Mystiskt sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Mystiskt sjukdom

    Jag har fått en mystisk sjukdom i mitt kar. Hittills har ca 7-8 malawiciklider dött. Symtomen är följande: De matvägrar och håller sig längs botten. Ibland ligger de på botten tills någon annan fisk jagar bort dem. De flämtar kraftigt, precis som att de har svårt med syreupptagningen. Det är endast en till två ciklider i taget som drabbas. De har även en vit beläggning på gälarna. Jag misstänker att det är så kallade "Gälmaskar", symtomen stämmer i alla fall överrens med det. Efter att en fisk har kämpat i några dagar dör den av utmattning. Jag har inte försökt bota fiskarna med något eftersom jag ännu inte har lyckats identifiera orsaken.

    I sjukdomsbeskrivningen står det att det finns effektiva botemedel mot sjukdomen "Gälmaskar" men frågan är då VAD heter den medicinen?

    Någon med liknande erfarenhet?

    Tacksam för svar!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • endymion

    #2
    Låter mer som munsvamp/gälsvamp eller vad det nu kan kallas. Är det det så är det väl mycopur som gäller.

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Ok, men de andas väldigt intensivt. De "flämtar" om man ska beskriva det närmare. Dessutom borde de väl "klia" sig om de hade svamp? Det gör de inte utan är mest stilla och matvägrar. Plus det intensiva "flämtandet".
      Senast redigerad av Rob; 13 januari 2007, 22:03.
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Rob
        Användare
        • april 2003
        • 143

        #4
        Ingen som har haft liknande problem i sina akvarier?
        "Bättre sent än aldrig" []

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Har ett 200L kar med fisk på tillväxt med dessa problem senaste veckorna =/ En grupp Linii har rykt nu, Har Venustus med men de verkar inte känna av nått =? Men nu har mina fryeri börjat sluta upp o äta =/ De hugger som skrutt sen spottar de ut maten efter ett tag o bara står.

          Mina flämtade med men bytte vatten o då blev det bättre, men de kliar sig ialf de som inte käkar =(
          Vatten testerna är bra, tömde igår hela karet la dit filtermassa från ett av 720 karen o pumpa över vatten från det med samt nytt vatten, sen la ja tillbaka firrarna men det verkade inte funka ialf..
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Rob
            Användare
            • april 2003
            • 143

            #6
            Fortfarande ingen som vet nåt om denna sjukdom? Är det bara jag som har drabbats av sjukdomar i mina kar?
            "Bättre sent än aldrig" []

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Jag tycker allt utom de vita gälarna låter som bukvattensot. Jag skulle ta en snabbcheck alla vattenvärden, kolla över foder och ev. stressmoment, och behandla hela karet med metronidazole.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              Arbetssätt...