En hona har tagit över

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • november 2004
    • 139

    En hona har tagit över

    Har 6 Callochromis macrops Tanzania red tillsammans med 1-2 multifasciatus i ett 200 liters kar. Trodde att jag hade köpt 2+4, men det verkar vara 3+3. Problemet är att den största macropshonan har tagit över helt, särskilt när är matdags. Multisarna bryr sig ju inte men resten står och trycker ytligt på ena kortsidan, i skydd av en stor Cryptocoryne.

    Alla firrarna köptes för två månader sedan som halvvuxna och växte bra och fungerade den första månaden. Men nu funkar det inte. Vad tycker ni att jag ska göra?

    Ps.Tanken är att skaffa ett längre kar (troligen 120 långt) och komplettera med ett gäng Cyprichromis. Men det kan inte ordnas direkt.

    Anders
  • anfall
    Användare
    • november 2004
    • 139

    #2
    Gott Nytt År på er alla!

    Sände ut detta nödrop på Nyårsafton, men det rann ned i dunklet på nolltid. Det var nog dålig timing. Kanske hann ingen se det och ge mig ett tips på hur jag ska göra. Skulle uppskatta om någon vill tycka till. Läget är oförändrat.


    Anders

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Ursprungligen postat av anfall
      Gott Nytt År på er alla!

      Sände ut detta nödrop på Nyårsafton, men det rann ned i dunklet på nolltid. Det var nog dålig timing. Kanske hann ingen se det och ge mig ett tips på hur jag ska göra. Skulle uppskatta om någon vill tycka till. Läget är oförändrat.


      Anders
      Jag hade Macrops tanzania red förut fast i ett 900 liters funka bra. I ett kar på endast 200 liter så kan jag tänka mig att det kan bli lite trångt och någon kan bli lite för revir stridig även honer kan bli lite moppsiga ibland som i ditt fall. hur mycke inredning har du? jag hade ingen o det funka Är svårt o säga vad som ska göras hoppas att det ordar sig.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • november 2004
        • 139

        #4
        Hej Andreas!

        Kul att du hörde av dig. Har ingen inredning alls. Bara den stora Cryptocoryna usteriana plantan på ena kortsidan. Intressant att du har erfarenhet av moppsiga honor. Den moppsiga hos mig är störst av alla, kanske storleken spelar roll. Att ha så lite som 6 stycken i så lite som 200 liter? Jag får väl stå mitt kast. Att inreda botten är jag inte särskilt sugen på.

        Hannarna är relativt små och färgar ut fint direkt efter vattenbyte, men tar inte för sig.
        Håvar jag ur henne blir väl bara någon annan hona dominant. Kanske borde jag ersätta den stora honan med några mindre, trots att akvariet är litet?

        Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...