Nu börjar mina L. Ocellatus tappa sin charm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #16
    Bra Carl, det ger vissa förhoppningar. Då ska vi se om tropheushonorna håller tiden ut denna gång.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Jag river fram en gammal tråd för att rapportera att Ocellatushanen sparade tre hästnosyngel som nu är c:a 2,5 cm stora. För några dagar sedan såg jag tre eller fyra yngel på cirka en centimeter. Alla yngel går kvar bland hästnosparet och 21 Duboisi i ett 385-liters. Jag tycker det fungerar mycket bra. Ynglen växer snabbt och har gått om stenrösen och andra gömställen. Om ynglen kan gå kvar och jag ändå lyckas få 25-30 % av ynglen att växa upp är jag nöjd med utfallet.

      Ocellatusarna är flyttade till ett annat akvarium, det var nog en förutsättning!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #18
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Jag tror att Ocellatusarna snart får dela 130-liters kar med mina Multifasciatus istället. Problemet är att där är gott om (goda) yngel i olika storlekar. Tror ni att multisarna orkar försvara sin avkomma? Min andra fundering är om Ocellatushonan får vara något sånär ifred i ett så pass litet akvarium?
        Har haft multifasciatusar tillsammans med ett par julidochromis dickfeldi och ett par ocellatus i ett 110 liters! Det gick faktiskt hyfsat, ingen fisk dog, men det blev väldigt trångt. Men multifasciatusarna visade sig vara tuffare än ocellatusarna, dom blev nästan bortträngda. Och då hade ingen av fiskarn(varken multifasciatusarna eller ocellatusarna)några yngel. Jag tror att det kan gå bra, bara det finns tillräkligt mycket snäckor.
        Senast redigerad av Jeppe; 29 april 2006, 14:34.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Jag river fram en gammal tråd för att rapportera att Ocellatushanen sparade tre hästnosyngel som nu är c:a 2,5 cm stora. För några dagar sedan såg jag tre eller fyra yngel på cirka en centimeter. Alla yngel går kvar bland hästnosparet och 21 Duboisi i ett 385-liters. Jag tycker det fungerar mycket bra. Ynglen växer snabbt och har gått om stenrösen och andra gömställen. Om ynglen kan gå kvar och jag ändå lyckas få 25-30 % av ynglen att växa upp är jag nöjd med utfallet.

          Ocellatusarna är flyttade till ett annat akvarium, det var nog en förutsättning!
          Fattar jag dig rätt om att det äör Hästnosyngel du får fram i karet iom "naturligt" spott?? Trodde de var alldeles för veka för det faktiskt!! Skönt att ha fel där.
          Har själv faktiskt fått fram två kullar Eremodus här nu.Hos mig verkar var 4:e lek betyda avkomma. "Om de håller sams efter att hanen spottat"!? -Nej,då ska det slåss!!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          Arbetssätt...