Auloncara.........?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Nu är jag lite tuff och påstår att det är ok att använda vilka bilder som helst på nätet under förutsättning att man säger "Jag hittade bilden här: http://www.......

    Hoppas rättighetsinnehavarna håller med mig och att användarna lär sig att hänvisa.
    Det handlar även om att man inte får ladda upp bilder som man inte själv äger även om ägaren inte skulle misstycka.


    Detta gäller även när man går förbi en fin bil på gatan man gillar och tar sig en provtur med den, det gäller då att ha en synlig lapp på framrutan.

    Bilen är lånad från backvägen 7, hoppas inte ägaren misstycker då jag kommer att lämna tillbaka den så fort jag är klar med mina ärenden
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Nu är jag lite tuff och påstår att det är ok att använda vilka bilder som helst på nätet under förutsättning att man säger "Jag hittade bilden här: http://www.......

      Hoppas rättighetsinnehavarna håller med mig och att användarna lär sig att hänvisa.
      Tycker ju att du har fel det handlar om respekt! Enkelt att fråga och i de flesta fall får man låna bilden och allt är frid och fröjd.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #18
        Jag vill absolut inte brista i respekt. Min tanke var att man uttrycker sin respekt genom att ge kredit till upphovsmannen genom att länka till originalet! Och att ladda upp bilder som man inte själv äger då ägaren inte misstycker är ju absolut okej. Det ligger i sjäva tanken.

        Dessutom har ju varje bildinnehavare möjlighet att kopieringsskydda sina bilder eller åtminstone vattenstämpla dem för att försäkra sig om rättigheterna. Grunden är att information och distribution "needs to be free" anser jag. Det innebär dock inte att man själv ska ta åt sig kredit för andras arbete/kreativitet. Det innebär istället ett erkännande till upphovsmannen att man sprider hans/hennes verk utan att hymla med upphovsrättigheterna!

        Nu väntar jag på Zaphi.
        Senast redigerad av Per B; 19 november 2006, 20:55.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #19
          Ursprungligen postat av deelay
          Bilen är lånad från backvägen 7, hoppas inte ägaren misstycker då jag kommer att lämna tillbaka den så fort jag är klar med mina ärenden
          Jämförelsen haltar lite eftersom man i fallet med fotot bara tar en kopia och låter originalet vara kvar. Ägaren har kvar sitt foto. I fallet med bilen så blir ju ägaren utan bil. Men jag förstår vad du menar. Upphovsrättslagen och framför allt forumreglerna är väldigt tydliga vad gäller foton.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Lars-Peter
            Användare
            • oktober 2005
            • 199

            #20
            Försvann vi inte nu ifrån tråden?
            Tropheus moorii longola sunspots
            Tropheus moorii kasanga red rainbow
            Tropheus sp. Black Kiriza
            Tropheus moorii murago tanzania
            Tropheus brichardi katonga

            Kommentar

            • intercepter
              Användare
              • juli 2006
              • 56

              #21
              helt ok

              helt ok om man länkar till sidan man hittar fotot eller skriver att man hittade fotot på den o den sidan för då får man ändå kreds
              SvedalaCiklid

              www.svedalaciklid.se

              Kommentar

              Arbetssätt...