Botior i Malawikaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • mek
    svarade
    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    När jag hade Malawi i mitt 720-liters så hade jag praktbotior. Mina Malawi ynglade av sig stupalöst så anledningen finns nog nån annanstans, skulle jag tro.
    Hur många Botior hade du i det karet (jag har 4 Pakistan och 5 Prakt i mitt 240literskar). Så snart jag får tid skall jag plocka upp dem och se om det blir ngn skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • wracker
    svarade
    jag har haft en väldigt ilsken pakistanbotia på 8cm med med afror och flavusar på 5-6cm och där gick yngelproduktionen bra... visserligen hovar jag alltid upp tuggande honor. på så sätt så har jag ju alltid kvar ynglena!

    Lämna en kommentar:


  • Matz Karlsén
    svarade
    När jag hade Malawi i mitt 720-liters så hade jag praktbotior. Mina Malawi ynglade av sig stupalöst så anledningen finns nog nån annanstans, skulle jag tro.

    Lämna en kommentar:


  • annaedlund
    svarade
    Hej!

    Jag har inte malawi men däremot troffar med 4 st botior. Troffarna ynglar då av sig men de är i och för sig munruvare. Jag har däremot sett botiorna äta upp yngel som rymt från mammans mun. Men de två gånger jag sett detta har ynglena försökt simma in i munnen på botian och då blivit uppäten förstås. Yngel som spottas när de är färdiga har dock klarat sig bra från alla faror -även buescheri och botior.

    Däremot hade jag snäcklekare- stappersi med botiorna och det gick inget vidare. Botiorna sög i sig ynglena så fort de kläcktes.

    Lämna en kommentar:


  • mek
    startade ett ämne Botior i Malawikaret?

    Botior i Malawikaret?

    Har börjat förstå att den (mer eller mindre) uteblivna yngelproduktionen i mitt Malawikar i dagsläget beror på att jag har 8 st Botior i det. Har misstänkt det länge, men har inte kunnat ta bort dem (sambon råkar gilla dem :/). När jag hade Rödzebror i det, var det Rödzebraproduktion (dock lättare för en vuxen Rödzebrahane att mota bort en 10-14 cm Botia än för en vuxen Golden).

    Undrar nu, är det ngn som har Botior i Malawikaret men som har Malawiproduktion (bland lugnare Malawis dvs) trots dessa krabater?
Arbetssätt...