Varierande kost till små malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Varierande kost till små malawi

    Vad rekomenderar ni för kost till små ciklider? Jag har bl.a golden
    Vill att dom ska må så bra som det bara går
  • Ulf M.
    Användare
    • december 2006
    • 53

    #2
    Hej!

    Nu är ju inte jag så erfaren, men artemia och fryst cyklops är bra yngelfoder. Variera det med något torrfoder eller granulat av bra märke (som kanske måste blötas upp i vatten innan). Det allra bästa är nog plankton (mest dafnier och cyklops) från någon liten damm eller översvämning. Sedan kanske golden behöver mer grönt i maten än de yngel jag fött upp (egyptisk munruvare...). Hmm, vänta på fler svar! Men variation är nog ordet, sa Bill!

    Mvh Ulf

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Det är vuxna fiskar jag har. ca 8-11cm
      Kör i dagsläget med pellets 2ggr/dag och varannan kväll fryst räkmix men man vill ju alltid lära sig mer

      Kommentar

      • Ulf M.
        Användare
        • december 2006
        • 53

        #4
        Aha. I höstas och innan isen lade sig hittade jag också mycket dagsländelarver på en översvämmad äng. Det gillade mina! Tom tetrorna tog dem även om larverna var lite stora för dem. Fast man får se till att inte få med någon liten igel eller annat skumt i fångsetn (lägg det i en vit bunke innan och kolla).
        Sedan är ju svarta mygglarver väldigt bra. Finns i alkärr från och med april-maj.

        Mvh Ulf M.

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Tycker pellets och räkmix låter bra. Det är vad jag kör och det funkar finfint. Men två gånger per dag är kanske lite overkill till vuxna fiskar. En gång om dagen räcker fint. Ad Konings skriver väl i BTN Malawi att man tom. bör mata vuxna fiskar bara varannan dag?
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • december 2006
            • 263

            #6
            Jag har läst att man bör ha en fastedag i veckan. Är det något jag kanske ska börja med?

            Kommentar

            • drenner
              Användare
              • januari 2007
              • 272

              #7
              jag har en faste dag till mina malawis och dom mår ju inte dåligt av det
              160l malawi
              112l sällskapskar/CA:D
              24l yngelkar:D

              Kommentar

              • Marcus1979
                Användare
                • januari 2003
                • 404

                #8
                Mina vuxna malawi får mat max varannan dag å dom trivs som tusan.
                Ynglen får minst tre gånger om dagen men där är det dagligt vattenbyte som gäller...

                //Marcus
                960L Malawi

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #9
                  Kanske skulle dra ner till mat bara en gång om dagen. Lär ju bli lite mindre matrester i akvariet då.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...