Cyps leptosoma spottdags?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Cyps leptosoma spottdags?

    Hej,
    Efter ungefär 21 dagar ska de ju spotta ut ynglen. Jag har 2 som går med "svarta" hakpåsar sen 1 vecka + några stycken med lite mindre hakpåsar.

    2 stycken har jag lyckats fånga och placerad dom i ett 100 liters spottkar med lite gömställen och en hel del växter.
    De med de stora påsarna har jag inte lyckats få tag i trots ideliga försök timmevis på dagen och på natten med en ficklampa till hjälp.
    De bara försvinner på nolltid. Jag får tag i vilken annan fisk som helst men inte dom som har romm eller yngel i truten.
    Nu till frågan. Vet någon när på dygnet de brukar spotta, om de nu brukar göra det på bestämda tider?
    Sammlar de in ynglen igen, eller är de fria på livstid efter att de har lämnad den trygga tillvaron?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • nike69
    Användare
    • augusti 2005
    • 172

    #2
    hej
    cyprichromis brukar släppa sina yngel vid ytan, så dina gömslen på botten gör nog ingen succè.
    om du tagit ur honorna o ska låta dom spotta i eget kar, behöver du inga gömställen,då dom inte äter sin egen avkomma.
    .ps.
    detta endast baserat på egen erfarenhet
    Fisk gör dig smart !

    / Niklas

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Har aldrig sett någon av mina spotta, men har en känsla av att det sker när belysningen inte är tänd. Alltid hittat ynglen på morgnarna. Jag var tidigare rädd att missa en massa yngel och provade också att flytta honor - numera har jag lagt av med det. Enklare att kolla karet på morgnarna efter yngel och så fånga dem i det stora karet. De är inte "vana" vid håv och brukar vara enkla att fånga upp. Dessutom får de ruvande honorna mat, de äter alltså även under ruvningen (i vart fall när ynglen är kläckta). De stora Cypsen är lögn i h-vete att få upp ur ett större kar med lite inredning. De honor jag tidigare fångade upp var rätt kvicka på att spotta i håven, speciellt om de nästan ruvat klart.

      Något enstaka yngel blir säkert uppätet, men mina stora firrar verkar inte vara så kvicka på yngel (har Cyps, Kilesa och petricola i karet). Just nu går minst sex yngel i karet, och de har klarat sig i någon månad. Ska ta ut dem "när jag får tid". Ynglen går högt upp, ofta bara 5-10 cm under ytan. Håller sig gärna nära inredningen - precis som de vuxna gillar de lodräta ytor i karet. Hos mig släpps dock inte alla yngel på samma plats, vilket många säger. Har hittat yngel över hela karet.

      Cypsen verkar höra till de firrar som spottar ut ynglen en gång för alla. Har inte sett dem gå tillbaks till munnen. Däremot kan honorna "skvätta" lite - släpper inte alltid alla yngel på en gång.

      Hilsen och lycka till,

      Patrik
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Tack Patrik,

        Nu fick jag svar på min fråga när på dygnet ynglen släpps.
        Nu har jag bara Cyps, pleurospilus och 3cm:s nigripinnis så då blir nog inte ynglen uppätna så lätt. Det är bara att fånga upp dom på morgonen, eller rättare sagt när det är morgon i akvariet.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag tror de flesta ynglen klarar sig i stora karet, när du enbart har de firrarna som går där. Har dragit upp Callochromis stappersi samt Cyps i samma kar, och det funkade bra trots lite varierande size mellan arterna. Men, men - prova och se. Dina pleurospilus kanske är av en annan uppfattning än mig - jag håller tummarna för att de hört om mina erfarenheter ändå!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            De går fortfarande med stora "svarta hakpåsar". Så imorgon kanske det finns lite yngel.

            Mina pleurospilus spottade i karet för några månader sedan men då blev det inga yngel som jag kunde se. Nu är det en hona som är väldig nära spottdags.

            Ja jag hoppas det blir några Cypsyngel denna gång.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • mars 2005
              • 628

              #7
              Rapportera hur det går!
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Här en bild jag tog nyss på en av honorna med mun full av ungar.
                Dålig bild men det syns vad det är hoppas jag.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mina vuxna Callochromis har klippt en del av sina egna yngel. Där har jag tvärtom mot Cypsen blivit noggrannare med att flytta ut en ruvande hona. Har märkt att det är viktigt att flytta honan rätt snabbt efter leken, mina håller inte rommen annars. Varierar säkert från hona till hona, men i allafall.

                  Lycka till med yngelspaningen!! Sitt länge och kika, mina yngel har som sagt spridit sig över hela karet. Man kan tycka att de borde vara enkla att se, men icke, enligt mig. Honans strupsäck är ingen garanti för att det inte finns yngel, mina har ibland "skvätt" ut ett yngel i taget.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    just nu är de 2 "svarthakade" honorna fortfarande yngelbärande. En till hona har en halvstor "svart haka" samt en med romm. Sammanlagt 6 honor. 2 i spottkaret 4 i stora burken.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Att få Cyps att leka är rätt enkelt, men ynglen kan vara trixigare att dra upp. Har funkat bra för mig sedan jag började köra dem i lite större kar, från 100-liter och uppåt. Mina första Cyps-yngel åkte i brist på annat ner i en 10-liters burk - de blev helt klar ihjälstressade av platsbrist. Testade även flytkasse i plast (ca 25 liter), men tror att vattenkvaliteten blev dålig i den, trots bra vattengenomflöde. Tippar på att det går bra att ha ynglen i kar från 50-liter ungefär, ett tag i vart fall.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Spottkaret som de ska få vara i är på 100 liter.Blir det fler än 20 st så har jag ett tomt 400 liters där dom får gå. Nu ikväll har det fortfarande inte hänt nåt.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Låter perfekt med 100 liter. Honorna blir också lätt stressade om de får gå för trång. Cyps verkar vara halvpelagiska i vart fall. Rätt skoj med en del hannars revir - bästa platsen i mitt kar är en plats i det fria vattnet av ungefär en fotbolls storlek. "Kungen" håller alltid till där.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Fortfarande inga yngel nu på "morgonen". Men nu kan det inte vara långt kvar.
                            Senast redigerad av Wilhelm; 03 mars 2006, 01:12.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Idag vid 13 tiden så spottade hon som går i spottkaret 2st yngel. de är ung. 1,5cm
                              Väldig suddig bild då det inte finns belysning i det karet.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...