Sjösjuk prinsessa i Burundi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats1

    Sjösjuk prinsessa i Burundi

    Hejsan!

    För ett par veckor sedan hade jag nio stycken Neolamprologus brichardi, plus några yngel. Inom loppet av en vecka dog alla utom en. Det började med att en av fiskarna började ha svårt att hålla sig upprät i vattnet. Efter ytterligare någon dag var den död. Samma förlopp har upprepats av de andra. Vad kan det vara för fel? Det konstiga är att inga andra fiskar har dött, bara denna sort.

    Hälnsingar

    Mats

  • -Anton-
    Användare
    • januari 2003
    • 66

    #2
    Det kan kanske bero på att du kanske fyller på med varmvatten vid vattenbytena och prinsessor är väldigt känsliga för koppar som finns i vatten ledningar.


    ///Anton

    ////Anton

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • maj 2002
      • 16

      #3
      Anton, höhö, eller så kanske Mats kanske hällde attika i vattnet. Vad får dig att göra detta antagande om varmmvatten???

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Käre Sillstrypare,
        jag tycker att det var ett ganska rimligt antagande. En gissning med bra mycket större sannolikhet än din urbota dumma teori om ättika. Jag förstår inte vad du får alla dumheter ifrån. Nu får du faktiskt ta och skärpa dig!

        Mvh Rasmus

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hastig förändring i vattenvärdena kan ge likartade symptom, särskilt i kombination med krftig stress (som vid hinkförvaring vid totalrengöring eller vid transport). Koppar kan som sagt ge likartade symptom. Just tanganyikaciklider är kända för att vara extremt känsliga mot koppar. Koppar finns i vissa medeciner men även i en del brunnsvatten. Vanligast koppargiva är, som Rasmus skriver, vattenledningar och då särskilt varmvattenledningarna. Särskilt illa blir det om vattnet stått länge i ledningarna. Barn har tom dött av kopparförgiftning när de fått välling el dyl på vatten (t ex i sommarstugor där vattnet stått länge i ledningarna). Kopparförgiftning hos människor ger krftiga diarer.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • maj 2002
            • 16

            #6
            Odilou och ni andra, för vad alla ciklider är värda, han kunde lika gärna använt varmvatten som ättika. Blir som jag brukar säga: "soperent i kröken"

            Och inte nog med det, på köpet av detta får ni även ett annat gammalt talesätt, myntat av mig, Äckelgubben på TV-shop, Sillstryparn: "Varmvatten i kröken ger sjuka ciklider"

            Tack för mig
            Stryperboy

            nu ska jag strypa en fisk som har hål i huvudet

            Kommentar

            Arbetssätt...