Melanochromis sp. northern blue...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #16
    Ledsen om jag väcker den här tråden till liv igen, men var lite sugen på info om sp. northern blue. Varför är den så sällsynt exempelvis? Och odlar någon på den?

    Kommentar

    • amini
      Användare
      • maj 2006
      • 80

      #17
      Ursprungligen postat av specmats
      Ja du har säkert rätt men lite konstigt är det..när/om jag ser Melanochromis Melanopterus i handeln så slår jag till men undrar lite om den är lik dom som ni nämner eller mer som Auratus & Co.!?
      vet tyvärr inte

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Äntligen har vi fått vår första lek på northern blue! Har länge trott att vi har 2+1, men det visade sig att ena hanen vi har är en hona. Så i förrgår såg frugan att äggröret var ute.

        Det vi är lite osäkra på är om hanen verkligen befruktat äggen då han nästan aldrig visat intresse för någon av honorna. Det kan finnas en risk att honan har lekt av sig själv. Men det återstår att se!

        Får vi yngel på denna juvel blir vi överlyckliga! Så vi får vänta ca 3 veckor o se vad som händer... Hon kan svälja, hon kan ha lekt av sig självt. Eller så kan det hela sluta helt underbart med en liten premiär kull på melanochromis sp. northern blue o det skulle va den största bedriften hittills för oss!

        Wish our female goodluck!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          De är knepiga att se könsskillnad på de där. Jag hade också en tuggande "hane" för någon vecka sedan, men hon höll inte tiden ut. Hoppas du får en kull, för det är ju en grymt cool fisk!
          Tony Englund

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • november 2005
            • 353

            #20
            Har två tuggande honor hemma. Knepigt nog var det inte den dominante hanen som lyckades genomföra första leken utan en liten stackare som jag först trodde var en hona.
            Men när han började genomföra leken färgade han ut riktigt ordentligt. Skumt sånt där.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Vad är det för fångstplatas på denna varianten; sp. Northern Blue? LR är den spridd runt flera lokaler,därav namnet??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              Arbetssätt...