Tuggande golden, flytta till eget kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppz
    Användare
    • november 2005
    • 52

    Tuggande golden, flytta till eget kar?

    En av mina Goldenhonor började tugga förra veckan, kul som tusan!
    Men jag har lite beslutsångest, jag läser lite olika, vissa säger att man ska sätta honan i ett eget kar å låta henne spotta där och andra verkar tycka att man ska låta henne vara kvar för att de är första gången hon spottar.
    Vad tycker ni? Ska jag låta henne spotta i mitt huvudakvarium på 350 liter som innehas av 3 st golden eller ska jag humpa ner henne i ett 60literskvarium?
    De man inte har i plånboken, de har man i karet!
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Är du sugen på att få lite yngel, så ta upp henne till 60 liters efter ca 2 veckor! Låt honan spotta där och plocka tillbaks honan, efter att hon fått gå några dagar tillsmmans med sina yngel.
    Min zoon

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      jag håller fullständigt med HazelCR....jag skulle göra precis som han beskrev och för mig är det bästa sättet [:-o]
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • peppz
        Användare
        • november 2005
        • 52

        #4
        Okay.
        Läste nånstans att man bör låta honan spotta i huvudkaret första gången hon spottar..
        Inget att bry sig i då?
        De man inte har i plånboken, de har man i karet!

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Man läser mycket skumt på många olika ställen, men det är bara råden på ciklid.se man kan lita på

          Flytta honan du, annars dödar du av ett helt gäng säkerligen fullt dugliga yngel.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • peppz
            Användare
            • november 2005
            • 52

            #6
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Man läser mycket skumt på många olika ställen, men det är bara råden på ciklid.se man kan lita på

            Flytta honan du, annars dödar du av ett helt gäng säkerligen fullt dugliga yngel.
            Okay, åker till min bror idag å hämtar hans 60literskar som står å skräpar då
            De man inte har i plånboken, de har man i karet!

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av peppz
              Okay, åker till min bror idag å hämtar hans 60literskar som står å skräpar då
              Ta vatten från huvudkaret till 60 liters. Lite nytt vatten också, men mestadels från 350 liter.

              (Gärna lite grus från 350 liters också. Ett råd är t.o.m. att lägga grus som filtermaterial i ett innerfilter också. Men det är kanske att gå till överdrift denna gång)
              Min zoon

              Kommentar

              • peppz
                Användare
                • november 2005
                • 52

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Ta vatten från huvudkaret till 60 liters. Lite nytt vatten också, men mestadels från 350 liter.

                (Gärna lite grus från 350 liters också. Ett råd är t.o.m. att lägga grus som filtermaterial i ett innerfilter också. Men det är kanske att gå till överdrift denna gång)

                Okay.
                Förresten.
                Filter.. går de att ha ett vanligt innerfilter eller fastnar ynglen i ett sådant?
                De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 877

                  #9
                  Ynglen borde inte fastna om du inte sätter i ett otroligt kraftigt filter.
                  När de spottas ut är de runt 1 cm och har full kontroll på simmandet, det är iaf min erfarenhet av följande arter:

                  hongi
                  greshakei
                  trewavasae
                  zebra "chilumba"
                  ||||

                  Kommentar

                  • ciklidis
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 98

                    #10
                    Ursprungligen postat av peppz
                    Okay.
                    Förresten.
                    Filter.. går de att ha ett vanligt innerfilter eller fastnar ynglen i ett sådant?
                    När vi hade ett 90 liters kar så sögs ett yngel in i filtret...
                    (innerfilter alltså)

                    Vi brukar inte flytta honan när hon tuggar utan vi har en rejäl hög med snäckskal och där överlever våra yngel tills de kan simma med de stora.
                    Fast chansen att fler klarar sig med yngelkar helt klart...

                    Kommentar

                    • peppz
                      Användare
                      • november 2005
                      • 52

                      #11
                      Jag har varit å hämtat karet nu och det är ett aquael 60liters med aquael värmare å pump. Flödet är ställbart på pumpen så jag tror inte jag kommer ha problem med att yngel fastnar där. Ska köra igång det så fort jag har nånstans att ställa det.
                      De man inte har i plånboken, de har man i karet!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...