Skillnad på honor hos fryeri och Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Skillnad på honor hos fryeri och Aulonocara?

    Hur stor är korsningsrisken mellan Aulonocara stuartgranti och Sciaenochromis fryeri? Antingen så har det skett någon förväxling i butiken där jag köpt dem eller så är honorna hos dessa två arter väldigt lika?

    Fryeri honor tycker jag också kan se ganska olika ut. Vissa är långa och har "ögonbryn" som liksom tydligt höjer sig i pannan. Alltså ganska lika hanarna bortsett från färgen och de utdragna spetsiga fenorna. Andra är kortare och mycket högre i kroppen, mer åt mört-hållet. Kan detta vara magra exemplar i förhållande till feta? eller romstinna i förhållande till icke romstinna? eller mutation? eller artförväxling?

    Det vore intressant ifall någon kunde komma med lite detaljer för att skilja honor av dessa släkten.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Sciaenochromis fryeri kroppsform är spolformat slank medan en Aulonocara är högre och bulligare i kroppsformen. Nosen på en Sc. fryeri är längre och spetsigare än på en Aulonocara.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Brukar de hålla ungefär den formen redan vid 3-4 cm? Är skillnaderna påtagliga, dvs. lätt att skilja dem? Kan man säga att nosens skillnad i längd är den samma mellan honorna som mellan hanarna?

      Har båda arter samma gulaktiga spetsar på ryggfenans fenstrålar? Finns det någon avikelse i färg?

      Hur är det med korsningsrisken?

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag tycker att skillnaden är påtaglig redan vid en storlek på 3-4 cm. Kroppsformen är lika hos de båda könen, vuxna hanar av Sc. fryeri får dock en högre kroppsform en honan. Färgskillnader är svårt att prata om eftersom det kan skilja mycket mellan olika arter av Aulonocara.
        Jan anser inte korsningsrisken är stor mellan dessa fiskar, men man ska vara medveten om att i princip alla arter av Malawiciklider kan korsa sig med varandra.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Tack Micke men jag kommer inte så långt med detta är jag rädd. Jag har tre honor som jag är osäker på vad det är och nu står jag i begrepp att separera dem till olika kar. Tänk om jag gör fel och odlar något helt galet. Jag får ta och plåta dem och lägga ut. Tror du att du kan se skillnaden på bild Micke? (eller någon annan?)

          Om det inte går att bringa klarhet i detta så måste jag ju göra mig av med dem på något vis.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Den tydligaste skillnaden mellan dessa fiskar är avståndet mellan ögat och nosspetsen. Bilder på honor av både Sc. fryeri och olika Aulonocaror finns i Ad Konings "Malawiciklider i sin naturliga miljö", där syns skillnaden tydligt. Säg till när du lagt ut bilderna så ska jag se om jag vågar mig på en gissning.


            Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            Arbetssätt...