Äntligen troffar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Det är ett av skälen till att jag använder räkmix, cikliderna får naturligare proportioner med räkmix som huvudfoder.
    Det handlar mest om hur mycket man ger dom... man får exact samma resultat om man ger rätt mängd av respektive foder, man kan ju inte mata med samma mängder då pelletsen är ett mer koncentrerat foder.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #17
      Ursprungligen postat av blackened
      MadMartin: Där har du fel. Om det är något som är värdelöst med pellets så är det att troffarna får fruktansvärt fula kroppar av pellets i jämförelse med en troffe som är uppdragen på räkmix. Om man löser det med att mata mindre så får fisken insjunken mage och det ser ju inte heller så kul ut. Jag är positivt inställd till pellets men det är absolut inget komplett foder.
      Man skall nog inte blanda ihop alla pellets och tro att de är lika dana och har samma ingredienser. Vet inte vad för foder du provat men jag har inte råkat ut för de problem du beskriver.
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Jag har bättre erfarenheter av att mata ofta med ett proteinfattigt foder än att mata sällan med ett proteinrikt. Men jag förkastar heller inte pellets och flingfoder, det finns i dag väldigt bra komersiella foder. Jag tycker räkmix är ett bra huvudfoder medan många har bättre erfarenheter av andra foder.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #19
          Martin: Jag har kört med Auquatic Nature men jag har inte sett några troffar med riktigt snygg kropp som är uppdragna på hikari heller som du väl kör med? Fruktansvärt fula kanske var att ta i men det är en stor skillnad. Fast du får ju självklart lägga upp bilder på fisk du dragit upp som ser bra ut?

          Mina regnbågar har fått 100% AN från start. De har fått ganska sparsamt, absolut ingen övermatning och resultatet är inte så roligt tycker jag. De har finfina färger och har utvecklats till en bra grupp men propotionerna är helt åt skogen på många av dom. Hela grejen med troffar är ju den stora böljande skallen, och jag har kanske 2 av 30st som är ok. Övriga har en ful avlångt sluttande panna och en låg och tråkig kropp.

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Den där är ju t ex en snygg fisk med stort, väl markerat gult fält och en mättat röd ryggfena. Men huvudet är ju på tok för avlångt och jag tycker det förstör väldigt mkt av helhetsintrycket. Får lite SO-vibbar. I stället för snygg hade den kunna varit WOW Det är mest där skillnaden ligger imo.

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #20
            Ursprungligen postat av blackened
            Martin: Jag har kört med Auquatic Nature men jag har inte sett några troffar med riktigt snygg kropp som är uppdragna på hikari heller som du väl kör med?
            Tråkigt med de problem du upplever. Det kan inte bero på att du matar för mycket? Fisken på bilden ser onekligen uppsvälld ut. Fiskar säger ju inte direkt nej om man ger dem lite mer än de behöver.

            Under Ciklidstämman så visade en av föredragshållarna effekten av att mata för mycket. Vi fisk se två fiskar av samma art men det gick inte att se. Den ena var övermatad och hade konstiga proportioner medan den andre hade fått normalt med mat och såg normal ut.

            Du undrade om jag kör med hikari. Nop, jag kör med Sunrice.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #21
              Att den ser uppsvälld ut beror på att den lektes av dagarna efter att bilden togs



              Den där bilden visar bättre hur dom normalt ser ut konditionsmässigt. Även den honan har en lite plant sluttande panna på den här bilden och det har förvärrats något till idag. Bilden är ca 3 mån gammal.

              Kommentar

              Arbetssätt...