få mbuna att spotta i yngelkorg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    få mbuna att spotta i yngelkorg?

    har nyligen skaffat ny 100burk som tänkt att bli yngelburk, att dela upp den blir för krångligt. därför slog mig iden att göra hål i en nätkasse(för gubby yngelosv.) släppa ner tuggarna i sådana hängandes längst ena långsidan. frågan är bara fall dem spottar i en nätkasse?
    mina erfarenheter är flera små spottkar och sedan flytta över yngel till större kar. men det går ju inte nu. TEX. om en hona spottar idag å jag slänger ner en tuggande om en vecka, lär väl hon mumsa på dem som redan är där?

    mvh/wracker
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Jag har provat detta vid ett par tillfällen och det går bra föruttsatt att eventuella ynglen som redan finns i spottkaret (utanför yngelkassen) inte är för stora.
    Jag hade vid ett tillfälle haft en Demasoni hona i en kasse och den gången var det ynglena utanför som var hotet mot de nyspottade Demasoniynglen. Det gick lite Socolofi på ca 15 mm stora och dom tugga i sig några demasoniyngel innan jag upptäckte det.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • juni 2006
      • 295

      #3
      okej, så honan spottade när hon låg i yngelkassen?,
      jag har en sån otrolig könsblandning satt jag tycker jag ser tuggande honor konstant. har två grupper affra å en grupp flavus(är tyvärr lite överfullt vilket jag skäms över) dem leker ju 24/7.
      tack för svaret.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag har dålig erfarenhet av att låta honor spotta i yngelkassar. Verkar som dom inte känner sig säkra och spottar först ut ynglen när dom svultit ihjäl. Blir bättre om man lägger i en kruka lr dylikt. Men trots det dör mycket fler..... iaf för mig

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #5
          okej. får tacka för din hjälp. ska testa å låta dem spotta i yngelkasse. skiter det sig så delar jag karet med filtermatta.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Om du blandar 2 sorter afra-yngel så får du problem förutsatt att de inte skiljer sig otroligt mkt i färg. Prova med filtermatta som skrev.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            Arbetssätt...