Prinsess- och nigripinnis-yngel i samma 95-liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Prinsess- och nigripinnis-yngel i samma 95-liters?

    Jag har fött upp fem stycken P. nigripinnis-yngel i ett 45-liters (50x30x30) i drygt två månader nu och dom är i dagsläget cirka 3 cm. Jag har funderat på att flytta dem till mitt 95-liters (70x37x37), då jag är lite rädd att ett för litet akvarium ska hämma deras tillväxt.

    Om allt går bra kommer dock 95-literskaret att befolkas av 5-6 stycken prinsessyngel på kanske 3-4 cm inom en snar framtid. Meningen är att det ska bli ett artakvarium med bara prinsessor. 95-litaren är i övrigt tomt. Inga andra fiskar kommer vara där.

    Nu är alltså frågan. Kan jag lägga över nigripinnis-ynglen i 95:an och låta dem gå där samtidigt med prinsessynglen? Eller kommer de att bli totalt utmobbade? Jag hade tänkt låta nigripinnisarna växa upp till icke ätbar storlek (kanske 6 cm) innan jag släpper i dom i stora tanganyikaburken.

    Eller kan nigripinnisarna gå kvar i 45-litaren utan problem ända tills dom är av icke ätbar storlek? Jag tycker det känns lite för litet för det...

    Vad tror ni?
    Daniel Andréasson
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Prinsessyngel på 3-4 cm är inte uppkäftiga, så det går bra.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Det låter ju kalasbra! Sen lär man väl märka när prinsessorna börjar bli lite väl tuffa, men då har förhoppningsvis nigripinnisarna redan blivit stora nog.

      Om nån annan är av annan åsikt (än den att det skulle gå bra) så får ni chippa in å det snaraste.
      Senast redigerad av dinajel; 02 juli 2006, 17:41.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Har inte testat just den kombon, men tror det funkar bra. nigripinnisen går högre upp i karet och de är rätt kvicka. Prinsessor är planktonplockare i naturen, så jag tror inte deras rovinstinkt räcker till för att äta upp nigripinnis i den sizen. Jag hade helt klart vågat prova.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Sessorna kom hem igår, och det blev något förändrade förutsättningar. Sex stycken var cirka 4 cm långa, och det var gott och väl, men jag fick med två stycken som var lite större. Dom var cirka 7 cm och troligen redan könsmogna.

          Nigripinnisarna är ju cirka 3 cm, men sessorna är bra mycket större i kroppen (som fullvuxna multisar), medan nigripinnisarna är väldigt smala. Dessutom, innebär dom större sessorna ett problem? Kan dom börja bita och anfalla nigripinnisynglen?

          Jag funderar på att lägga över en eller båda av dom två stora prinsessorna i stora tanganyika-burken (375 liter) (och hoppas att dom inte parar ut där och tar över helt). Tycker det vore synd att göra mej av med dom, då åtminstone den ena är väldigt snygg med tvådelade spröt längst ut på stjärtfenan.

          Nån som har förslag på vad jag bör göra? Flytta de större prinsessorna från 95:an till en annan burk och lägga ner ynglen bland de mindre prinsessorna i 95:an istället? Eller låta dom större gå kvar? Eller...? Hjälp!
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av dinajel
            Jag funderar på att lägga över en eller båda av dom två stora prinsessorna i stora tanganyika-burken (375 liter) (och hoppas att dom inte parar ut där och tar över helt).
            Låt de två större gå i den stora T-burken.
            Att dom parar ut och tar över i akvariet kommer att ta lång tid, sånt händer inte på några månader.

            Sen tycker jag att du kan ha nigripinnisen och prinsessorna i 95 litersburken.
            Du får väl sitta framför akvariet och studera lite.

            I mitt ena T-kar byter prinsessor och marlieri om att ha makten i akvariet. Just nu så går ett gäng 4 cmeters prinsessor över och runt en lavasten där det finns en mängd marlieriyngel på 1cm. Ingen av dom har blivit uppäten ännu vad jag kan se.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Låt de två större gå i den stora T-burken.
              Att dom parar ut och tar över i akvariet kommer att ta lång tid, sånt händer inte på några månader.
              Okej, det låter bra. Jag är ju värsta nybörjaren, så jag har inte så stor koll på allt sånt ännu. Har bara haft ciklider i drygt ett år. Och jag vet ju faktiskt inte ens om det är en hane och en hona. Det kan ju vara två av samma kön.

              Sen tycker jag att du kan ha nigripinnisen och prinsessorna i 95 litersburken.
              Du får väl sitta framför akvariet och studera lite.
              Haha, ja, det känns inte som nån större uppoffring. Satt rätt länge igår och bara stirrade in i burken.

              I mitt ena T-kar byter prinsessor och marlieri om att ha makten i akvariet. Just nu så går ett gäng 4 cmeters prinsessor över och runt en lavasten där det finns en mängd marlieriyngel på 1cm. Ingen av dom har blivit uppäten ännu vad jag kan se.
              Okej, vad bra! Det låter ju som att det skulle vara lugna puckar då.

              Tack för bra och lugnande svar! Känns bra att andra tänker lika som jag själv.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              Arbetssätt...