Lamprologus ocellatus i ett 45 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Lamprologus ocellatus i ett 45 liters kar

    Hejsan!

    Har blivt "tagen" utav denna argsinta lilla krabbat. Jag har ett 45 liters kar ståendes 50*30* 30, är detta tillräckligt för denna härliga fisk?? Om så är hur många är att rekomendera att hålla i ett sådant kar. Hur många bör man starta med.
    Om detta kar skulle vissa sig vara i minsta laget, finns det då någon annan snäckletare som skulle passa.

    /Robban
    Senast redigerad av robjo; 22 december 2006, 19:01.
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    på zoopet.com står det ju att dom kan vara i ett 30 liters akvarium och det är 50 långt.

    annars så funkar väll ett par av brevis (två par?!) eller typ 4 st multifasciatus (2x2). egentligen så kan väll dom flesta snäcklekarna funka. men jag tror egentligen att två par multifasciatus skulle funka bäst! då händer det nog lite lagom mycket i akvariumet

    go jul

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Svårt att säga om det skulle funka eller inte. Jag hade dock inte fått det att funka Har denna firre och upplever den som attans svår. Med svår menar jag att den är ganska aggresiv mot sina artfränder vilket kräver ett visst utrymme. Har också multisar. vilket jag tror skulle funka bättre i ditt kar med tanke på storleken.

      Hälsar Peter

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        imho sa borde ocellatus hallas i 120 cm kar :/ Aven om de ar sma sa ar det en av de mest aggressiva ciklider som jag har sett

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag hade 5 ocellatus i ett 200 liters, det slutade med att jag fick rädda 2 fiskar (och en lyckades jag inte rädda eftersom karet stod nere på akvarieföreningen, där jag bara var en gång i veckan). Ett par kan om du har tur fungera, men jag hade valt en annan art i ett så litet kar (multisar eller brevis). Det är dock en extremt trevlig liten gynnare.

          /Jocke

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Instämmer med andra i att det är en aggressiv rackare, så jag hade inte testat i ett så litet kar. Har kört stappersii (nära släkting) i ett 600-liters, och där var enbart plats för en hanne och tre honor. En överskottshanne blev helt utmobbad. Ett säkert par kan funka, men du riskerar att honan faller ifrån i allafall. I mindre kar hade jag kört multisar eller ett garanterat par brevis (de sistnämnda är äkta parlevande ciklider, och håller tom till i samma snäcka). Fräck, fin firre med attityd är det i allafall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Jag frångår frågeställning lite, men det kan iaf vara intressant att spekulera i eller få fler åsikter om mina funderingar angående multisar.

              Jag hade 3 par i ett 400 liters akvarium. Alla tre paren lekte och hade yngel väldigt nära varandra. ( Paren gick i ett mindre akvarium hos en kompis tidigare. Ingen lek.)

              Multisarna inklusive yngel flyttade jag över till en halva av ett 100 liters kar. Snäckskalsutrymmet på botten ungefär likvärdigt. Resultat en hane hittades död. Det blev kanske väl trångt.

              Multisarna fick sedan hela 100 liters karet, vilket var min tanke med flytten. De fick gå tillsammans med några mindre malawisar 2-3 cm samt ett par S. petricola. Allt fungerade, ett av de återstående två paren lekte.
              Nu plockade jag bort alla malawiyngel samt S. Petricola.
              Resultat efter ett tag när de gått som ensam art, en hane blev utfryst och senare hittade jag honom död.

              Kanske är det bra att ha ett tillräckligt stort akvarium, så att man kan ha ytterligare någon/några arter, så att multisarna har något att hålla uppsikt över.
              Vad tror ni? Har jag bara haft tillfälligt otur?

              Nu går mina multisar tillsammans med tre små Guppy.

              ca 100 liter för Lamprologus multifasciatus samt ytterliggare någon/några art.

              ca 150-200 l för de mer aggroarterna samt ytterliggare någon/några art.

              Kan de va några riktlinjer att försöka hålla sig till?
              Min zoon

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Hazel,
                det här med firrar och akvariestorlekar är en luring. Först får jag som vanligt konstatera att inga firrar jag haft verkar ha läst böckerna. En del grejer funkar alltså fastän "det inte ska funka". En annan generell grej är att det är bättre att ta i i överkant när det gäller storlek på kar. Ytterligare en generell grej med i princip alla ciklider är att de är någorlunda aggro och verkar funka bäst när de har någon form av "yttre hot", även om det så bara är guppy.

                Om man nu har ett kar under 100 liter, så är de enda snäckskalslekarna jag rekommenderar just några multisar eller ett säkert par brevis (månne par av Sumbu eller N. caudopunctatus om man vill räkna dem till snäckskalslekarna). Alla andra jag sett har ett väl häftigt humör samt ofta lekbeteende i form av haremvarianterna i naturen. Att jag enbart rekommenderar dessa till kar under 100 liter innebär ändå att jag helst ser att de hålls i större kar - man får fram så mycket mer i beteendet då, vattenkvaliteten brukar generellt bli bättre och den biologiska balansen också. Plus att man kan kombinera med någon ytterligare art. Det här med att testa minimigränser för firrarna är jag inte längre så mycket för (fast jag greppar det där med att om man är attans sugen på någon firre, så tar man vad man har. Been there, done that).

                Jag köper annars dina riktlinjer om storleken på kar, det är ungefär så jag själv tänker kring storleken på karen. Med multisarna tror jag dels att du har haft lite otur och dels att du haft för få. Jag har läst om folk som haft samma erfarenheter, de har satt i en 6-8 st multisar i ett hyfsat litet kar, och så har de mobbat ut en efter en tills det bara är ett par kvar. Månne funkar det bättre med 10-12 st, då sprids aggressionerna ut mer. Allra bäst tror jag dock är att ha ett "yttre hot" i form av andra firrar. Kanske är det pricken över i:et som får till det där med kolonibildandet. Kan också funderas på hur nya kolonier uppstår i naturen - kanske börjar det med ett enda par som i sin tur får yngel som senare bildar själva kolonin. Kan vara en orsak till att det ibland är dåligt att sätta ihop några få multisar och tro att det funkar. Samtidigt har jag både sett och läst om folk som gjort just det och fått det att funka.

                Well. Verkar ju har löst sig i och med guppyna. Eller?!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Jag tror också på tanken att "yttre hot" är bra. Mina multisar stred hårt mot varandra när de gick ensamma. Till slut började vissa av dem att attackera lite större yngel och dödade en hel del. Med N. Leleupi i karet blev det harmoni, multiskolonin höll ihop och attackerna mot egna yngel upphörde!
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Pejan
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 204

                    #10
                    Bara tvungen att haka på det som Per B skriver. Lite off-topic kanske (tråden gällde snäcklekare) men kunde inte hålla mig. Har N Pulcher som går i ett 180 liters kar. Det är ett relativt stor koloni, men inte överbefolkat. 1 hane och två honor leker och honorna har varsitt revir. Har, liksom Per, observerat att de ibland ger sig på några av ynglen (i storleken 1-2 cm) och det känns trist då de alltsom oftast är duktiga yngelvårdare. Har också varit inne på detta med "yttre hot" men vad sätter man in i ett sådant kar? dels är det i minsta laget för någon ytterligare art och jag bävar inför vilket mottagande den skulle få. Dessa vackra fiskar är ju inte direkt gästvänliga...

                    Hälsar Peter

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Ok jag har hört vad ni säger i ämnet. Skulle det fungera alls med någon snäckis. Vill gärna använda karet, ska inte behöva stå tomt ;-)

                      God Jul

                      /Robban
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av robjo
                        Ok jag har hört vad ni säger i ämnet. Skulle det fungera alls med någon snäckis. Vill gärna använda karet, ska inte behöva stå tomt ;-)

                        God Jul

                        /Robban

                        Brevisen är väl lite snällare tycker iaf jag, inte lika "på" utan lite mjukare rent allmänt med bra kolonikänsla =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          #13
                          Ska nog inhandla ett 54 liters kar, och försöka med med någon snäckis. Bara 10 cm längre alltså 60*30*30, men dessa cm kan av betydelse tror och hoppas jag.
                          Har läst på "lite" och det kanske lutar åt Brevis i detta kar, men jag har inte bestämmt mig helt. Kan inte riktigt släppa tanken kring Lamprologus ocellatus. är riktigt sugen att prova iaf.
                          Vad säger ordspråket "våga Vinn"

                          /Robban
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av robjo
                            Ska nog inhandla ett 54 liters kar, och försöka med med någon snäckis. Bara 10 cm längre alltså 60*30*30, men dessa cm kan av betydelse tror och hoppas jag.
                            Har läst på "lite" och det kanske lutar åt Brevis i detta kar, men jag har inte bestämmt mig helt. Kan inte riktigt släppa tanken kring Lamprologus ocellatus. är riktigt sugen att prova iaf.
                            Vad säger ordspråket "våga Vinn"

                            /Robban
                            Köper du ocellatusarna hos någon verkligt duktig så kan de plocka ut ett par åt dig. Greppar helt klart att "du vill", men det är samtidigt trist om firrarna bara dänger ihjäl varandra när man väl slagit till. Rekommenderar tveklöst brevis till den sizen på kar i vilket fall.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pejan
                              Bara tvungen att haka på det som Per B skriver. Lite off-topic kanske (tråden gällde snäcklekare) men kunde inte hålla mig. Har N Pulcher som går i ett 180 liters kar. Det är ett relativt stor koloni, men inte överbefolkat. 1 hane och två honor leker och honorna har varsitt revir. Har, liksom Per, observerat att de ibland ger sig på några av ynglen (i storleken 1-2 cm) och det känns trist då de alltsom oftast är duktiga yngelvårdare. Har också varit inne på detta med "yttre hot" men vad sätter man in i ett sådant kar? dels är det i minsta laget för någon ytterligare art och jag bävar inför vilket mottagande den skulle få. Dessa vackra fiskar är ju inte direkt gästvänliga...

                              Hälsar Peter
                              Finns flera varianter att testa. Många regnbågsfirrar funkar finfint i hårt vatten, och de håller sig i det fria vattnet och är dessutom snabba. Borde gå, tom med pulcher. Ett annat alternativ (som kommer reducera antalet yngel) är någon variant av Altolamprologus. De fixar alldeles utmärkt pulchers attacker, men behöver givetvis något hörn att dra sig tillbaks till. Räcker bra med en enda Alto, om du inte vill ha yngel på dem också.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...