tanganyika, galen idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Kanoninlägg Perikles!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #17
      Ursprungligen postat av choffe
      transcriptusen har jag faktiskt kollat på medans jag la in mitt första inlägg, men visste inte om den funkar i en 222 burk, men den är isf intressant
      hästnosar vet jag inte rikigt än, dom känns inte så roliga på nåt sett (har iof bara sett dom på bild ).....
      Jag skulle tro att dom flesta jullar funkar i din burk, inte bara dom små transcriptusarna utan även regani och marlieri. Min erfarenhet är dock att det är omöjligt att ha fler än två (alltså ett par). Köp ett litet gäng med ungfiskar så kommer det rätt snabbt bildas ett par.

      Jag tror dessutom inte du behöver begränsa dig till A. compressiceps "Sumbu". Även dom normalstora varianterna av A. compressiceps och A. calvus borde funka bra. Och en leleupi borde även det gå bra (men då skulle jag nog bara köra på en enda).

      Och dissa inte hästnosar innan du läst på om dom! Jag tyckte också dom såg trista ut, men sen började jag läsa och dom verkar otroligt häftiga!
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Jan-ErikJ
        Användare
        • juli 2006
        • 10

        #18
        Hästnosar tycker jag absolut du skall fundera på. Ett måste i ett sällskapskar med Tanganyika! Ett tips är Tanganicodus irsacae. Jag tycker de verkar vara lite "snällare" än övriga hästnosar, som kan vara lite elaka med varandra om det är mer än ett fungerande par.

        Jag skulle även satsa på Altolamprologus compressiceps "Sumbu shell". Mycket fräcka snäcklekare, som visserligen kommer att ta en del yngel, när de kommer åt.
        Jag har haft halvvuxna A. calvus som ibland käkade vuxna brevis-honor till lunch

        Och till sist det gamla vanliga rådet: Skaffa helst ett gäng ungfiskar av varje sort du vill ha, så att de får para ut själva. Funkar bäst och du får ett harmoniskt Tanganyikakar.
        Senast redigerad av Jan-ErikJ; 08 december 2006, 10:32.
        400L Tanganyika
        Tanganicodus irsacae
        Neolamprologus leleupi
        Neolamprologus multifasciatus
        Telmatochromis brichardi
        Julidochromis transcriptus
        Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

        Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #19
          Nu i en övergångsperiod har jag en grupp J. Marlieri (fem st) i ett 170-liters tillsammans med ca 15 Leptosoma och ett Leleupi-par. Det går faktiskt otroligt bra, inget gnabb. Leptosomorna har precis lekt dessutom.

          Så att hålla jullar i ett 222-liters är inga som helst problem enligt mina erfarenheter.

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #20
            Ursprungligen postat av dinajel
            Jag skulle tro att dom flesta jullar funkar i din burk, inte bara dom små transcriptusarna utan även regani och marlieri. Min erfarenhet är dock att det är omöjligt att ha fler än två (alltså ett par). Köp ett litet gäng med ungfiskar så kommer det rätt snabbt bildas ett par.

            Jag tror dessutom inte du behöver begränsa dig till A. compressiceps "Sumbu". Även dom normalstora varianterna av A. compressiceps och A. calvus borde funka bra. Och en leleupi borde även det gå bra (men då skulle jag nog bara köra på en enda).

            Och dissa inte hästnosar innan du läst på om dom! Jag tyckte också dom såg trista ut, men sen började jag läsa och dom verkar otroligt häftiga!
            okej, kul att höra, verkar som att det är väldigt många fler tanganyika än malawi som passar i mindre kar! superkul!
            ja, efter att ha läst om hästnosar så verkar det som att man måste ha ett par, ni har lyckats!
            leleupin verkar som att jag ska skippa då, men varför skulle jag bara kunna ha en isf?
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #21
              Jag har ju leptosomor, A. compressiceps och L. brevis i mitt 240, och det funkar bra, men Altolamprologushanen är lite elak mot honan.
              MVH

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #22
                Ursprungligen postat av Jan-ErikJ
                Hästnosar tycker jag absolut du skall fundera på. Ett måste i ett sällskapskar med Tanganyika! Ett tips är Tanganicodus irsacae. Jag tycker de verkar vara lite "snällare" än övriga hästnosar, som kan vara lite elaka med varandra om det är mer än ett fungerande par.

                Jag skulle även satsa på Altolamprologus compressiceps "Sumbu shell". Mycket fräcka snäcklekare, som visserligen kommer att ta en del yngel, när de kommer åt.
                Jag har haft halvvuxna A. calvus som ibland käkade vuxna brevis-honor till lunch

                Och till sist det gamla vanliga rådet: Skaffa helst ett gäng ungfiskar av varje sort du vill ha, så att de får para ut själva. Funkar bäst och du får ett harmoniskt Tanganyikakar.
                jahopp, det blir väll inga calvus om dom är så taskiga men den du nämnde, Altolamprologus compressiceps "Sumbu shell", verkar vara rustkigt kul! det är väll typ samma fisk som Altolamprologus compressiceps, "Sumbu"? ajja, nån av dom verkar intressant!
                nya artsammansättningen då:
                10 leptosoma
                2 sumbu shell eller sumbu
                2 hästnosar
                2 marlieri
                2 brevis
                heh...de vart rätt mycke fisk! kan man verkligen ha de i ett 222 liters? eller är jag bara "smittad av hur många malawi man kan ha"? om de nu skulle funka så känns det som ett super kul kar att titta på....

                men...när det blir att jag köper fisk (inte allt för långt bort i tiden), när jag kommer till kärnan, då blir det oftast att jag är för slapp o köper annan fisk för att jag inte får tag på alla arter jag vill ha, så, man får beställa? eller är det någon av dom nämnda arterna som är väldigt ovanlig?
                och tänk på att fisk för 200:- styck svider bra i min ficka!!!

                jättekul att få så många svar och ideér! STORT tack!

                mvh christoffer
                Senast redigerad av choffe; 08 december 2006, 16:24.
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • Rasmus Pedersen
                  Användare
                  • september 2006
                  • 304

                  #23
                  Hästnosar verkar ha en tendens att ta livet av varandra, så jag vet inte om jag slulle släppa i sådana.

                  Altolamprologus compressiceps "Sumbu shell" och "Sumbu" är samma art, vad jag vet.
                  MVH

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #24
                    okey, varför inte?

                    o föresten, hästnosar verkar behöva mer syre än andra fiskar, hur stark ska isf pumpen vara för att dom inte ska stå vid ytan o snippa efter luft?

                    mvh christoffer
                    Senast redigerad av choffe; 08 december 2006, 16:28.
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • Rasmus Pedersen
                      Användare
                      • september 2006
                      • 304

                      #25
                      Ursprungligen postat av choffe
                      okey, varför inte?

                      Om du menar med hästnosarna så tar de livet av varandra , om man får tro många andra här på forumet. De är sams sedan länge, men helt plötsligt så börjar den ena attackera den andre, utan anledning!
                      MVH

                      Kommentar

                      • Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • september 2006
                        • 304

                        #26
                        Ursprungligen postat av choffe
                        o föresten, hästnosar verkar behöva mer syre än andra fiskar, hur stark ska isf pumpen vara för att dom inte ska stå vid ytan o snippa efter luft?

                        mvh christoffer

                        Det är nog viktigast att utblåset är riktat mot ytan, då blir det mest syre.



                        Detta var visst mitt 100:e inlägg...
                        MVH

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #27
                          grattis ratz!

                          jag ringde bara runt lite och frågade lite om sumbo shell och hästnos. dom övriga nämnda firrarna kan jag nog köpa av bekanta men då lät det som att hästnosar kostar minst 200:- styck! och sumbu shell verkade vara omöjlig at få tag i, så min fråga är, vart har ni köpt eran fisk? ställer specielt den frågan till jan-erikj, vart har du köpt dina sumbu shell och för hur mycket?

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #28
                            Ursprungligen postat av choffe
                            grattis ratz!

                            jag ringde bara runt lite och frågade lite om sumbo shell och hästnos. dom övriga nämnda firrarna kan jag nog köpa av bekanta men då lät det som att hästnosar kostar minst 200:- styck!

                            mvh christoffer

                            Tackar!

                            Hästnosarna är säkert VF då.
                            MVH

                            Kommentar

                            • mats_jn
                              Användare
                              • september 2003
                              • 142

                              #29
                              Choffe:

                              Jag har köpt mina "sumbu shell" av nols ciklidhobby. Köpte dom för 2 mån sen och då hade han precis fått in ett 20 tal. Har du tur finns några kvar.

                              /mats

                              Kommentar

                              • dinajel
                                Användare
                                • november 2004
                                • 569

                                #30
                                Ursprungligen postat av choffe
                                leleupin verkar som att jag ska skippa då, men varför skulle jag bara kunna ha en isf?
                                Leleupin tycker jag inte alls du behöver skippa. Varför man bara har en så, om jag har förstått det rätt, kommer du ändå bara ha en kvar i slutändan när den har haft ihjäl resten du köpte. Men den är inte alls speciellt aggressiv mot andra arter, enligt min erfarenhet.

                                Och visst kan calvus-hanen vara taskig mot honan, men honan är rätt tuff också. Mitt par håller sig i varsitt hörn men alltsom oftast simmar hanen över. Varannan gång är han där och hackar lite och varannan gång simmar dom snällt och fint tillsammans. Och när hanen varit lite taskig och sen simmar iväg så simmar honan ofta efter och typ hytter lite åt honom.

                                Vad gäller hästnosar så har jag ingen erfarenhet av dom annat än vad jag läst. Dom är väl liksom dom flesta andra tanganyika-firrar så att dom har ihjäl varandra tills ett par återstår, men det paret verkar hålla ihop rätt fint. Men lita inte för mycket på mig i det fallet, utan läs på och fråga folk med erfarenhet och bilda dig en egen uppfattning. Eller så får du helt enkelt prova. Går det så går det.
                                Daniel Andréasson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...