Palett ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rsm
    Användare
    • maj 2007
    • 12

    Palett ciklider

    Hej,

    Jag har just startat mitt första lilla akvarium på 70 liter.
    Vatten, sand och lite vatten beredning, pump och doppvärmare (26 grader)
    Växter skall jag handla i helgen.

    Grannen har ett gäng palett ciklider som ynglat av sig och blivit lite för många.
    Tanken är att jag skall ta över några i mitt kar.
    Då jag har väldigt ite koll på detta tänkte jag be om råd.

    Hur många paletter skall jag ha?
    Honor, hannar?
    Kan jag börja med bara dessa eller skall jag tänka på att utöka med några andra arter direkt.
    Jag skulle vilja ha några som käkar upp botten maten.
    Kanske en som käkar alger?
    Granner kör ett gäng neon tetror i sitt kar.

    Fler tips?

    Roland
  • rsm
    Användare
    • maj 2007
    • 12

    #2
    Har just konstaterat att det är frågan om Pelvicachromis taeniatus (gul palettciklid)
    Som jag så klart hittade i det utmärkta artregistret

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Grattis till en trevlig firre. Har för tillfället ej några, men tidigare hade jag ett par, hona, hane som gick tillsammans med en ancistrusmal och några botia striata. Jag hade börjat med en av varje kön och sett hur de kommer överens.

      Paletterna kommer hålla sig nära botten, så vill man ha lite mer liv går det bra att kombinera med mer "ytlevande" fiskar, typ neontetror, eller varför inte kilfläcksrasborer?

      Hälsar Peter

      Kommentar

      • rsm
        Användare
        • maj 2007
        • 12

        #4
        Tack för tipsen,

        Jag är ju en riktig nybörjare, finns det något liknande bra artbeskrivningsregister på nätet
        typ den som finns här, fast med fler firrar?

        ciklids.se's artbeskrivningsregister är ju outstanding med bilder ursrung etc.

        För oss nybörjare är ju neontetran en klassiker.
        Hur många sådana skall man ha i ett 70 liters? dom går väl i stimm!

        /Roland

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Välkommen till forumet rsm!

          Inte fler, men här finns artbesrivningar av några västafrikanska ciklider:


          För andra fiskar att ha tillsammans med cikliderna:
          www.zoopet.com
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Ursprungligen postat av rsm
            Tack för tipsen,

            Jag är ju en riktig nybörjare, finns det något liknande bra artbeskrivningsregister på nätet
            typ den som finns här, fast med fler firrar?

            ciklids.se's artbeskrivningsregister är ju outstanding med bilder ursrung etc.

            För oss nybörjare är ju neontetran en klassiker.
            Hur många sådana skall man ha i ett 70 liters? dom går väl i stimm!

            /Roland
            Angående antalet neontetror, så är det svårt att säga, men ett gäng Kan väl prova med en 10-15 stycken och se om det blir ett tillräckligt stim.

            Vet inte vad du har för vatten, men jag här i Uppsala har haft svårt att hålla neontetror då de ofta blivit sjuka, för hårt vatten kanske.

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • rsm
              Användare
              • maj 2007
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Pejan
              Angående antalet neontetror, så är det svårt att säga, men ett gäng Kan väl prova med en 10-15 stycken och se om det blir ett tillräckligt stim.

              Vet inte vad du har för vatten, men jag här i Uppsala har haft svårt att hålla neontetror då de ofta blivit sjuka, för hårt vatten kanske.

              Hälsar Peter
              Då skall vi se om vi fått detta rätt.
              2st paletter en hane en hona
              10st neontetror
              1st ancistrusmal av nån sort ??
              4st Botia Striata (himla fin firre)

              Är det för många till mitt lilla 70 liters? (kanske för nåra?)
              Dom där Kilfläcksrasborerna ser läckra ut, får dom plats?

              Verkar även som alla dessa gillar mycke växter, så det får bli en hel del grönt.

              skall jag köra i alla med en gång?
              eller skall man vänta nån dag mellan arterna?
              (jag har inte lika bråttom som min sexåriga dotter)

              Tänkte jag skulle ta med ett vattenprov till affärn så jag vet att allt står rätt till.

              Ursäkta min jargong om det blir lite fel, jag lär mig väl

              Roland

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #8
                Vänta några dagar mellan isättning av fiskar. Paletterna är enligt min mening de tuffaste i det gänget och mot bakgrund av det kanske de borde i sist. (tänkte revir) Kör med en art, antingen neontetror eller kilfäckar, blir trångt och rörigt annars (tycker jag)

                Botia striata har jag några som går i mitt tanganyikakar, ej biotopriktigt, men jag gillar verkligen denna firre, nyfiken och cool

                I övrigt tycker jag att det ej är för många i ditt förslag. De fiskar nu nämner har ganska olika beteende och kommer ej konkurrera i någon större utsträckning om olika platser. Men nöjj dig med dessa och se hur det blir.

                Hälsar Peter

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Hej

                  Den gula palettcikliden ar mindre och snallare an den "vanliga" dvs P. pulcher. P. pulcher ater neontetror, sarskilt vuxna hanar (alltsa, vuxna paletthanar ater sma neontetror). Jag skriver detta sa att alla ser att raden ges till den gula palettcikliden, inte P. pulcher. Du kan ha flera honor till en hane och jag tror nog att ditt akvarium ar stort nog. Ofta blir det skev konskvot och om din granne har fler honor an hanar sa kan du be om en hane och tre honor.

                  Uppsala har borjat avharda allt vatten i centralorten sa det ar inte hart langre.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Välkommen Rsm till världens bästa ciklidforum,jo du kan ha 2 hanar på 3 honor eller 3 hanar på 4 honor Paletten räknas till en utmärkt nybörjar fisk bland just ciklider dom är mycket vackra,lycka till nu,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • rsm
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 12

                      #11
                      Tack för alla tips.
                      Nu skall jag dra iväg och handla lite grönt till karet.

                      Firrar blir det om nån vecka.

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Välkommen Rsm till världens bästa ciklidforum,jo du kan ha 2 hanar på 3 honor eller 3 hanar på 4 honor Paletten räknas till en utmärkt nybörjar fisk bland just ciklider dom är mycket vackra,lycka till nu,Mvh Ann-Mari
                        Det håller inte jag med om. När det blir ett lekpar utav dessa som kommer övriga att stå parkerade på rad i ett hörn.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Det håller inte jag med om. När det blir ett lekpar utav dessa som kommer övriga att stå parkerade på rad i ett hörn.
                          Det dar galler P. pulcher i 70 liter antar jag? Haller helt med isadana fall.

                          Nar jag var liten sa holl jag P. pulcher och det "gick" ha en hane med flera honor, men han bildade inte harem utan bytte hona ibland. Forsok med flera hanar slutade med dodsfall i 100% av fallen. I storre akvarier kan P. pulcher bilda harem och i naturen sa kan tydligen en hane ha satelellithanar dvs hanar som accepteras av den haremshallande hanan (se CB 3/2004: 13-15).

                          rsm, vet du att det ar taeniatus eller ar det den som du tycker att det ar mest likt? Taeniatus ar en "dyr" fisk och knappast en "nyborjarfisk". De som haller dem borde snarare salja dem for "mycket" pengar istallet for att ge bort dem. Den vanliga paletten ar "billig" och en "nyborjarfisk". De som haller dem ger ofta bort dem aven om de forstas gar byta in i akvarieaffaren. Om det ar den vanliga palettcikliden sa bor du bara ha en hane och en hona samt hoppa over neontetror om inte paletterna ar sma och neonerna relativt stora.

                          Med "knappast en nyborjarfisk" menar jag att nybrorjare inte hostar upp 200kr paret for graaktiga fjuttfiskar nar det simmar storre farggladare billigare fiskar i akvariet bredvid. Nar forsaljaren sager att du bor vara nogrannare med vattenkvaliten for den mindre, fulare och dyrare fisken sa backar de flesta nybrorjarna. Val hemma ar taeniatusen minst lika vacker som P. pulcher paletten och inte speciellt svarskott. Deremot dor den av direkt vanskotsel vilket inte P. pulcher paletten gor.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 11 maj 2007, 17:49.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Gabbi jag har själv haft flera som bildat lekpar förvisso kan någon bli ensam men som sagt vi har olika erfarenheter,MvhAnn-Mari

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #15
                              Förutom de 4 sorter jag har hemma, har jag följande taeniatus på jobbet; (saxat från annan text)
                              P. taeniatus ”Bipindi” VF Kamerun
                              P. taeniatus ”Kienke” VF
                              P. taeniatus ”Bandewouri” VF
                              P. taeniatus “Nigeria red”
                              P. taeniatus “Nigeria Green”
                              P. taeniatus “Lobe”
                              P. taeniatus “Dehane” Nyong River, Kamerun
                              P. taeniatus “Lokundje” Nyong River, Kamerun
                              P. taeniatus “Nange”
                              P. taeniatus “Moliwe”
                              Pelvicachromis sp. “Blue fin”

                              Akvarierna är ca 40 x 50 x 35, och där hamnar det ca 5 par åt gången när man köper in dem. Igår tex lekte moliwen och loben, (i varsitt akvarium) och de lämnar inte en millimeter till övriga kompanjoner. De som inte är med i leken får stå staplade på varandra och stirra in i ett hörn. Jag skulle kunna tänka mig att köra två par hemmma om akvarierna jag hade här var minst dubbelt så stora, men då enbart för att ha det ena paret som strykfisk och trigger. Jag skulle inte förvänta mig bästa hälsa och lek hos båda paren.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...