tanganyika, galen idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan-ErikJ
    Användare
    • juli 2006
    • 10

    #31
    choffe: "sumbu" & "sumbu shell" är precis som Ratz säger samma sak. Dock är det en fångstplats, och ingen egen art om man skall vara petnoga.
    Jag köpte mina av Troffemicke, http://www.troffemicke.com, men kommer inte riktigt ihåg vad de kostade. Hör med honom. Han har säkert fler arter som du är intresserad av.

    Visst kan hästnosar vara elaka, men mina erfarenheter av T. irsacae är att de smågruffas lite, men inte så mycket mer. Jag har två par i mitt 400 liters. Se till att ha mycket sten och gömställen, och gärna ända upp till vattenytan.

    N. leleupi ÄR aggresiva mot artfränder, men har man bara mycket gömställen kan det gå bra. Jag har fem vuxna tillsammans.

    Om du har tänkt att bara köpa två av varje art, tycker jag att du skall tänka om och istället börja med några av arterna och köpa fler av varje, t.ex hästnosar och några snäcklekare, för att senare när ekonomin tillåter fylla på med fler arter.
    Du är snart fast i Tanganyikaträsket och kommer inte titta åt Malawihållet mer....

    Det är alltid en risk att bara köpa ett par av en art. Dels kanske inte paret gillar varandra och bara bråkar, eller så dör en av fiskarna och då står man där med ett singeldjur.

    Finns några bilder på mina fiskar & karet på länken nedan.
    400L Tanganyika
    Tanganicodus irsacae
    Neolamprologus leleupi
    Neolamprologus multifasciatus
    Telmatochromis brichardi
    Julidochromis transcriptus
    Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

    Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #32
      snygga firrar jan-erikj!!!

      jag kollade på nols cilkidhobbys hemsida och sedan ringde och frågade lite om priser mm....han sa då att "sumbu shell" kostade 110:-/st och att man lämpligtvis ska köpa 4 st (som alla andra arter med). o sen visade sig också att hans fina brevis kostade typ 70:-/st vilket jag tycker var ett jättebra pris! jag får se om jag kommer att åka dit, bor ju i linköping så det är lite långt, o skulle han skicka dom så var det inte gratis!

      dedär med sten upp till ytan låter rätt coolt ju har man inget o göra, som jag, så kan man alltid rita en bild på paint här är en variant på hur jag tänker mig att det skulle kunna se ut, till höger i förgrunden ska det ligga snäckor, bakom dom är det lite sten och vallisneria eller liknande, till vänster är det supermycke sten tror att det ser ut som att det skulle vara väldigt mycke sten om man tänker sig det på riktigt, men det är ett 222 liters....

      att jag får mer o mer ideér är bara såå kul väldigt tacksam för svar och tips, tack!

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #33
        Angående hästnosar så har jag ändrat åsikt. Jag har blivit lite nyfiken på T. irsacae, som jag hoppas är snällare än de andra verkar vara...
        MVH

        Kommentar

        • Jan-ErikJ
          Användare
          • juli 2006
          • 10

          #34
          Helt OK priser på "sumbu shell". Håller med om att du bör köpa minst 4 st. Jag har 6 st. Hanarna är betydligt större än honorna, så köp några små och några större, så borde du få bägge könen. De vill ha Många snäckor!

          Ritningen ser jättebra ut choffe! Jobba vidare på det

          Lycka till!
          Jan-Erik
          400L Tanganyika
          Tanganicodus irsacae
          Neolamprologus leleupi
          Neolamprologus multifasciatus
          Telmatochromis brichardi
          Julidochromis transcriptus
          Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

          Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #35
            Ursprungligen postat av choffe
            o sen visade sig också att hans fina brevis kostade typ 70:-/st vilket jag tycker var ett jättebra pris!


            mvh christoffer
            Brevisarna är skitsnygga och fullvuxna (jag har ju två utav dem). Enligt han ska de vara F1.
            Sunspot Ikola heter varianten, och särskilt honorna har en riktigt fin gul fläck på sidan.

            Hanen är väldigt rolig när han försöker skrämma bort min hand genom att bita i den...
            MVH

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #36
              härligt

              jag tror tyvärr att jag ska skippa sumby shell den är lite dyr (iaf för mig som är 14 år), så de får bli större antalet brevis, eller kanske meleagris?

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #37
                Meleagris är den snyggaste men ack så tråkig snäcklekare, enligt mig. Spanade mången timme på dem men såg inte en enda antydan till lek el förberedelser,men likt förbannat kom´det fram en massa yngel. Brevis var trevligare....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • november 2005
                  • 841

                  #38
                  hehe, ok (bra att få veta, tack ) ajja, jag får se vad det blir mer...
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • Qumarr

                    #39
                    Ursprungligen postat av choffe
                    härligt

                    jag tror tyvärr att jag ska skippa sumby shell den är lite dyr (iaf för mig som är 14 år), så de får bli större antalet brevis, eller kanske meleagris?

                    mvh christoffer
                    Är ju jul snart!
                    Se till att önska dig en resa till Nol i julklapp, glöm dock inte att ta med dig valfri förälder + dennas betalkort så kan du nog få dig några Sumbu ändå!

                    Kommentar

                    • choffe
                      Användare
                      • november 2005
                      • 841

                      #40
                      dom tycker redan att jag önskar mig för mycke som har me fisk o göra + att dom säger att jag redan har så mycket :p hehe
                      Christoffer Lundholm

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ratz
                        Angående hästnosar så har jag ändrat åsikt. Jag har blivit lite nyfiken på T. irsacae, som jag hoppas är snällare än de andra verkar vara...
                        Jag köpte 6 st. T. Irsacae från Akvarium Malawi, det blev ett par som lekte som tusan, men hanen var inte intresserad av delad vårdnad. Han var mest intresserad av att slå ihjäl sina kompisar och sin sambo. Tvärr lyckades han med det + att han själv dog när han blev solohästnos i akvariet.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • Jorsa
                          Användare
                          • december 2003
                          • 199

                          #42
                          Ursprungligen postat av choffe
                          dom tycker redan att jag önskar mig för mycke som har me fisk o göra + att dom säger att jag redan har så mycket :p hehe
                          Hälsa från mig att man inte kan önska sig för mycket som har med fiskar att göra...
                          Jag hör av mig nästa gång som jag ska till NKPG så kan du få hänga med...
                          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                          Kommentar

                          • choffe
                            Användare
                            • november 2005
                            • 841

                            #43
                            hehe, bästa kommentaren hittils (och sann var den också)

                            vad är nkpg???

                            mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm

                            Kommentar

                            • choffe
                              Användare
                              • november 2005
                              • 841

                              #44
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Jag köpte 6 st. T. Irsacae från Akvarium Malawi, det blev ett par som lekte som tusan, men hanen var inte intresserad av delad vårdnad. Han var mest intresserad av att slå ihjäl sina kompisar och sin sambo. Tvärr lyckades han med det + att han själv dog när han blev solohästnos i akvariet.
                              ajdå, men...mycke sten borde väll underlätta, eller!?

                              har hittat en affär här i linköping som har hästnosar! så därför fundera jag på att köpa 1x1. för om nån dör kan ja köpa en ny.....eller skulle det vara rimligt?

                              mvh christoffer
                              Christoffer Lundholm

                              Kommentar

                              • Jorsa
                                Användare
                                • december 2003
                                • 199

                                #45
                                Ursprungligen postat av choffe

                                vad är nkpg???

                                mvh christoffer
                                Norrköping, vi snackade ju det sist!!
                                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...