills hon spottar m.m..

    Mvh Magnus
    Ungefär 3 veckor tar det men kan variera lite...
    Om du vill behålla ynglen så är det inte fel att placera henne i ett annat kar om ca. 2 veckor. Frågan är bara om du har ett extra kar uppe och igång. Eftersom det ju tar en stund att "köra" in det. Vore kanske inte det ideala starten för ynglen att starta livet med en amoniaktopp!!!
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Snurbo
      Användare
      • februari 2007
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Rauken
      Ungefär 3 veckor tar det men kan variera lite...
      Om du vill behålla ynglen så är det inte fel att placera henne i ett annat kar om ca. 2 veckor. Frågan är bara om du har ett extra kar uppe och igång. Eftersom det ju tar en stund att "köra" in det. Vore kanske inte det ideala starten för ynglen att starta livet med en amoniaktopp!!!

      Hallå... Tack för det snabba svaret...

      Kan man ha ett litet kar som typ 25L ???? Går det att ha honan med ynglen utan att hon käkar upp dom ???

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #4
        Kom på förresten att det kanske inte är någon större risk eftersom det troligtvis inte tillförs amoniak i någon större utsträcking, honan har ju inte ätit på några veckor och från ynlen vet jag inte men det borde röra sig om små volymer...
        Fast å andra sidan har jag läst här på forumet någonstans att merparten av amoniaken som tillförs vattnet kommer från fiskarnas hjälar... Du får nog snart ett "säkrare" svar på detta från någon av alla kunniga här på forumet...
        PS. Lycka till förresten, det var väldigt kul att se dom första ynglen växa upp tycker jag....
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av Snurbo
          Hallå... Tack för det snabba svaret...

          Kan man ha ett litet kar som typ 25L ???? Går det att ha honan med ynglen utan att hon käkar upp dom ???
          Inga problem... låt honan gå kvar några dagar efter hon släppt ut ynglen för att "prägla" ynglen samt så att hon får äta upp sig efter den långa "bantningskuren" (en annan skulle behöva "munruva" då och då)
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Snurbo
            Användare
            • februari 2007
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av Rauken
            Inga problem... låt honan gå kvar några dagar efter hon släppt ut ynglen för att "prägla" ynglen samt så att hon får äta upp sig efter den långa "bantningskuren" (en annan skulle behöva "munruva" då och då)

            Hehehe..... Tack för dessa svar. Jag har ett gammalt 25L kar med en liten eheim pump, dock ingen lysrörarmatur... men går det att köra med en vanlig spot av modell glödlampa typ ???

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #7
              Ursprungligen postat av Snurbo
              Hehehe..... Tack för dessa svar. Jag har ett gammalt 25L kar med en liten eheim pump, dock ingen lysrörarmatur... men går det att köra med en vanlig spot av modell glödlampa typ ???
              det behövs ingen belysning. Det är bara för växter eller för syns skull. Byt vatten ofta så går det bra med en liten balja.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • Rauken
                Användare
                • januari 2007
                • 310

                #8
                Ursprungligen postat av Rhodebaert
                det behövs ingen belysning. Det är bara för växter eller för syns skull. Byt vatten ofta så går det bra med en liten balja.
                Fast det är ganska roligt att kunna se de små liven...
                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 557

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rauken
                  Fast det är ganska roligt att kunna se de små liven...
                  Ja det håller jag med om. De är väldigt fina när de är små och förvirrade
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • nike83
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 24

                    #10
                    hur är det med yngelbur då ?? är det för litet för en tuggande malawi?

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Jag vet inte hur rovgiriga firrarna är på Gotland men jag har nog inte tappat många yngel när tuggande malawi-honor fått gå kvar i det stora akvariet.

                      Sorry, jag ska inte dra igång kriget om naturlig prägling igen men man måste inte alltid flytta fisk och gardera sig till 100%.
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        Jag har aldrig fått många att överleva. Någon eller några från varje kull på sin höjd. De stora hugger ju direkt om de ser något som sprattlar i sanden.
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Det beror ju lite på vilken inredning man har också. Finns det gott om små skrymslen klarar vissa arter sig riktigt bra har jag märkt. Till och med så bra att jag undrar vad min fryeri pysslar med, han verkar inte gilla fisk alltså...

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 557

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Det beror ju lite på vilken inredning man har också. Finns det gott om små skrymslen klarar vissa arter sig riktigt bra har jag märkt. Till och med så bra att jag undrar vad min fryeri pysslar med, han verkar inte gilla fisk alltså...
                            Har samma erfarenhet av de äldre fryeri jag stött på. De hugger aldrig efter något. De är lata. Min små var hungriga när jag köpte dem och då försökte de äta riktigt stora medinvånare
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Jag vet inte hur rovgiriga firrarna är på Gotland men jag har nog inte tappat många yngel när tuggande malawi-honor fått gå kvar i det stora akvariet.

                              Sorry, jag ska inte dra igång kriget om naturlig prägling igen men man måste inte alltid flytta fisk och gardera sig till 100%.
                              Dom är ena riktiga bestar
                              Har själv provat båda varianterna och kan bara konstantera att det skiljer. Fast det hänger självklart också ihop med vilket sällskap som dom har i "det stora" karet...
                              När jag låtit dom gå kvar så brukar det ofta funka några veckor (försöker ha några rösen med små stenar där dom skall kunna ha lite fristad) men efter ett tag blir dom lite "moppsiga" och upptäcker att det finns spännande miljöer på andra ställen så dom tar sig längre och längre bort tills en dag... =´<~

                              Fördelarna med ett spottkar är som jag ser det främst:
                              1. Överlevnadsgraden är betydligt högre
                              2. Lättare att mata (jag brukar mata med pellets mald i pepparkvarn) och då det kan vara
                              svårt att få dit maten är dom är utan att dom själva behöver bli mat i ett stort
                              kar där dessutom maten lär hinna bli uppäten innan..
                              3. Det är ganska roligt att se dom små liven växa upp och se deras utveckling.
                              I ett stort kar måste dom hålla sig mer gömda och därmed svårare att se.

                              Men självklart finns det ett också ett nöje i att låta dom gå kvar och se beteendet/uppväxten i en miljö med andra individer. Tycker nog att man skall "prova" båda varianterna om man har den möjligheten och sedan välja metod beroende på vad man vill uppnå eller kanske varva metoderna...

                              PS. En anledning till att INTE flytta anser jag vara att varje gång man är där och "härjar" med håven stressar man alla invånare i karet...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...