tropheus pemba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    tropheus pemba

    jag har köpt en grupp pembor 28st 4-6 cm och jag har dom i ett 375 l och jag tycker det ser lite mycke ut.
    är det stor risk att dom börjar slåss om man sollar ut typ 10 st och bara behåller dom allra finaste djuren
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    ja det tror ja garanterat att det är, personligen skulle jag behålla det ursprungliga antalet, du kommer med tiden att vinna på det större antalet.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      När de blir större å tuffare tror jag det kan gå illa om de bara är 18 till antalet.
      Blir lite förvånad över att du tycker 28 st yngel (typ) ser för mkt ut i en 375:a... Har du en massa annan fisk i samma burk som trängs om platsen.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        När de blir större å tuffare tror jag det kan gå illa om de bara är 18 till antalet.
        Blir lite förvånad över att du tycker 28 st yngel (typ) ser för mkt ut i en 375:a... Har du en massa annan fisk i samma burk som trängs om platsen.
        jag menade mest när dom kommer upp i lite storlek men jag ser nu att jag ska behålla alla för att slippa några otrevila insidenter tack för tipset

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          När de blir större å tuffare tror jag det kan gå illa om de bara är 18 till antalet.
          Blir lite förvånad över att du tycker 28 st yngel (typ) ser för mkt ut i en 375:a... Har du en massa annan fisk i samma burk som trängs om platsen.
          jag har bara troffarna där i tillkommer dock 2 st petricolor

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av hansson 82
            jag har köpt en grupp pembor 28st 4-6 cm och jag har dom i ett 375 l och jag tycker det ser lite mycke ut.
            är det stor risk att dom börjar slåss om man sollar ut typ 10 st och bara behåller dom allra finaste djuren
            För ett problem fritt kar med troffar så är ett ca 30 tal på 375 liters helt ok. Ha inte en massa inredning utan kör med helt tomma kar och du kommer inte få några hanar som tar halva karet som revir och slår ihjäl sina fisk kamrater. Ingen inrednign kanske låter trist men du kommer inte få några mördarmaskiner troligtvis och leker gör de ändå.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              För ett problem fritt kar med troffar
              borde ju vara att dom torkar då?=)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                För ett problem fritt kar med troffar så är ett ca 30 tal på 375 liters helt ok. Ha inte en massa inredning utan kör med helt tomma kar och du kommer inte få några hanar som tar halva karet som revir och slår ihjäl sina fisk kamrater. Ingen inrednign kanske låter trist men du kommer inte få några mördarmaskiner troligtvis och leker gör de ändå.
                Eller så gör du tvärtom! Mycket (det som du anser snyggt) sten i olika rösen som avgränsar till många revir då troffar inte behöver ta halva kar utan även fotbollsstora ytor som revir. Skulle det nu vara så att det dör några hanar på vägen så tycker inte jag att det skulle göra något. Ett kar med troffar ska vara snyggt och inte något sterilt "sjukhusakvarium". Släng gärna i någon julle också för att få lite extra fart runt stenrösena.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • christer antonsson
                  Användare
                  • september 2002
                  • 183

                  #9
                  Självreducering.

                  Jag köpte upp mig på en större grupp av just Pemban för något år sen och hade dessa i en 500 balja. Till en början funkade det bra men efter hand som hannarna blev könsmogna så blev det inte så harmoniskt längre. Den dominerande hannen slog väl ihjäl de flesta av sina kommande rivaler och dom var ganska många faktiskt hela 40% av gruppen..
                  Christer Antonsson

                  1800 liter Troffar:
                  Ikola
                  Pemba
                  Duboisi- Mazwa
                  Red Rainbow- Kapere

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    verkar vara väldigt olika på grupperna hur dom funkar. vissa verkar det som att man måste ha välidigt många för att få det att funka. Själv så verkar jag ha haft väldigt tur med mina grupper där det alltid har funkat bra även mindre grupperna tex min sp red grupp på 15 individer i ett 540. visst nog slås dom men inte så att några får några livshotande skador.

                    Så vad ska man då ge för svar. tja kan säkert funka men man kanske inte kan sägga till 100% att det kommer att bli bra. när det gäller inrednig så tycker jag att du ska köra på massor med sten. funkar ju även bra att köra utan någon som helst inrednig så dom inte får några direkta gränser att hålla revir. men blir ju lite trist..

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Vissa Troffegrupper fungerar perfekt direkt, man har haft tur med sammansättningen när man köpt dom. Vissa måste det jobbas med, särskilt VF. Då får man laborera med inredning, kanske sätta in andra fiskar eller ta bort aggresiva hanar. Att tömma karet på inredning brukar funka oxå för att sen prova sig fram med en sten i taget. Allt detta lär man sig under resans gång, det är det som är utmaningen. Och en annan sak, man blir aldrig fullärd inom våran hobby och det innebär nya problem, ny kunskap och en viss smak av segerns sötma när man gör rätt.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Eller så gör du tvärtom! Mycket (det som du anser snyggt) sten i olika rösen som avgränsar till många revir då troffar inte behöver ta halva kar utan även fotbollsstora ytor som revir. Skulle det nu vara så att det dör några hanar på vägen så tycker inte jag att det skulle göra något. Ett kar med troffar ska vara snyggt och inte något sterilt "sjukhusakvarium". Släng gärna i någon julle också för att få lite extra fart runt stenrösena.
                        Ja du har ju sådan jätte erfarenhet (inte) av troffar så du vet ju. Jag bara menade att visst ha inredning med en massa sten men jag kan lova att det kommer dö ett flertal fiskar och även en del kommer att bli honor. Vill men kompletera upp sin grupp ett par ggr / år för att bibehålla sin grupp så visst ha en massa inrednign men det är definitivt inget roligt. Nu så finns det ju alltid undantag där det funkar kanon med en massa inredning. hade en grupp ilangi som gick i kar med ca 150kg faxekalk o det funka ganske smärtfritt.
                        Har du flyttat till bromma nyss föresten?
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Måste man alltid luta sig på 100 års erfarenhet av en specifik art för att ha en åsikt i en tråd?

                          Min erfarenhet är begränsad men jag får det att fungera utmärkt med T. Duboisi i ett 385-literskar. Det är 27 stycken och det är en tredjedel sten och två tredjedelar vatten i akvariet.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            Måste man alltid luta sig på 100 års erfarenhet av en specifik art för att ha en åsikt i en tråd?

                            Min erfarenhet är begränsad.
                            Erfarenhet är fina grejjer och allas gemensamma erfarenhet i detta forum hjälper många.
                            Men tyvärr så är vi begränsade allihopa.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Ja du har ju sådan jätte erfarenhet (inte) av troffar så du vet ju. Jag bara menade att visst ha inredning med en massa sten men jag kan lova att det kommer dö ett flertal fiskar och även en del kommer att bli honor. Vill men kompletera upp sin grupp ett par ggr / år för att bibehålla sin grupp så visst ha en massa inrednign men det är definitivt inget roligt. Nu så finns det ju alltid undantag där det funkar kanon med en massa inredning. hade en grupp ilangi som gick i kar med ca 150kg faxekalk o det funka ganske smärtfritt.
                              Har du flyttat till bromma nyss föresten?

                              är väll ganska många som har troffar med en massa sten och får det att funka bra.
                              finns även folk som inte har sten å som inte får det att funka alls.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...