sanden i akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eduardo
    Användare
    • januari 2005
    • 15

    sanden i akvarium.

    hejsan:

    har funderat på att starta om min 200 l. akvarium och jag undrar om någon kan skriva nåt om fördelar och nakdelar med att lägga som underlägg vanlig sand från en vanlig svensk sjö.

    tack för hjälpen.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av eduardo
    hejsan:

    har funderat på att starta om min 200 l. akvarium och jag undrar om någon kan skriva nåt om fördelar och nakdelar med att lägga som underlägg vanlig sand från en vanlig svensk sjö.

    tack för hjälpen.
    Fordelar: Gratis, ej exakt samma kornstorlek, naturligt utseende etc.
    Nackdelar: Forbjudet att plocka sand och grus om man inte ar markagaren. Det kan vara lite svart att hitta exakt den sanden man vill ha. Vissa tycker att granitgrus som ju blir flerfargat inte ser "tropiskt" ut. 99% kor med nagon typ av granitkross anda. Det finns en liten risk for oonskade organismer om man inte kokar alternativt torkar sanden forst.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Fördelar: Väldigt, väldigt snyggt och "naturligt". För dem som gillar biotopkar - nästan ett måste!
      Nackdelar: Se Olas inlägg, se särskilt upp för trollsländelarver som i sina små "hus" av grus etc. smälter väldigt bra in i omgivningen. Jag varken kokade eller torkade min sand och grus. Däremot silade och tvättade jag det noga.

      Kommentar

      • Malawi Micke
        Användare
        • oktober 2006
        • 167

        #4
        Varför inte bara köpa biltemas eller julas blästersand som ser väldigt bra ut men du slipper oroa dig för bakterier och andra oönskade saker.. Men detta är juh bara vad jag tycker personligen...
        malawi 4 life

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Malawi Micke
          Varför inte bara köpa biltemas eller julas blästersand som ser väldigt bra ut men du slipper oroa dig för bakterier och andra oönskade saker.. Men detta är juh bara vad jag tycker personligen...
          Om du vill sla ihop de olika alternativens fordelar sa koper du en massa blasstersand och plockar 5 liter natursand, kokar och haller i. Det BORDE se mer naturligt ut. Sedan fiins det ju sandstrander dar kornstorleken ar identisk. Fragan ar vilken sandstrand du vill efterlikna dvs vilken illusion du vill skapa.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Om du vill sla ihop de olika alternativens fordelar sa koper du en massa blasstersand och plockar 5 liter natursand, kokar och haller i. Det BORDE se mer naturligt ut.
            Så gjorde jag till det gamla Tanganyika-karet - gav ett mycket naturligt intryck, tycker jag själv. Dessutom slipper man kånka sand så himla långt, den väger en del (oftast längre att kånka i naturen).

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Underdog
              Användare
              • maj 2007
              • 32

              #7
              Kan rekomendera sand från ribban i Malmö,samt kalstenen därifrån. Men koka alltid allting först. Att man inte får ta sand och grus i naturen är ett jävla skittrams. Den lagen är till för att ingen ska kunna fylla lastbilar med grus och förstöra en hel strand. För inte så länge sedan var det förbud att gå mot röd gubbe också.
              Att gå och köpa "Engelsk sjösten" som de plockat upp ur Themsen för 135:-/20 kg Eller "Rådasand" (som för övrigt är vanlig jävla svensk havssand) för 99:-/25 kg är så urbota dumt att man baxnar. Större bluffmakeri får man leta länge efter.
              Om alla sveriges akvarister fyllde sina kar med svensk sand och sten på en gång, tror ni det skulle synas i naturen??
              Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

              Kommentar

              • per-uno
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 8

                #8
                Hej,
                varför inte prova med vanligt lekparksgrus. Har själv det i ett par kar. Det är något mörkare än engelsk sjösten, men funkar fint och är också lite flerfärgat och Gratis. En spann och en spade har du väl?

                Per-Uno

                Kommentar

                • Micke M
                  Användare
                  • november 2006
                  • 116

                  #9
                  Angående rådasanden man köper i akvariebutik så undrar jag hur stor sannolikheten är att den är kalkhaltig?
                  Jag hade en tråd igång här för nån månad sen, angående ph-värdet i mitt 720 SA-kar som alltid vill stiga hur jag en bär mig åt.

                  All sand är köpt råda i olika grovlekar, mixad för att se naturligare ut. Finns det något toksäkert sätt att "mäta" kalkhalten i gruset om jag håvar upp nån skopa och testar på?
                  Så jag inte byter botten i onödan.

                  Hur brukar sanden i våra sjöar och tjärnar vara här i mälardalen och bergslagen angående kalkhalten?

                  Mvh micke

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Ursprungligen postat av Underdog
                    Kan rekomendera sand från ribban i Malmö,samt kalstenen därifrån. Men koka alltid allting först. Att man inte får ta sand och grus i naturen är ett jävla skittrams.
                    Hej Underdog!
                    Kul med nya Malmöbor på forumet!

                    Lagen som säger att det är förbjudet att plocka sand i naturen kan nog tyckas löjlig när det bara gäller till ett enstaka akvarium, det håller jag med om. Men samtidigt har jag förståelse för att sådana lagar, främst ur ett naturbevarande perspektiv men kanske även ur ett äganderättsperspektiv. Att ta sand från just Ribersborg ('Ribban') i Malmö borde dock vara något mindre samvetsbelastande för den som vill bevara vår natur. Hela Ribbans sandstrand är nämligen konstgjord och skapades i början av nittonhundratalet.

                    För övrigt har jag själv plockat sten från Ribban och Limhamnsfältet, borta vid hundrastplatsen brukar man kunna hitta fina stenar, både gråsten och kalksten. Dessa stenar är dumpade där som erosionsskydd mot vågorna. Sand har jag dock aldrig orkat släpa med hem.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 07 maj 2007, 13:28.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Underdog
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 32

                      #11
                      Det var faktiskt inte förrän på 50-60 talet man körde dit sanden, fram till dess var det bara sten där. Själva parken och gräset anlade man tidigare som du säger.
                      Jag har faktiskt hämtat mitt just vid hundrastplatsen,men de stenar jag tagit är minsan inte ditlagda för erosionsskydd,de är naturliga. De erosionsstenarna hade inte fått plats i ett akvarium.
                      Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                      Kommentar

                      • Underdog
                        Användare
                        • maj 2007
                        • 32

                        #12
                        Micke M

                        Vill du inte ha högt ph?
                        Kalkhaltig sand och sten är ju det mest ultimata du kan stoppa i ett akvarium med afrikanska ciklider, det blir en naturlig ph höjare. Andra oroar sig för hur de ska få upp ph, du hur du ska få ner det???
                        Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Underdog
                          Andra oroar sig för hur de ska få upp ph, du hur du ska få ner det???
                          Upp eller ner beror väl på vad man ska ha förutom sand och sten i karet
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Underdog
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 32

                            #14
                            Och tack för välkomnandet Daniel och för länkarna. Det är fantastiskt hur mycket bra info man kan få på nätet. Annat var det på 70-talet. Angående sandmixning och naturlighet så blev ju jag pålurad engelsk sjösten när jag startade om för en dryg månad sen, eftersom jag inte gillade den lade jag ribbansand ovanpå. I och med att fiskarna gräver så har gruset blandats på ett naturligt sätt och det ser väldigt bra ut.
                            Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                            Kommentar

                            • Underdog
                              Användare
                              • maj 2007
                              • 32

                              #15
                              Jo men denna länken är för afrikanska ciklider och då behöver man väl knappast oroa sig för ett för högt ph? Chansen är väl inte så stor att det blir för högt om man bara har i kalkhaltig sten och sand. Samtidigt slipper man andra "konstgjorda preparat.
                              Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...