Pseudotropheus sp. "kingsizei"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Pseudotropheus sp. "kingsizei"

    Jag är fiskvakt åt ett gäng malawis i några veckor och har bland annat blivit tillfällig plastpappa åt något som sägs vara Pseudotropheus sp. "kingsizei". Jag tänkte att jag skulle ta några foton ifall det inte fanns några foton i artregistret. Men döm av min förvåning när den inte stod med överhuvudtaget.

    Söker man på nätet så finns den, men inte på ciklid.se. Vad beror detta på? Den kan inte vara jätteovanlig. Är den under någon sorts revision? Eller har den nyligen bytt namn? Den finns med i BTN Malawi-boken iaf.

    Och är det överhuvudtaget Ps. sp. "kingsizei" som jag har fått tillfällig vårdnad om? Skickar med några bilder för er att bedöma. Hanen är inte helt utfärgad -- dom är lite fega på morgonkvisten -- men ni får nog en idé.

    I vilket fall som helst är dom gynnarna som simmar omkring i burken väldigt söta och trevliga.
    Daniel Andréasson
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ursprungligen postat av dinajel
    Söker man på nätet så finns den, men inte på ciklid.se. Vad beror detta på? Den kan inte vara jätteovanlig. Är den under någon sorts revision? Eller har den nyligen bytt namn? Den finns med i BTN Malawi-boken iaf.
    Pseudotropheus sp. "kingsizei likoma" beskrevs 2002 av Twail som Ps. pulpican.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Twiq
      Användare
      • december 2006
      • 17

      #3
      har haft "kingsizei" en gång i tiden.. aggresiva rackare må jag säga. jag har fått för mig att de är samma firre som Pseudotropheus pulpican dock är jag väldigt osäker på detta men de fiskarna jag hadde var väldigt lik pulpican.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Aha, det förklarar saken. Jag läste om en gul variant och en blå variant, och den blå fanns just mellan Likoma och Maingano, medan den gula fanns vid Lupingu. Då är det Ps. pulpican som simmar runt i min burk.

        Det förklarar dock inte helt och hållet varför både Ps. sp. "kingsizei lupingu" och Ps. pulpican finns med i BTN Malawi. Att den gula varianten kanske är en egen art kan jag förstå, men på bilderna finns både en gul och en blå variant från lupingu.

        Är det alltså så, att den blå varianten vid Likoma/Maingano har blivit en egen art som kallas pulpican, medan det fortfarande råder osäkerhet kring den blå eller gula varianten vid Lupingu?

        Tittar jag närmre efter på bilderna i BTN Malawi så är Ps. pulpican mycket mörkare och mer utfärgad än den blå varianten av Ps. "kingsizei lupingu". Den i min burk är mycket mer lik Ps. "kingsizei lupingu", men det kanske har att göra med att den inte är utfärgad. (Plus att fotot på kingsizei lupingu i boken inte heller är utfärgad.)
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Det anses vara olika arter, Ps. sp. "kingsizei likoma" har beskrivits som Ps. pulpican medan Ps. sp. "kingsizei lupingu" fortfarande är obeskriven. Tyvärr anväds oftast bara namnet Ps. sp. "kingsizei" i handeln, oftast är det då den från Likoma (Ps. pulpican) som avses, men det kan man inte vara säker på.
          I "Malawiciklider i sin naturliga miljö finns ytterligare fler obeskrivna "kingsizei"-arter som "kingsizei londo", "kingsizei lupingu", "kingsizei manda", "kingsizei north", "kingsizei thumbi".
          Senast redigerad av Micke; 11 mars 2007, 12:13.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Det anses vara olika arter, Ps. sp. "kingsizei likoma" har beskrivits som Ps. pulpican medan Ps. sp. "kingsizei lupingu" fortfarande är obeskriven. Tyvärr anväds oftast bara namnet Ps. sp. "kingsizei" i handeln, oftast är det då den från Likoma (Ps. pulpican) som avses, men det kan man inte vara säker på.
            I "Malawiciklider i sin naturliga miljö finns ytterligare fler obeskrivna "kingsizei"-arter som "kingsizei londo", "kingsizei lupingu", "kingsizei manda", "kingsizei north", "kingsizei thumbi".
            Intressant! Då är jag med på noterna. Jag funderade på att utnyttja medlemserbjudandet och beställa den boken, och nu är jag säker på att jag kommer beställa den.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            Arbetssätt...