Matningsmängd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Matningsmängd.

    Wow nu kommer en nybörjarfiskfråga. =) Men jag köpte in ett gäng dubbar nu, 26 stycken och dom flesta fullvuxna då. Och nu när det kommer till matning så vet jag inte vad som är en lagom dagsmängd.. Jag har läst någonstans att man ska mata så mycket som dom kan äta upp på fem minuter, men så kan det äl inte vara? Dom är sjukt glupska och äter mycket räkmix hur fort som helst. Det tar inte tio sekunder innan en brytbit räkmix stor som en femkrona är totalt borta. Har matat med 3-4 bitar i femkronors storlek om dagen. Men jag antar att dom ska ha mer?
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    Enligt Ad Konings böcker ska man inte mata mer än 2min per dag vilket jag tycker är en ganska bra riktlinje...hungrig fisk är lika med frisk fisk
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Tänk på att vid nyintro av foder så bör du mata extremt lite då risken för buken kan komma som ett brev på posten annars... Jag skulle nog inte mata mer än en fem krona om dagen hela första veckan nästan....öka lite sedan sakta men ta det lugnt och stressa inte på med maten för fort.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • januari 2007
        • 294

        #4
        Gah det lät läskigt, hur då komma ut?

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • augusti 2006
          • 239

          #5
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          Gah det lät läskigt, hur då komma ut?
          Menar du det med buken?

          Tror han menar att risken för sjukdommen bukvattensot ökar om man matar för mycket i början i ett nyinklrt akvarium
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            En väl inkörd grupp med troffar är lagom matad när samtliga har munnen full (inte nödvändigt "full" men iaf så man ser att de har fått isig en bit) och går och "tuggar" maten utan att det har blivit spill av maten i karet. Men vägen dit är flera månader, om du förstår vad jag menar. Vi snackar mager räkmix fresten va ??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Jag matar min troffar ofta å lite i taget. Enbart torrt, pellets å flingor. Brukar köra lite pellets genom en pepparkvarn, även till fullvuxen fisk. Detta gör att de får gå å beta lite. Vilket i mitt tycke kommer "det naturliga beteendet" nära. Gör likadant med flingorna, smular ner det smått så att de får jobba lite å inte bara gluffsa i sig allt på en gång. Kan tilläggas att problemen med bukvattensot minskat till nära nog obefintlig. Ger även hela pellets till de större, de verkar tycka det är lite festligare än smulor för det blir god snurr i burken. Men jag funderar på att ge räkmixen en andra chans i rent studiesyfte, astaxanthin-boostad, för att se hur pass röda körsbären kan bli.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              Arbetssätt...