En Dimidiochromis compressiceps bland mina övriga firrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    En Dimidiochromis compressiceps bland mina övriga firrar?

    Denna uppsättning har jag i mitt 720kar.

    2+2 Cyrtocara moorii
    2+2 Copadichromis Trewavasae
    2+2 Otopharnyx Lithobates
    2+2 Pseudotropheus Polit
    3+3 Tropheops Red cheek
    2+3 Labeotropeus Trewavasae

    Går det att ha i en Dimidiochromis compressiceps? Eller kommer den att suga i sig någon av mina andra firrar då?

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det beror ju helt på hur stora dom e och hur stor fisken e som simmar i burken nu =) Använd sunt förnuft när du väljer size på dom så ere lungt... en fullvuxen DC skulle kanske kunna sluka en vuxen polit om du släppte i den framför DC'n men annars ere nog ingen fara alls.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #3
      Dina C.Trewavase kommer nog inte att trivas när de får sådant sällskap!? De vill gärna va i "bossrollen" för att de skall trivas riktigt!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        Mina polit hanar är ju nästan fullvuxna. Men honorna tycker jag inte alls är så stora. Kanske 5-7cm och dom är dom minsta jag har i karet.

        Fråga är hur stor risken är där. Sen har jag hört att deras ögonätar beteende blir mer utpräglat i ett akvarium. Om detta stämmer å man riskerar något överhuvudtaget så tycker jag inte det är värt att chansa. Är det å chansa?
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Jag har kört DC med lite mindre fisk o det funka... jag har personligen alldrig sett nån ta ett öga så jag vet verkligen inte hur det ligger till på den fronten tyvärr. Köp lite mindre DC's så är det ju riskfritt, dom behöver ju inte vara +15cm.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Förstår att jag kan köpa en mindre. Det är ju inte dumt tänkt. Men å andra sidan den växer ju upp o blir stor den med?

            Vore kul å höra erfarenheter kring detta.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Problemet är väl maten... Är själv sugen på att ha en grupp Mbunas i mitt rov-kar. Matningen kan dock bli ett problem eftersom rovfiskarna äter även med käften full så hjälper det ju inte att försöka mata Mbunas i efterhand när rovisarna fått mat .

              Och Mbunas tar ju gärna rovisarnas mat också så...

              Är också nyfiken på att höra hur man kan göra, har du någon plan?


              /Erik

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Matningen är jag inte så orolig över. Där får man väl köra en kompromiss i räkmixen. 50/50 helt enkelt. Det jag är mest orolig för att DC kommer att äta upp mina fiskar.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Har inte de ganska små munnar? Brukar väl mest ta yngel...

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    ögonätar-ryktet är överdrivet. De enda fiskögon de äter är väl de av redan döda fiskar om jag förstått det rätt. Så du ska inte vara orolig över att de ska äta upp ögonen på andra fiskar.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Christian T

                      #11
                      Jag har 1+2 DC tillsammans med 1+1 venustus, 3+7 Röd Zebra och 2+2 Copadichromis trewavase lupingo i 720 liter. Kanske lite udda kombination, men det fungerar bra. DC-hanen är ca 20 cm och perfekt utfärgad. Självskriven kung som ständigt försöker sätta venustus- och CTL-hanarna på plats. Däremot bryr han sig mycket lite om Zebrorna. De har etablerat sig i hans revir och får ständigt nya yngel.

                      Så jag tycker att det går bra att kombinera. Helt klart kul med STORA rovmalawi. De är fiskar med karaktär. Inte långt efter SA. Kul också att kombinera med annat. Problemt vid matning är snarast att Zebrorna är mer effektiva vid matning än DC. Därför matar jag ibland först med pellets eller räkmix i små bitar för småfisken och sedan med ett par hela räkor så att de stora får sitt.

                      Men det är klart, så många yngel överlever inte i akvariet...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...