Tanganyika i ett 130L?.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe91
    Användare
    • november 2006
    • 40

    Tanganyika i ett 130L?.

    Hej Hej =] kan väll gå rakt på sak. De är så här att vi har ett 130L akvarium stånde i källaren som bara står där. Då ja har malawi i ett 400L så tänkte ja prova något nytt. Va skulle ja kunna ha för arter? hur ska ja inreda?, kan ni visa bilder på era Tanganyika kar?. Våre mer är snällt. Hoppas ni har haft en bra helg osv. MVH / Sebbz!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Du får komma till Akvarieföreningens möte imorrn (måndag), så får du svar på alla dina frågor om Tanganyjkafiskar, inredning o skötsel.

    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • sebbe91
      Användare
      • november 2006
      • 40

      #3
      ska dit ida med fadern min =] men ja har lite funderingar över vilka man skulle kunna hålla.

      hade tänkt mig tex: Dvärgcompressiceps & Prinsessan av Burundi


      tror ni detta skulle gå?, isf hur ska ja inreda akvariumet osv? MVH / Sebastian!

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        det borde funka. inte för att jag har haft dom, men jag har läst endel om dom...

        du skulle nog kunna ha ett par (1x1) julidochromis ornatus också men isf måste du ha många grottor.

        jag ska själv skaffa dvärgcompressicepsen, och dom verkar hyffsat aggresiva, så antingen så har du ett par (1x1) av dom, eller istället 2x2 brevis, eller 3x3 multifasciatus. anledningen till att jag tycker du ska skaffa nån annan snäcklekare är för att jag tror det kommer bli mer underhållande att titta på om man har fler av samma art.

        så om jag inte ändrar alltför mycket, så borde detta funka!
        * 1x1 dvärgcompressiceps
        * 2x2 prinsessor
        * 1x1 ornatus

        lycka till!

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          I ett sånt kar skulle jag nästan fundera på att bara ha prinsessor. Jag har en burk på 95 liter med bara prinsessor och dom förökar sig fort. Och ynglen växer med otrolig hastighet.

          Frågan är om dvärgcompressiceps skulle kunna hålla undan för prinsessornas försök att ta över hela burken. Jag har inte haft såna så jag vet inte, men idealet vore ju om dom var så tuffa att dom inte bara kan hålla prinsessorna stången, utan dessutom kan ta en hel del prinsessyngel, så att dom inte tar över hela burken på ett halvår.

          Vad gäller inredning ska du ha sandbotten och rejält med sten som bildar många grottor. Gärna sten ända upp till vattenytan. (Jag har bilder på mitt prinsesskar i länken nedan i min signatur.)
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          Arbetssätt...