Bygga Mbenji Island biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Bygga Mbenji Island biotop

    Jag skall byta akvarium och tänkte behålla mina Lombardoi men fylla på med någon eller flera andra arter. Det vore kul att utgå ifrån en plats där Lombardoi finns och då har jag hittat en lista över arter vid Mbenji.



    Jag skulle bli glad om någon kunde tipsa om några bra arter från den här listan som går att hålla med Lombardoi och som går att få tag i utan att smuggla från Afrika

    Övriga tankar kring "biotop"-konceptet mottages ivrigt.

    F.ö skall akvariet vara 150*60*60 cm och stenigt är det tänkt. Ev lite sandigare åt ena sidan om det blir fiskar som önskar sådant.
    Det går alltid en senare buss.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Några arter som finns vid mbenji är ju L. fulleborni, m. zebra och c. borleyi som jag vet. Finns säkert fler och dessa är ju ganska robusta så de borde ju funka ihop med lombardoi som kan vara väldigt aggresiva.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Nimbochromis livingstonii verkar vara en väldigt fin fisk. Dock äter den små fiskar och yngel. Någon som har koll på hur små det betyder egentligen? Lombardoi blir inte så stora ju...

      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        auzurus,auratus samt fryeri hade jag nog valt

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Ursprungligen postat av tezz
          auzurus,auratus samt fryeri hade jag nog valt
          Här en bild på auzurus

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Ursprungligen postat av tezz
            auzurus,auratus samt fryeri hade jag nog valt
            Jo det är fina fiskar....

            Jag hittar inga bilder på hur Fuelleborni från Mbenji ser ut. Odlas och säljs det inte sådana? Bara Katale kanske...
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • wracker
              Användare
              • juni 2006
              • 295

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              Nimbochromis livingstonii verkar vara en väldigt fin fisk. Dock äter den små fiskar och yngel. Någon som har koll på hur små det betyder egentligen? Lombardoi blir inte så stora ju...

              nimbo. livingstonii är redan rätt så aggro. vet att den säkert skulle funka med rödzebra i ett bra antal som anpassas efter stl på karet.. vet inte hur lombardoien är som fisk å stl.. har ingen större erfarenhet av helt fullvuxna livingstoni. bara upp till 10-12cm

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Nu är "biotopen" igång. Jag har Tryckt i MYCKET sten och vallisinerian växer på som bara skjutton. Har köpt lite fisk och de verkar trivas mycket bra tillsammans.

                Kortsidan som är in mot väggen har jag bestyckat med ett småstensröse för att yngel skall kunna komma undan. Där har jag även placerat lite växter som inte hör hemma i biotopen men som är bra att ha som skydd.

                Imorn skall jag nog bjuda på en fin bild tror jag.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • mölnlycke ciklidodling
                  Banned
                  • april 2007
                  • 132

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Här en bild på auzurus
                  ja det var en väldigt välmatad azureus, terese hur går det med din bigblockare som är uppborrad, plus din lilla lustgas.
                  är den på gång så vi kan få se lite bilder på impalan 65.mvh. ett rutinerat ford freak, lite grinig ibland, men med snorkel, men tyvärr, ni lär nog få dras med mig några år till, trots att jag har lagt ner min odling.mvh malawijanne
                  Senast redigerad av mölnlycke ciklidodling; 13 april 2007, 23:30.

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                    ja det var en väldigt välmatad azureus, terese hur går det med din bigblockare som är uppborrad, plus din lilla lustgas.
                    är den på gång så vi kan få se lite bilder på impalan 65.mvh. ett rutinerat ford freak, lite grinig ibland, men med snorkel, men tyvärr, ni lär nog få dras med mig några år till, trots att jag har lagt ner min odling.mvh malawijanne
                    ska ta några foton i morgon på 65an och 396an(mycket fetare än fisken)

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rhodebaert
                      Jag skall byta akvarium och tänkte behålla mina Lombardoi men fylla på med någon eller flera andra arter. Det vore kul att utgå ifrån en plats där Lombardoi finns och då har jag hittat en lista över arter vid Mbenji.
                      Varför inte Metriaclima mbenji OB, leta upp ett snyggt ex så kommer du ha mycket glädje av dom. Dom klarar lätt att leva med lombardoi.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Varför inte Metriaclima mbenji OB, leta upp ett snyggt ex så kommer du ha mycket glädje av dom. Dom klarar lätt att leva med lombardoi.
                        den ob hannen var fan riktigt snygg för o va en sketen malawi
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • mölnlycke ciklidodling
                          Banned
                          • april 2007
                          • 132

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          ska ta några foton i morgon på 65an och 396an(mycket fetare än fisken)
                          ja jag ser framemot att se dig posera vid dina fyra amerikanare terese. mvh malawijanne

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            den ob hannen var fan riktigt snygg för o va en sketen malawi
                            haha =) jo den "var" fin den hanen =) Tyvärr dog den i lokalen för 6 månader sedan ungefär.
                            Matade på kvällen o den va som vanligt men dagen efter när jag kom ner låg den död på ytan??? måste fått en hjärtattack =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Rhodebaert
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 557

                              #15
                              Så här ser det ut för närvarande:
                              Det går alltid en senare buss.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...