Besättning och isättningsordning i 375L Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    "Ja, exakt. Det var därför jag skrev "En stor, en liten, och två mittemellan, och så får vi hoppas att det verkligen är honan som är den stora och hanen som är den lilla". "

    []
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #17
      Ursprungligen postat av dinajel
      Jag har sett väldigt fina odlade compressiceps (ungdjur) på Akvarielagret för 80-90 pix stycket, och även på Akvarieleasing, men jag har aldrig sett VF tror jag. Men det lär ju inte vara några problem att beställa in isåfall.
      Kan det verkligen stämma? Att det finns annat än VF alltså. Jag har svårt att tro att det kan löna sig att odla så långsamväxande fiskar.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 01 november 2005, 21:06.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #18
        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        Kan det verkligen stämma? Att det finns annat än VF alltså. Jag har svårt att tro att det kan löna sig att odla så långsamväxande fiskar.
        I Gävle finns det ca 6 cm compressiceps för 75 kronor i en butik.
        Jag är sugen på ett köp till mitt nya 660 liter, men tvekar fortfarande. Det finns så många andra ciklider och malar som också är intressanta.

        Om sannolikhetsberäkningarna, så kan man säga att om man har en liten aning om könssskillnader så bättrar man på chansen till att få ett par betydligt. Problemet med att beräkna dessa s.k. betingade sannolikheter är att det är svårt att uppskatta sin egen skicklighet att ana sig till könen.
        Min zoon

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Inte helt sällan får man ju kullar med snedfördelad könsfördelning. Anta att vi t ex har en grupp på sex fördelat fem på en där vi söker att få ett par, då skulle det sannolikhetsmässigt vara uppmuntrande att öka antalet valda fiskar

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #20
            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Kan det verkligen stämma? Att det finns annat än VF alltså. Jag har svårt att tro att det kan löna sig att odla så långsamväxande fiskar.
            Det har du förstås rätt i. Jag frågade aldrig om det var VF eller odlat, men jag tycker oftast det brukar stå om det är VF och jag minns inte att det stod det. Å andra sidan var firrarna rätt små (kanske 4-5 cm) så det är ju faktiskt mycket möjligt att det var VF. Jag ska höra med dem nästa gång jag åker dit. (Höra med dom som jobbar där alltså, inte med compressicepsarna, haha.)
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #21
              A. calvus/comressiceps tillhör de fiskar som borde kosta mer i butiken som odlad ( = mer betalt till odlaren ) p.g.a. tiden det tar att få ynglen säljklara. Det tar minst ett år innan de når 3-4cm, förmodligen längre. Kommer inte ihåg exakt, det var länge sen jag hade några.
              När då VF 6-12cm är så pass billiga blir det en ekvation som inte går ihop. Vem vill köpa en liten grupp odlade yngel för vad de egentligen borde kosta, vänta kanske 2-3 år på att de skall bli 6-12cm och sen konstatera att det blivit billigare att köpa ett färdigt VF-par från början ?
              Varför odlar man då Altolamprologusar ? Tja, det är en härlig fisk att ha i ett Tanganyika-akvarium. Blir det yngel i honans snäcka är det svårt låta bli ta upp den och skaka ut ynglen i ett annat akvarium. Och sen är det kört ! Inte tusan spolar du ut ynglen ?! Och du gör det om och om igen.... Ekonomiskt ? Nä, knappast. Men det är väldigt tillfredställande för hobbyisten !!!
              Vill jag då att VF Altolamprologus kostade det dubbla i butiken ? Hell no !!!
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #22
                Jag var på Aquarium Malawi AB i sommras och dom hade tre 10 cm stora Calvusar. Riktigt snygga.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #23
                  Okej. Då kan vi nog utgå från att de flesta altolamprologusar i affärerna är VF. Såvida det inte är nån som har odlat och sålt till affären med förlust, just för att det är så kul att odla upp dom, men att man inte har plats för dom sen längre och måste göra sig av med dom på nåt vis. Och då känns ju inte Stora Vattenmonstret som nåt höjdaralternativ direkt...
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #24
                    Hehe, nä, du skall nog ändå utgå från att de flesta Altolamprologus ute i butikerna är odlade. Tror inte det importeras VF yngel.
                    Jag är ganska säker på att både Akvarielagret och Akvarieleasing kan plocka hem VF till dig. Nästa problem blir då att bestämma dig för vilken art och vilken variant du vill ha. ( Ett angenämt problem ! ) A. calvus är nog den snyggare av dem, men personligen gillar jag nog den mer fulsnygga A. compressiceps. Den ser helt enkelt våldsamt ilsken ut och det gillar jag. "Golden Head"-varianten är en favorit....
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #25
                      Det finns ganska mycket arter som vanligtvis är VF utan att det står det. Anledningen varför det nämns ibland men inte oftast beror nog mest på att det i vissa kretsar är mer statusfyllt med vildfångat medan andra skiter i härkomst eller fångstplats. Att det vid VF-märkning sedan ger extra förståelse för att det finns fraktkostnader e dyl blir ju mest en pedagogisk bonuseffekt för säljaren. Exempel på fiskar som jag tror är VF men som aldrig flaggas som det är kardinaltetra och andra tetror, en del labyrintfiskar, olika "algätare" samt förmodligen en hel massa små vanliga men svårodlade sällskapsfiskar.

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 664

                        #26
                        Helt rätt Kalle-Maja ! Just i fallet med Altolamprologus ( och med ciklider överhuvudtaget skulle jag villja säga ! ) framhäver nog säljaren att det är VF och inte odlat. Högre status bland ciklidioter av olika anledningar.
                        Sällan man ser "VF Kardinaltetra" på karen i akvariebutikerna. Skulle kunna tänka mig att de flesta som saluförs i Sverige är VF. Innebär dock ingen "högre status" för kunden, skulle snarare påstå det motsatta i just det fallet. Och de allra flesta "akvarister" har nog ingen aning om vad VF är.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        Arbetssätt...