Roligaste snäcklekaren till 50 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Roligaste snäcklekaren till 50 liter?

    Jag har skaffat silversand, neothaumasnäckor, byggt en modul som ska dölja pumpen och nu ska jag skaffa snäckskalslekare!
    Karet är 60 cm brett och rymmer ca. 50 liter.

    Kriterier:
    1. De får inte vara för svåra, jag är nybörjare.
    2. De ska vara haremruvare, jag vill ha så många fiskar som möjligt i karet.
    3. Beteende går klart före utseende, de måste ha ett underhållningsvärde även för en ickeakvarist...

    Funderar på Lamprologus calliurus, Kasanga eller Magara för att hanen är så stor, det blir lite mer fisk i karet på så sätt... någon som vet om den är rolig?

    Hade förut bestämt mej för Lamprologus ocellatus men nu vet jag inte, en del anser tydligen att den vill ha större kar...
    Senast redigerad av *Ulrica*; 07 mars 2007, 18:59.
  • nässlan

    #2
    Lamprologus multifasciatus

    Hej Ulrika!

    Jag skulle skaffa ett par Lamprologus multifasciatus
    du lär inte få en tråkig stund i burken.
    det händer nåt hela tiden.
    Sen kan du sälja av med yngel för det lär du
    få efter ett tag

    mvh nässlan

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Ursprungligen postat av nässlan
      Sen kan du sälja av med yngel för det lär du
      få efter ett tag
      Tack för förslaget.

      Hur många kan jag ha i burken av dem?

      Blir jag av med ynglen då? Visst är det kul med yngel, men jag vill inte behöva slänga bort dem för att ingen vill ha dem...

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Gå och fråga Kent, så håller han på Brevis eller Ocellatus istället för multisen. Detta alltså utseendemässigt.
        Han har en mycket fin Brevis sort. "Zebra Zaire". Den ska jag ha i mitt 112L med dvärgcomprecciseps och kanske någon till fisksort...

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Tack för förslaget.

          Hur många kan jag ha i burken av dem?

          Blir jag av med ynglen då? Visst är det kul med yngel, men jag vill inte behöva slänga bort dem för att ingen vill ha dem...
          Du kan ha ett 20 tal multisar helt klart.
          Krossa kalksten till 2-5cm cm stora bitar. Lägg krosset underst fyll ut med sand och lägg snäckskalen ovan på. Multisarna kommer att gräva ut mellan kalkkrosset och dina skal kommer att bli hängande några cm ovan glasbotten med perfekta barnkammare under skalen.

          Jag hade oxå satsat på just multisar för att du kan hålla en betydligt större och mera homogen grupp i ett så litet kar om du gämför med andra snäcklekare.

          Ynglen växer förhållandevis rätt långsamt så att det tar ett bra tag innan du måste gallra ut och sälja.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            I detta karet på 130 liter hade jag runt 120 fiskar som mest
            Det är nog ett 40 tal på bilden
            Funkade kanon helt enkelt
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Vänta lite nu...

              Hur många brevis kan jag egentligen ha i ett 112 liters egentligen???
              120 firrar på 130 L låter ju osannolikt. (på ett positivt sätt alltså)
              Okej, jag antar att en stor del var yngel, men ändå.
              Nu till frågan: HUR många Brevis kan jag ha i mitt kar? Just nu har jag 2 comprecciseps "sumbu" som också ska i där. Eventuellt skaffar jag två "sumbu" till.
              Hade typ tänkt mig 4 Brevis eller max 6st...

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Hade satsat på multisar i ett mindre kar. Haremlekarna är betydligt jäkligare mot varandra och behöver oftast ett större kar. Brevis kan också funka i ett litet kar, de lever parvis i naturen och ska vara de enda som tom gömmer sig i samma snäcka om fara hotar. Men visst, det lär dyka upp någon som säger att "jag hade minsann haremlekare i ett 50-liters och det funkade utmärkt!!" Ändå inget jag rekommenderar - har sett för många exempel på när de gått åt helvete också - även i större kar.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Jag vill nog hålla på multisar i ett litet kar.som sagts tidigare i tråden är de både fina och lätta att ha.Dock är det svårt att bestämma hur karet skall se ut de möblerar bra själva

                  Kommentar

                  • johan eriksson
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 159

                    #10
                    Jag avråder från brevisar i ett så litet kar. Hade 15 brevisar i ett 170 liters, när ett par bildades tog paret kontroll över halva karet och spöade resterande medinvånare ordentligt. Efter lite ommöblerande fick jag hyfsad balans på karet med resultatet att det inte hände nånting. Rekommenderar multisar eftersom det blir mer action i karet.

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Du kan ha ett 20 tal multisar helt klart.

                      Jag hade oxå satsat på just multisar för att du kan hålla en betydligt större och mera homogen grupp i ett så litet kar om du gämför med andra snäcklekare.
                      Det låter ju faktiskt helt kanon! Jag tror det börjar luta åt dessa multisar...

                      Könsfördelning? Eller köper man bara en ung grupp och håller tummarna?

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av *Ulrica*
                        Det låter ju faktiskt helt kanon! Jag tror det börjar luta åt dessa multisar...

                        Könsfördelning? Eller köper man bara en ung grupp och håller tummarna?
                        Köp ett tiotal, helst från två affärer så att du bättre möjlighet till uppblandning.
                        Det är mycket svårt att urskilja hanar och honor när dom är i butiksstorlek. I vuxen storlek så är det betydligt lättare, Hanen är markant större och har längre ryggfena.
                        Hanen bildar ett litet harem kring 4-10 snäckor. Men dominant hanne bankar sällan ihjäl andra hannar men håller dom bestämt utanför sitt revir.
                        Får du inte lek efter en månad så skaffa osmosvatten som du saltar upp och buffrar med bikarbonat. Dom blir sjövilda av det helt enklet
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #13
                          Om du köper tio stycken, så köp 2-3 som är lite större och resten lite mindre. Dom stora är troligen hanar och bland resten så är nog ett par hanar dom med. Då får du förhoppningsvis en bra fördelning. Det funkade för mej iallafall.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #14
                            Hur blir det om jag köper några i taget för att inte överbelasta karet nu i början? Blir det aggressioner eller nåt när man fyller på med fler eller finns det andra skäl att köpa en större grupp på en gång?

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #15
                              Ursprungligen postat av johan eriksson
                              Jag avråder från brevisar i ett så litet kar. Hade 15 brevisar i ett 170 liters, när ett par bildades tog paret kontroll över halva karet och spöade resterande medinvånare ordentligt. Efter lite ommöblerande fick jag hyfsad balans på karet med resultatet att det inte hände nånting. Rekommenderar multisar eftersom det blir mer action i karet.
                              Ber om ursäkt att jag håller på och "kapar" tråden igen, men:
                              Om Brevis inte är ett bra alternativ, vad tycker ni att jag ska välja då? Tycker ärligt talat inte att multisar är särsklit snygga. För mig får fiskarna ha hur spännande beteende som helst, men dom MÅSTE ju vara snygga också...

                              Nu snackar vi Lamprologus alltså...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...