skygga Röd Zebror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    skygga Röd Zebror

    Är det någon som har en förklaring på varför mina Röd Zebror är så förtvivlat skygga.
    Har testat att skifta inredning ,mat,även bytt kar!! Vad ska jag göra?
    Dom äter och färgar bra men när jag kommer in i lokalen så håller dom på att gå igenom glaset av rädsla......
    tack på förhand.
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    antagligen är det för att de är nere i en lokal, de är med andra ord inte vana vid rörelser utanför akvariet. Tiden på dygnet när du inte är där är så är det ju"rörelsefritt" i lokalen.
    För det allra mesta brukar det funka bra ändå, men vissa grupper kan bli väldigt nervösa vid just rörelser som kommer utanför akvariet.
    Är det en liten grupp du har så kan det oxå vara förklaringen, ofta känner de sig tryygare i större grupper.

    mvh PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #3
      Ursprungligen postat av PsyM
      antagligen är det för att de är nere i en lokal, de är med andra ord inte vana vid rörelser utanför akvariet. Tiden på dygnet när du inte är där är så är det ju"rörelsefritt" i lokalen.
      För det allra mesta brukar det funka bra ändå, men vissa grupper kan bli väldigt nervösa vid just rörelser som kommer utanför akvariet.
      Är det en liten grupp du har så kan det oxå vara förklaringen, ofta känner de sig tryygare i större grupper.

      mvh PsyM
      JA det låter logiskt men ska man gå efter gruppens storlek så stämmer det inte då dom faktiskt är ca 40-50 djur i varierande strl.
      Det är otroligt frustreande iallafall att ha dom så rädda....
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Ta ur inredningen ett tag så borde det försvinna.

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5
          jepp förstår att det är frustrerande, har själv lokal och emellanåt så reagerar vissa av mina grupper på det sättet du beskrev... men det är oftast när där är flera personer i lokalen. Är jag där själv så är de hur lugna som helst.
          Antagligen beror även det på att de ej är vana vid fler rörelser än de rörelser jag orsakar.

          Det Bright Blue skrev brukar funka bra, så det var ett bra tips.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Ta ur inredningen ett tag så borde det försvinna.
            Har gjort det oxå men det blev bara värre faktiskt ......Har hållt på med ciklider i 20 år och har faktiskt aldrig varit med om detta fenomen..
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av christer antonsson
              Har gjort det oxå men det blev bara värre faktiskt ......Har hållt på med ciklider i 20 år och har faktiskt aldrig varit med om detta fenomen..
              Det enda som har hjälp mig är och tillföra ett gäng icke så rädda, typ Jacobfreibergi, Acei, Röd Rubin.
              Har haft detta fenomen med just Röd Zebror inte så många men det var ett 20-tal vuxna. Den gången räckte det med fyra Acei som hela tiden hade mat i tanke.
              Saulosi-gruppen jag har går inte att ha ensam i akvariumet, då får man knappt se dom. Just nu har jag 5 stycken Röd Rubin som hjälper saulosin och komma fram.
              Tog över 8 stycken Bright Blue som har varit í en lokal, och dom var väldigt nervösa. Det bara small när dom simmade som galningar in i glas och inredning. Fick till det med ett gäng Acei.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av christer antonsson
                Är det någon som har en förklaring på varför mina Röd Zebror är så förtvivlat skygga.
                Har testat att skifta inredning ,mat,även bytt kar!! Vad ska jag göra?
                Dom äter och färgar bra men när jag kommer in i lokalen så håller dom på att gå igenom glaset av rädsla......
                tack på förhand.
                Dom gör så när dom inte känner sig trygga... kanske lite fånigt svar men så ligger det till.
                Jag har varit med om det flera gånger, oftast löser jag det med att sätta för sidorutorna eller bygga lite högre med stenar eller slänga i ett gäng av en annan art (ej mbunas) som lockar fram dom... typ P. spec "phenochilus tanzania" eller regnbågsfisk.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Daniel_N
                  Användare
                  • april 2007
                  • 74

                  #9
                  Har problem jag med, men med golden och maingano. Så fort jag kommer in i rummet så ser man hur gruset yr och så är alla borta. Ibland glömmer de att de är skygga och tigger mat istället, men det räcker att en fisk rycker till så försvinner alla igen.
                  Jag har tre siamesiska algätare i karet som är framme och simmar jämt och inte bryr sig ett dugg, trodde det skulle hjälpa att locka fram de andra, men det funkar inget vidare.

                  I början jag hade dom så var det inte så, när jag bytte vatten och grejade i karet så var de och nafsade mig i armarna och var inte dugg rädda. Jag kunde nästan fångat dom med händerna om jag velat, men nu efter nåt halvår så har de blivit hur nerviga somhelst.

                  Nästan lite pinsamt när det kommer folk hem som vill se karet, och så ser det tomt ut

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Om man har belysning bakifrån så att man orsakar skuggor när man närmar sig karet så blir det panik. Det märks extra tydligt på kvällarna när det är mörkare i rummet och t ex TV:n är på.

                    Men som sagt innan, släng i någon art som inte är så harig. Mina M. Livingstonii går att fånga med handen. Totalt orädda (dumma).
                    P. spec "phenochilus tanzania" som Deelay nämde är också orädda.

                    Bottenfiskar bidrar kanske inte så mycket...

                    Kommentar

                    • Daniel_N
                      Användare
                      • april 2007
                      • 74

                      #11
                      Har inte ändrat nåt i belysningen. Vad är det som gör att de blir mer rädda med tiden? Och kan man avvänja dom på nåt sätt?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...