Fusco vs compressiceps?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    Fusco vs compressiceps?

    Hej, jag undrar generellt sett vilka malawi-rovsiar som "funkar" och inte funkar tillsammans i ett 720liters akvarium tex.

    har nu bla D.compressiceps ihpo med N.Fusco, och min D.c hane är c:a 20cm och fuscon 10-13cm men spöar till min förvåning upp compressi hanen. har även ett lite par aristochromis i samma burk samt en grupp auratus som jag hoppas ska bli uppätna sen.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    #2
    Jag har 3st d. compressiceps tillsammans med 3st "fusco". Alla är ca 17-19cm och hittills funkar
    det. Men det har väl inte blivit nå gräl eftersom ingen lekt ännu konstigt nog.
    Mitt inlägg är ju knappast nåt svar på ditt men det är ju lite bevis på att de går att ha ihop en viss tid åtminstone.

    Kommentar

    • Thomas R.

      #3
      Ursprungligen postat av Rovfisken
      Hej, jag undrar generellt sett vilka malawi-rovsiar som "funkar" och inte funkar tillsammans i ett 720liters akvarium tex.

      Det är alltid svårt att i förväg veta vilka som funkar med vilka. Ibland går det bra, ibland inte - ibland känns det som om det skiljer från individ till individ.
      Det är nog bara att prova sig fram...

      Min erfarenhet av "fuscon" är att det är en "hårding" som styr och ställer med de flesta. Compressicepsen är generellt inte alls lika hård (gentemot andra arter, inom arten kan den vara bedrövlig). Just nu kör jag (i ett av mina 720-kar) bla Compressiceps, Christyi och Fryeri - fungerar kanon! Christyin har ett helt underbart beteende när den jagar föda (småfisk).
      /Thomas

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Mina erfarenheter av fusco är inget vidare bra. Mina har vart rena mördarmaskinerna och jag har inte ens lyckats hålla två honor i samma kar. Andra akvarister har som jag hört helt andra erfarenheter, så jag vill påstå att det är högst individuellt.

        Kort sagt, starta gärna med ett gäng av varje art och låt dem själva sortera ut sig. I vissa fall kan det gå fint att ha flera compressiceps-hanar i samma kar, men förr eller senare måste man plocka ut alla utom chefen.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • april 2005
          • 178

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Mina erfarenheter av fusco är inget vidare bra. Mina har vart rena mördarmaskinerna och jag har inte ens lyckats hålla två honor i samma kar. Andra akvarister har som jag hört helt andra erfarenheter, så jag vill påstå att det är högst individuellt.

          Kort sagt, starta gärna med ett gäng av varje art och låt dem själva sortera ut sig. I vissa fall kan det gå fint att ha flera compressiceps-hanar i samma kar, men förr eller senare måste man plocka ut alla utom chefen.

          Haha. det låter ju possitivt . fick höra att dom var nästintill lika "tuffa" som Tyranochromis nu i efterhand, synd att dom e så snygga bara, nää jag får pröva helt enkelt och går det inte så e det nog inga problem o bli av med ett vuxet par sen , tack för hjälpen. har hört att dom ska vara svår lekta?
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ursprungligen postat av Rovfisken
            Haha. det låter ju possitivt . fick höra att dom var nästintill lika "tuffa" som Tyranochromis nu i efterhand, synd att dom e så snygga bara, nää jag får pröva helt enkelt och går det inte så e det nog inga problem o bli av med ett vuxet par sen , tack för hjälpen. har hört att dom ska vara svår lekta?
            Tyrannochromis är betydligt snällare än fusco trots namnet. Själv har jag en salig blandning av d. compressiceps, tyrannochromis nigriventer och lite annat i ett 1000-liters. Faktum är att den enda fisken som skadar de övriga är en gammal vresig Cyrtocara moorii-hane som vanligtvis skall vara ganska snäll.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #7
              Jag håller med Tony om fuscons beteende, och att den är tuffare än Tyrranochromis! Enligt min mening den elakaste firren du kan hitta i sjön! (har iofs inte haft alla )
              När fuscon kommer till ett kar där han märker att han kan bossa så finns det nog ingen som sätter honom på plats! Inte ens betydligt större fiskar!
              Kan man inreda så att det blir ett par stora avskärmade revir så kan de andra få en chans!
              En stor grotta till fuscon är bra, då jagar han bara bort alla andra när det skall till att leka, men då jagas de så att de är längst in i ett hörne och han ser till att de stannar där!
              Honorna sinsemmellan bråkar de oxå, så många grottor till dem oxå, inte minst när han lekt med dem, då måste de kunna fly från honom, annars är risken stor att hon spottar ut äggen!
              Men när han är klar med leken så är han ganska fridsam, och låter andra använda hans grotta!
              Har oxå märkt att fiskar med samma färg som fuscon råkar extra illa ut! Hade en hinderi som fick känna på fuscon! fick plocka upp honom efter en halvtimmes "behandling" och då va han inte vacker, men han repade sig otroligt nog!
              Detta är mina erfarenheter av fusco!
              En sak till, småfisk som finns i karet från början verkar det som att fuscon inte bryr sig om, men släpper du ner nya, då tar han dem direkt!
              Hade en hona som tog tre av fem Aulonocara på några minuter när jag släppte ner dem! Det stack ut tre små stjärtfenor ur munnen på henne samtidigt!
              Så mina erfarenheter är att tuffare finns inte, men inte så många som är snyggare heller!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                En liten sak till ang. fusco som inte handlar om detta!
                Den borde tillhöra Tyrannochromis och inte Nimbochromis!
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zzzit
                  En liten sak till ang. fusco som inte handlar om detta!
                  Den borde tillhöra Tyrannochromis och inte Nimbochromis!
                  Ja, undra om den som satte den i Nimbochromissläktet vart på fest dagen innan eller så Enda tydliga skillnaden dem emellan är ju att Tyrannochromis har en vinkel på "näsan".
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Rovfisken
                    Användare
                    • april 2005
                    • 178

                    #10


                    COOLT!!!!! jag tror jag förstår varför min stackars 20cm stora D.compressiceps färgat om till hona nu när jag släppte ner fuscon, det enda märkliga e att fuscon hanen får stryk av sin något större hona. haha, annars e det ingen som vågar sätta imot, trodde inte att man kunde hitta en "jävligare" malawi än den gammla hemska Metracliam lombardoi zebra som sågar fenor.
                    Mina kar

                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Lombardoi är också individuellt aggressiva. Jag har haft kanonsnälla och grymt elaka, men de flesta har faktiskt vart åt det snällare hållet.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Zzzit
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 253

                        #12
                        Inte alls ovanligt att en stor hona bossar! Jag hade fyra honor till en hane (rekomenderas) och en av honorna va större än alla andra. Hon tog komandot direkt, kanske för att hon va där innan de andra kom!? Hon va 20 cm och de andra ca 15. Men när hanen växt ikapp henne och började skaffa sitt revir så blev rollerna ombytta direkt, men hon va ff boss bland honorna. Och när de lekte så va det bara med henne! Vet inte vf de andra inte lekte!?
                        De enda andra fiskar som vågade sätta emot lite när hanen höll på i sitt revir va en golden och en maulana!!!!! Men när han tröttnade på dem så simmade han mot dem med munnen vidöppen, och då fattade de andra att det inte va värt det!
                        Jag har en strigatus som oxå tappat färgen för att han kom till ett nytt kar där han inte kunde bossa, tror att de är ganska veka när det gäller att "ta makten" i ett kar!? När de väl gjort det så är de ganska tuffa, tror jag iaf!?
                        Men, som det är med en fisk i ett kar stämmer inte alls i ett annat!
                        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                        Kommentar

                        Arbetssätt...