Malawi-sushi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qumarr

    #16
    All fisk jag smakat har smakat illa, så jag skippar nog att prova ciklid.

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av Qumarr
      All fisk jag smakat har smakat illa, så jag skippar nog att prova ciklid.
      Du kör kanske med samma metod som min flickvän gör på fester: "Allergi mot allt från hav och sjö"
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Styrsö
        Användare
        • november 2004
        • 343

        #18
        Från kyldisken i Brasilien...

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Hårt svar eller inte, men att äta sina akvariefiskar är väl allt utom rimligt?

          Vore jag däremot i vid malawisjön skulle jag gladeligen smaka på någon ciklid och jag äter utan problem vilken annan fisk som helst inkl tilapia och hajmal. Däremot ingen av mina akvariefiskar av två anledningar. Vem tusan vet hur nyttig fisk är att äta när den är uppfödd på diverse torrfoder med tveksamt innehåll och för det andra gör den moraliska aspekten att det inte är aktuellt.

          Mitt svar var till sist ett svar på frågan som den var ställd, nämligen "Har någon testat att äta SINA ciklider?"
          Tony Englund

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Våra katter har provsmakat några troffar här hemma. Moliro tyckte de om.Räknas det??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Qumarr

              #21
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              Du kör kanske med samma metod som min flickvän gör på fester: "Allergi mot allt från hav och sjö"
              Jupp, hävdar att jag har fiskallergi, skaldjur går dock an, skum allergi jag har...

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #22
                Har för mig att jag läste på diskusforumet att någon hade käkat upp en av sina diskusar efter att den haft problem emd simblåsan. Stekte den i stekpannan panerad och klar!
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #23
                  Hahaha, jag har faktiskt en bekant galning som ätit sina egna malawi ciklider, tror det var rostratus han gav sig på. dock så smakade det tydligen skit. nitrit mm. tror inte att en lax odlad i badkar skulle vara särskillt god den heller. haha.
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rovfisken
                    Hahaha, jag har faktiskt en bekant galning som ätit sina egna malawi ciklider, tror det var rostratus han gav sig på. dock så smakade det tydligen skit. nitrit mm. tror inte att en lax odlad i badkar skulle vara särskillt god den heller. haha.

                    Hur var smaken?
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      fisken får ju samma smak som det den matas med. Aquaticnature pellets e ju inte så jävla gott så (ja jag har faktiskt provat en gång, en viss alkoholmängd och vad med polare spelade in). Dock smakar fisken nog rätt bra om man matar den med rätt sorts foder =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #26
                        får väl mata fisken med kebab pizza

                        Kommentar

                        • jannemannen
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 306

                          #27
                          Jag tror nog inte att någon äter sina Ciklider som man haft i sitt akvarium. Men däremot så äts ju Ciklider från tex Malawi och Tanganyikasjön "på plats" från sjöarna där. Precis som vi äter Abborre här hemma...

                          Ett gäng Troffar med Remuladsås skulle nog bli ganska så dyrt här hemma dessutom... ;o)

                          Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                          Kommentar

                          • malawi375
                            Användare
                            • april 2006
                            • 209

                            #28
                            Intressant fråga egentligen. Det är väl inte mer omoraliskt eller konstigt än att äta sina egna djur från laggårn, tex julgrisen Griseknoa eller att slakta sina egna lamm och smaska i sig. Inte mer konstigt på det känslomässiga planet alltså, jag tror för egen del att malawisar i storlek mbuna etc bara är ben, ben och åter ben. För min personliga del så har jag svårt att äta djur som är människans "kompisar", skulle aldrig (medvetet i alla fall) kunna äta hund, häst, katt eller akvariefiskar tex. Det där är väl en bedömning som var och en får göra...

                            De flesta människor som går ner på ICA och köper sin ryggbiff till fredagsgrillen bryr sig inte särskilt om kossan har stått i sin egen skit upp till anklarna i flera år, bara köttet är vackert marmorerat...det tycker i alla fall jag borde väcka mer reaktioner...

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej!

                              Hej!
                              Nej jag skulle aldrig vilja äta upp någon av mina akvariefiskar bara tanken är vulgär,dom ska vara i akvariet och inte på tallriken,jag äter däremot fisk från Kiruna riktigt fångad i sjöarna däruppe,är uppvuxen med fiske så det är en annan sak/Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tony
                                Vem tusan vet hur nyttig fisk är att äta när den är uppfödd på diverse torrfoder med tveksamt innehåll och för det andra gör den moraliska aspekten att det inte är aktuellt.
                                Tony, även om du är en mycket vis man håller jag inte riktigt med dig här. Diverse lax och annan ädelfisk är odlad med torrfoder, som säkert också har minst lika tveksamt innehåll som det vi matar våra fiskar med. För det andra tycker jag nog den omoraliska aspekten mellan att äta fiskat eller däggdjur är ganska stor. Jag tror inte riktigt vi älskar våra fiskar riktigt på samma sätt som en hundägare älskar sin hund. Det hade nog varit lite jobbigt också, för då och då dör ju faktiskt fisk, det är inte roligt, men samtidigt är det ju inte begravningsstämmning heller kanske. Kanske har det att göra med att det är kallblodiga djur, jag vet inte...

                                Jag skulle dock aldrig äta mina frontosor, eller någon annan av mina fiskar för den delen, men hellre det än att äta min hund (om jag nu hade haft en hund).
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...