Att blanda Cyprichromisarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    Att blanda Cyprichromisarter

    Hej,
    Tror ni att man kan blanda olika cyprichromisarter? Jag har 6 st. C. leptosoma "Utinta Fluorecent" i ett 240 och undrar ifall man kan blanda i t.ex. C. "Leptosoma Jumbo".


    Många säger kanske att det inte går att ha dessa ciklider i ett 240-liters, men det går faktiskt.
    MVH
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2
    Du skall inte blanda olika Cyprichromisarter i samma akvarie. Det väldigt svårt att se skillnad på honorna vilka ofta är tämligen färglösa. Du kommer ju få yngel av fiskarna så du kan inte se skillnad på fiskarna med hjälp av storlek. Sen kan de säkert korsa sig också...
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Jaha, men går det inte att blanda Cyprichromis med Paracyprichromis då?
      MVH

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Alltså, går och går... det mesta går, men problemet är att just skilja honorna åt. Kan vara lurigt även mellan Cyps och Paracyps.

        Utintan kan nog funka i ett 240, har i omgångar haft mina egna i ett 220 (platsbrist). För att få fram deras verkliga beteende behövs dock ett större kar. Jumbovarianterna blir ju ännu större och är lite mer aggro, så de hade jag inte testat i ett 240.

        Några snäcklekare, Jullar eller annan Neolamprologus är mina tips. Pass på bara så inte Cypsen blir undanträngda, de är sällan kaxiga i jämförelse ens med små snäcklekare.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #5
          Ursprungligen postat av Ratz
          Hej,
          Tror ni att man kan blanda olika cyprichromisarter? Jag har 6 st. C. leptosoma "Utinta Fluorecent" i ett 240 och undrar ifall man kan blanda i t.ex. C. "Leptosoma Jumbo".


          Många säger kanske att det inte går att ha dessa ciklider i ett 240-liters, men det går faktiskt.
          Det är absolut inga svårigheter att skilja dem åt när de är vuxna, jag skulle tveklöst kunna tänka mig att blanda vanliga leptosomor med jumbosar. Problemet är snarare burkstorleken. Givetvis kan man hålla 3 neontetror och två fantomtetror i ett 20-litersakvarium, men...

          Hur stora är dina leptosomor?
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av jonre723
            Hur stora är dina leptosomor?
            De är inte i maxstorlek i alla fall, de kanske är 6-7 cm.
            MVH

            Kommentar

            Arbetssätt...