RÖD Zebra MC finns inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    RÖD Zebra MC finns inte

    Jag har efter en lång diskussion med Stuart Grant fått följande fakta. Det finns inga MC hanar vilt levande i Malawisjön i den bemärkelsen att de är MC som vi brukar säga om t.ex Fulleborni och Trewavasae. Den är i stället den "vita" formen av hanar som går under benämningen MC hane eller O hane. Stuart menar att den fläckiga MC hanen av röd zebra är en ren odlingsprodukt som inte på något sätt har med den vilda formen av Röd Zebra att göra. Så var det med den saken.....
  • Pimme
    Användare
    • mars 2006
    • 25

    #2
    Där ser man, annars är det ju precis tvärtom man fått lära sig, att vita hanat är framodlade.
    Sa han något om de två MC hanarna i sin damm?

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • september 2003
      • 210

      #3
      Hur är det med MC honor då? Endel påstår att de är röd zebra och andra säger att det är en annan art...

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #4
        Nej. Inte ett ord.

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          OB honor menar du?? Jo de är bekräftade i sjön. Liksom blå hanar, röda honor och den så kallade vita MC hanen. Jag ska ta AD Koenigs på detta oxå.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Kul med reserch. Mycket om detta går ju att läsa om i Ad Konings böcker men det är klart att det blir billigare o maila =)

            Där står att Marmelade cats av typen OB är mycket sällsynt hos M. estherae, boken handlar om fisken i sjön så enligt den meningen har det eller ska det finnas om han skulle svara annorlunda på ett mail nu så börjar man ju verkligen undra.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Intressant, verkligen!! Och bra jobb,Unger! Följdfrågan blir då givetvis var de MC (svart/blå/vita) Rödzebra-hanarna kommer ifrån. E det så illa att nån annan "riktig" MC är inkorsad i rödzebran då??
              Nämndes det hur vanlig den vita MC`n var i sjön?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Vad jag har hört så är MC hanar av rödzebra ej produktiva. många säger att en MC hane aldrig leker är detta något jag har fått om bakfoten kanske?
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • unger
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 216

                  #9
                  Enligt Stuart så är den fläckiga MC hanen en odlad variant som han ej kunde härleda ursprunget till.
                  Ja det är framförallt roligare med personlig research. Och nu väntar jag med spänning på om Ad Koenig kan bekräfta den.....Men den Vita O hanen är väl inte steril??

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    många säger att en MC hane aldrig leker är detta något jag har fått om bakfoten kanske?
                    Det vet inte min MC något om. Han är en k-t m-therf-cker
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Intressant tråd med tanke på att familjen Grant har MC hanar av rödzebra i sin inomhusdamm.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • palleh
                        Användare
                        • december 2006
                        • 704

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hank
                        Det vet inte min MC något om. Han är en k-t m-therf-cker
                        Okey det låter ju positivt...har tydligen fått tag på två mc hanar och dem har inte brytt sej om mina O honor ett skit men dem fajtas friskt med O hanarna
                        http://picasaweb.google.com/palleph

                        Nya bilder laddas upp hela tiden


                        Mvh Patrik

                        Kampfisk!

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Kan det inte uppstått ett missförstånd någonstans, mellan Stuart och frågeställaren???
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 877

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Intressant tråd med tanke på att familjen Grant har MC hanar av rödzebra i sin inomhusdamm.
                            Mycket intressant, en följdfråga blir då:
                            Har han dem i inomhusdamm för att odla och sälja vidare på eftersom det inte finns VF eller har det blivit ett missförstånd i samtalet med herr unger? Jag undrar också om samtalet förts på plats hos konings eftersom jag vet att unger talat om att åka ner dit.
                            Ser fram emot en lösning på mystiken.
                            ||||

                            Kommentar

                            • unger
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 216

                              #15
                              Det var långt samtal om hurvida det fanns Fläckiga MC hos Röd Zebra eller ej. Stuart var väldigt klar över att så var inte fallet. Det är en odlingsmix. Det finns den vita O-hanen som är en form av MC fast hos Röd zebra och det hade enligt honom påträffats en MC hane aav det snitt som vi normalt menar med MC alltså fläckig. Inte som han kände till eller som han hade hört om. Detta har senare vidimerats av en dansk vid namn carsten som har dykt vid ett tiotal tillfällen vid Minos men inte heller hittat någon MC hane av den fläckige sorten. Men som Stuart sa i Floridas mörka vatten simmar det många unika och sällsynta fiskar.
                              Men jag har bestämt mign för att gå till botten med detta =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...