Stimfisk till malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Problemet ar att du skriver "mindre". Kongotetra eller Brycinus longipinnis gar annars utmarkt.
    Klarar Kongotetran att gå med lite tuffare mBunas som Melanochromis eller Dubbar från Tanganyika? Vad tror ni om det?

    Eftersom jag redan blandat Malawi och Tanganyika i ett 720, så varför inte Kongotetror också?

    Min tanke med mitt inköp av Kongotetror är egentligen för att få till ett kar med scalarer, malar och Kongotetror. Men innnan omflyttningen är genomförd, så måste ju .........firrarna få gå i något vatten, mer vatten än det som rymms i en plastpåse.
    Senast redigerad av Havs; 20 november 2006, 10:09.
    Min zoon

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Tja, klarar och klarar - jag tippar på att de fixar det, om de är hyfsat stora när du köper dem. Kvicka firrar, men de trivs allra bäst i kar som är relativt mörka samt lite mer självklart, mjukt och surt vatten. Kanske blir lite knaprade i fenorna i början. Tror även att en mörkare miljö är lite viktigare för dem än mjukt/surt vatten. Vattenvärdena brukar spela mest roll om man ska ha yngel på firrarna. Något som annars borde funka finfint med många Rift Valley-firrar är Regnbågsfisk, ffa av de lite större arterna. Många av dem kommer från hårt vatten, de är kvicka, stimmar bra och gillar ljus. Klockers, alltså.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #18
        Jag har Diamanttetror tillsammans med Lethrinops. De var grymt blyga så jag var tvingad att slänga i någon annan fisk.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Något som annars borde funka finfint med många Rift Valley-firrar är Regnbågsfisk, kvicka, stimmar bra och gillar ljus. Klockers, alltså.

          Hilsen,

          P
          Bang on target... det funkar ofta t.o.m bättre än att blanda malawiciklider med andra malawiciklider, en utmärkt utfyllnads((kallar den så även fast den är fin) fisk till många lite blygare malawiciklider.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            ja det finns ju en orsak till att regnbågsfiskar kallas "ditherfish"
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av specmats
              ja det finns ju en orsak till att regnbågsfiskar kallas "ditherfish"
              Hmm, den klassiska "ditherfishen" för mig är guppy. Trixat en del med dvärgciklider innan, och då är just guppy perfekt (menar vildformen, ingen jämrans odlingsvariant - de är ju numera bland de svåraste man kan hålla!!). Fast brukar Malawis vara särdeles aggro mot regnbågar? En "ditherfish" uppdrag är ju mestadels att vara föremål för aggression och inte att locka fram blyga firrar?

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Hmm, den klassiska "ditherfishen" för mig är guppy. Trixat en del med dvärgciklider innan, och då är just guppy perfekt (menar vildformen, ingen jämrans odlingsvariant - de är ju numera bland de svåraste man kan hålla!!). Fast brukar Malawis vara särdeles aggro mot regnbågar? En "ditherfish" uppdrag är ju mestadels att vara föremål för aggression och inte att locka fram blyga firrar?

                Hilsen,

                P
                Jag har provat med ett vuxet par Melanotaenia boesemani i ett av mina malawawikar tidigare. Det gick inte alls bra. Röd Zebra gav sig på hanen. Kanske skulle jag har haft många fler Melanotaenia boesemani för att det skulle ha gått bra?

                Näe, jag får försöka att mig tid till att flytta om lite med fiskarna där hemma, så att inte Kongotetrorna far illa. (Det är 10 st vuxna Kongotetror som jag har köpt.)
                Min zoon

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  "Fast brukar Malawis vara särdeles aggro mot regnbågar? En "ditherfish" uppdrag är ju mestadels att vara föremål för aggression och inte att locka fram blyga firrar?
                  "

                  beror på vilka malawi vi pratar om och imo så står begreppet ditherfish för en kombo av aggressionsdämpare och få fram dåldisar
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #24
                    Om du har kongotetrorna först i och att de är relativt stora så skall det nog gå bra, omvänd ordning skulle jag nog vara lite mer försiktig med. Sen är det ju det där med vattnet också... hårdhet osv.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #25
                      Ursprungligen postat av Prayerman
                      Om du har kongotetrorna först i och att de är relativt stora så skall det nog gå bra, omvänd ordning skulle jag nog vara lite mer försiktig med. Sen är det ju det där med vattnet också... hårdhet osv.
                      Patrik var ju inne på detta med vattnet redan tidigare och det gör att det inte kan få bli en permanent lösning, troligen ingen som jag ens provar. Just nu får Kongotetrorna hålla till i ett yngelkar , 165 l, så länge.
                      Jag får jobba vidare med att ordna ett kar med Kongotetror, Scalarer samt malar, som var ursprungstanken.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...