fiskarna kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #16
    Ursprungligen postat av tezz
    Något som jag tycker är märkligt är att det är enbart malawina som skrubbar sig har vid ett tillfälle haft både malawi o tang tillsammans men ändast malawina skrubbade sig
    Särskilt efter vatten byte och mitt vatten är det inga fel på
    samma med mig den ingen fel och den oxå så bra ha fler o flera fiskar så lagom den i akvarium så lättare med dom leker varandra så den brukar kliar sig fiskar när den munruvare så klart inte stor farlig så rätt man måste ge havsalt den när har man byta vatten i varje vacka med runt 30-45 procent så avgör på era fiskar hemma i akvarium..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • waterboy78
      Användare
      • augusti 2004
      • 41

      #17
      Samma problem här, tror mig dock ha hittat orsaken till att MINA fiskar kliar sig..

      Har kört malawi sedan knappt 3 år tillbaka och har fortfarande samma fisk sedan start. Vid den första uppstarten använde jag Biltemas blästersand. Fiskarna kliade sig ett helt år tills det blev flytt och nytt akvarie med sand från naturen. Eftersom jag flyttade inom samma ort hade jag exakt samma vattenvärden men kliandet slutade. Där bodde vi 2 år och hade aldrig problem. Sedan 2 månader tillbaka bor mina fiskar i nytt kar på ny ort, denna gång med blästersand. Resultat: fikarna kliar sig. Mina egen slutsats är att det finns små vassa partiklar i sanden som fastnar i gälar och mun på fiskarna som irriterar och orsakar kliandet.

      Dessutom tycker jag det verkar som att sanden fastnar på kroppen på mina malar(synodontis) vilket skulle förklara att partiklar även fastnar på de andra fiskarna.

      Helt vattentät är inte min slutsats p.g.a. att den sista flytten var till annan ort med annat vatten men med tanke på allt jag testat för att få bukt på kliandet ser jag Biltemas sand som den sannolika boven.
      Har bl.a. testat salt i flera repriser både utan och i kombination av högre temperatur. 2-3 olika vattenberedningsmedel, Parasitmedicin, täta vattenbyten, utan vattenbyten.... you name it!

      Be well,
      Johan

      Kommentar

      • waterboy78
        Användare
        • augusti 2004
        • 41

        #18
        Ursprungligen postat av classe
        samma med mig den ingen fel och den oxå så bra ha fler o flera fiskar så lagom den i akvarium så lättare med dom leker varandra så den brukar kliar sig fiskar när den munruvare så klart inte stor farlig så rätt man måste ge havsalt den när har man byta vatten i varje vacka med runt 30-45 procent så avgör på era fiskar hemma i akvarium..
        Jävlar vilken dialekt Classe!
        Jag förstår i alla fall inte ett skvatt!

        Kommentar

        • Zircons
          Användare
          • november 2006
          • 43

          #19
          Ursäkta fattade ja rätt använder du en liter bordssalt till hundra liter vatten???
          ska du tillaga fisken eller??
          själv kör ja 1dl till hundra liter ja vet inte kanske jag som har fel eller???


          Ursprungligen postat av wracker
          ca en lite per hundra liter.. gärna ha i innan du sätter på kranen för påfyllning. blir som ett stort vitt moln i karet me ndet är ingen fara.
          angående saltet har jag ingen aning om. kan skilja sig i mängd vid olika saltsorter tror jag..
          jag har akvariesalt, köpte en 80kg säck från en grosist för ett år sen..

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #20
            Ursprungligen postat av waterboy78
            Jävlar vilken dialekt Classe!
            Jag förstår i alla fall inte ett skvatt!
            om du ge den havsalt på din per 50liter för en tsk så bra ganska mkt viktigt och ofta byta vatten så klart den bättre mår fiskarna.. och har du kalk i din sand där eller hur dåå??? om utom den blir kan få kilar fiskarna.. och du skall suger i grus på den botten så viktigt och göra rent i stenar så klart och tvättar den så klart.. vad har du för din akvarium och vilka har du fiskar för den?? gärna jag hjälper med dig det..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • sendelbach
              Användare
              • augusti 2006
              • 40

              #21
              Ursprungligen postat av Lefty
              hej, måste få klarhet i det här en gång för alla om någon expert kan tala om hur det ligger till....Cikliderna kliar sig på inredningen lite då och då. Alla vattenvärden är optimala. Varför gör dom så? Även om det inte är farligt så är det smått oroande och irriterande iallafall Finns det något att göra?
              Att fiskarna kliar sig då och då är fullständigt normalt. Men kliar dom sig för mycket så är det något fel

              Kommentar

              • Daniel Ju
                Användare
                • februari 2007
                • 32

                #22
                Ursprungligen postat av Zircons
                Ursäkta fattade ja rätt använder du en liter bordssalt till hundra liter vatten???
                ska du tillaga fisken eller??
                själv kör ja 1dl till hundra liter ja vet inte kanske jag som har fel eller???

                Ja nej herre jävlar det går ju inte. Till salt sill kanske. 1-2 dl/100 L är väl det de brukar tjötas om.

                Kommentar

                • Daniel Ju
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 32

                  #23
                  Ursprungligen postat av sendelbach
                  Att fiskarna kliar sig då och då är fullständigt normalt. Men kliar dom sig för mycket så är det något fel
                  Hade jag inga armar skulle jag nog också gnugga mig mot inredningen när det kliade lite här och var.

                  Kommentar

                  • wracker
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 295

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zircons
                    Ursäkta fattade ja rätt använder du en liter bordssalt till hundra liter vatten???
                    ska du tillaga fisken eller??
                    själv kör ja 1dl till hundra liter ja vet inte kanske jag som har fel eller???
                    hähä, tur att det finns uppmärksammande personer som dig. jag menade självklart 1dl til 100l vatten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...