Nybörjare behöver förslag på blåa malawis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #31
    Ursprungligen postat av dinajel
    Det står ju i artbeskrivningen för C. moorii att den blir 20 cm och behöver *minst* ett 375-litersakvarium...
    det kunde lika väl stått 60l för ska det fungera med någon reda bör man ha dom i ett 720l kar
    tror många köper för stora fisk och blir tvugna att antingen köpa större kar eller sälja dom när dom blivit vuxna av denna anledning

    Kommentar

    • johandenver
      Användare
      • juni 2006
      • 43

      #32
      Gudarna måste också ha ogillat mitt val av moorii för jag fick nitrit och innan jag
      visste ordet av så var alla moorii och fryeri döda, även en ancistrusmal och en golden stupade på slagfältet innan röken skingrade sig.

      Efter att allt stabiliserat sig så har jag fyllt på karet igen med lite andra sorter,
      jag tror att alla ska passa denna gången.

      Sorterna blev:
      Metriaclima Zebra "Red-top" mpanga
      Lab.Perlmutt "Higga Reef"
      Cyn.Edwardi

      Fisksoppa så det förslår :-)
      hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #33
        Ursprungligen postat av johandenver
        Gudarna måste också ha ogillat mitt val av moorii för jag fick nitrit och innan jag
        visste ordet av så var alla moorii och fryeri döda, även en ancistrusmal och en golden stupade på slagfältet innan röken skingrade sig.

        Efter att allt stabiliserat sig så har jag fyllt på karet igen med lite andra sorter,
        jag tror att alla ska passa denna gången.

        Sorterna blev:
        Metriaclima Zebra "Red-top" mpanga
        Lab.Perlmutt "Higga Reef"
        Cyn.Edwardi

        Fisksoppa så det förslår :-)
        Tråkigt när sådant händer har hänt mig med och alltid dom finaste o svårast att få tag i som stryker med

        Kommentar

        • johandenver
          Användare
          • juni 2006
          • 43

          #34
          Ja, det verkar vara så.
          Fast det blev nog mer passande sorter för mitt kar nu.
          Har fortfarande inte köpt någon blå art, det är det enda som fattas.
          Copadichromis Azureus ser väldigt fin ut men det blir också lite stor verkar det som.
          hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

          Kommentar

          • johandenver
            Användare
            • juni 2006
            • 43

            #35
            Såg precis att någon tidigare föreslog Pseudotropheus Acei.
            Den ser ju precis rätt ut för mina förutsättningar, förutsatt att den blir fint blå.
            På de flesta bilderna jag hittat så ser den ganska ljusblå ut, jag skulle egentligen
            vilja ha lite mer mörkblått. Men i övrigt verkar den ju helt perfekt.
            Tyvärr har inte min lokala handlare den just nu så jag kan inte se
            den i verkligheten direkt men han kanske kan få hem den, jag ska kolla med honom.
            hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #36
              Ursprungligen postat av johandenver
              Hej!

              Jag har precis köpt mitt första akvarium (300 liters Ferplast Scenic).
              Har hitills släppt i 14 fiskar, 1 hane och 2 honor av alla utom Röd Rubin (en av varje)
              3st Metr.Estherae (Röd Zebra)
              3st Lab.Caeruleus (Kakusa) (Golden)
              3st Lab.Trewavasae (Tumbi West)
              3st Mel.Cyaneorhabdos (Maingano)
              2st Aul.Röd Rubin

              Allt funkar jättebra förutom att Tumbi West-hanen jagar Röd Rubin-honan lite grand.
              Han bits inte men jagar runt henne ibland.
              Borde ju inte leka när dom är olika sorter så jag utgår ifrån att han "tror han är något" :-)

              Nu till min fråga:
              Jag vill ha mer blått i mitt akvarium.
              Fisken jag letar efter ska vara blå eller lila och inte vara en extremt dyr eller ovanlig sort.
              Alltså något man skulle kunna hitta i Stoby, där jag köpt allt annat.
              (dom har visserligen dyra och ovanliga fiskar också)
              Helst ska inte honan se för tråkig ut heller.
              Det verkar som att när hanarna är riktigt vackra så är honan desto tråkigare.

              Jag tar alltså gärna emot förslag på blåa/lila fiskar :-)
              ja finns bra många blååå den fiskarna.. ge jag dig den är finns blåå den fiskarna :ps.sp"acei", ps.socolofi, ps demasoni,ps.sp"elongatus ruarwe , metria lombardoi för honor blåå, lab.sp"mbamba", lab.strigatus, cyn.axelrodi,cyn.afra. många ganska hanar har den blåå mest.

              lila har den är lab.sp"hongi" iod.sprengerae, lab.vellicansm finns nån mest på honor den färg. tack så mkt ..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #37
                Ursprungligen postat av johandenver
                Såg precis att någon tidigare föreslog Pseudotropheus Acei.
                Den ser ju precis rätt ut för mina förutsättningar, förutsatt att den blir fint blå.
                På de flesta bilderna jag hittat så ser den ganska ljusblå ut, jag skulle egentligen
                vilja ha lite mer mörkblått. Men i övrigt verkar den ju helt perfekt.
                Tyvärr har inte min lokala handlare den just nu så jag kan inte se
                den i verkligheten direkt men han kanske kan få hem den, jag ska kolla med honom.
                Acie passar väldigt bra färgmässigt med golden och är väldigt lugna några jag kan rekomendera

                Kommentar

                Arbetssätt...