Tropheus med eller utan inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Tropheus med eller utan inredning

    Hej på er!

    På grund av flytt kommer jag att bli tvungen att ha mina Tropheus black Kiriza i ett ganska litet akvarium en tid. Troligen och förhoppningsvis så kommer det att bli i mindre än 6 månader. Gruppen består av drygt 20 djur; lika många hanar som honor.

    De är vana vid et 600 men blir nu tvungna att trängas i ett 120x40x50 (240l). Hur ska jag inreda så att det finns en möjlighet att det funkar?

    Jag har funderat lite och tänkt mig antingen:
    * ett helt tomt kar, utan inredning över huvud taget, eller
    * hela botten fylld med sten och gömställen överallt.

    Vad tror ni fungerar bäst?
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Ursprungligen postat av Johan W
    Hej på er!

    På grund av flytt kommer jag att bli tvungen att ha mina Tropheus black Kiriza i ett ganska litet akvarium en tid. Troligen och förhoppningsvis så kommer det att bli i mindre än 6 månader. Gruppen består av drygt 20 djur; lika många hanar som honor.

    De är vana vid et 600 men blir nu tvungna att trängas i ett 120x40x50 (240l). Hur ska jag inreda så att det finns en möjlighet att det funkar?

    Jag har funderat lite och tänkt mig antingen:
    * ett helt tomt kar, utan inredning över huvud taget, eller
    * hela botten fylld med sten och gömställen överallt.

    Vad tror ni fungerar bäst?
    Helt tomt funkar bäst om man bara vill att de ska överleva.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker du ska inreda lite efter eget tycke. Några stenrösen skulle säkerligen fungera.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • maj 2004
        • 266

        #4
        Ursprungligen postat av Robin
        Jag tycker du ska inreda lite efter eget tycke. Några stenrösen skulle säkerligen fungera.
        Min tanke var att ha några få stenrösen (ett varje hörn) skulle göra att de dominanta hanarna får sina revir lite väl nära varandra.

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Helt tomt funkar bäst om man bara vill att de ska överleva.
          Christian, kan du utveckla lite, plz...

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Jag förvarar fiskar åt en kompis. En grupp med Chaitika. Har de stenar slåss de, har de ingen inredning kan de inte fixa revir och är lugna. Mitt mål är ju inte att få yngel utan lämna tillbaka alla fiskar till kompisen. I akvariet finns en bakgrund, sand och småsten

            Dvs det baseras på egna erfarenheter. Bifogar bild på burken.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              jag har haft 14 Ikola i ett 240 med inredning, och det gick kanon, lekte hela tiden, men generellt så är nog ett ganska sparsamt inrett akvarium om det är så litet med Troffar.

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Jag hade 32 halvvuxna troffar i ett 222l under två veckor pga av flytt, och de var snälla som lamm med endast korallsand och ett kraftpaket som inredning.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Ingen inredning är att rekomendera då du slipper slagsmål mm.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Jag e lite konfunderad att du fått endast 20 att funka bra i ett 600 liters-kar. Utgår från måtten på det håller 200x60x50. Jag fick aldrig nån riktig balans i Kiriza-gruppen förrän jag hade totalt 35 st (30 vuxna + ungfisk).

                    Jag hade iom din undran kört ett tomt kar tills de fått sitt stora kar åter.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Johan W
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 266

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Jag e lite konfunderad att du fått endast 20 att funka bra i ett 600 liters-kar. Utgår från måtten på det håller 200x60x50. Jag fick aldrig nån riktig balans i Kiriza-gruppen förrän jag hade totalt 35 st (30 vuxna + ungfisk).

                      Jag hade iom din undran kört ett tomt kar tills de fått sitt stora kar åter.
                      Det är 24 för att vara exakt ...

                      Det fungerade utmärkt, med flera lekar. Anledningen att det fungerade med så få djur kanske var att en tredjedel av akvariet (med det största stenröset) ockuperades av ett par princessor+en miljon (liten överdrift) yngel. Det blev inga slagsmål dirket, men troffarna höll mest till på de 2 andra tredjedelarna av akvariet.

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 266

                        #12
                        Tack för alla svar. Det verkar generellt som det hetaste tipset är utan inredning.


                        När ändå tråden är igång vill jag passa på att ställa ett par frågor till:

                        Vid vilken storlek tror ni man kan sätta yngel med den vuxna gruppen? Jag har ca 10 yngel i storleken 2-2,5cm.

                        I och med flytten så får jag nog bara plats med ett litet yngelakvarium. Hur stort bör det vara? Ynglena går nu i ca 60l. När börjar tillväxten hämmas av en så begränsad volym?

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Hade det varit kar-släppta yngel så hade 2-2,5 cm varit förbi det kritiska stadiet för dem att bli uppkäkade, utifrån att gruppen är invanda vid att det går smått i burken. Men för säkerhets skull; mata på dem så de har annat att tänka på. En å en annan kanske blir "klippt" ändå.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Fan, svarade ju inte på frågan...
                            Vid 3-3,5 cm tror jag det e lugnt.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Jag e lite konfunderad att du fått endast 20 att funka bra i ett 600 liters-kar. Utgår från måtten på det håller 200x60x50. Jag fick aldrig nån riktig balans i Kiriza-gruppen förrän jag hade totalt 35 st (30 vuxna + ungfisk).

                              Jag hade iom din undran kört ett tomt kar tills de fått sitt stora kar åter.

                              jag har ju 15st i ett 528l 160*55*60 vilket funkar kanon (har inte förorat en enda men börjar dycka upp lite yngel nu och har några honor som tuggar). gäller att hitta en väl fungerande grupp.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...