Prinsessor å Brevis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    Användare
    • juni 2005
    • 59

    Prinsessor å Brevis...

    Tja!

    Har ett 112l kar som är inrett med lite sten, snäckor å växter och är befolkat med 5st prinsessor. De verkar som att dom delat upp karet ungefär på mitten å att 1 av dom 5 har blivit utstött lite. Ja släppte även i 4st snäcklekare som heter brevis, men dom verkar lite kuvade tror ni att dom kommer att kunna kämpa till sej en bit revir typ!? ...just nu ligger dom i snäckorna tror jag..iaf 3st av dom... Gott tecken ? Läste att den va väldigt fredlig fisk..kanske den inte klarar att hävda sej mot prinsessorna...?

    Har även möblerat om lite för där snäckorna ligger för att störa prinsessornas revir lite..

    Tips, tankar å kritik mottages tacksamt :p
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag hoppas verkligen det går!

    Jag har tänkt att ha prinsessor och snäcklekare i ett 125-liters. En av anledningarna att jag valt snäckisar som tänkt sällskap till prinsessorna är att de har rykte om sig att vara tuffa och robusta. Trots sin storlek ska de klara av att hålla undan större fiskar. Är det så att brevis är en mesigare fisk än andra snäcklekare menar du?

    Jag ser fram mot svaren i denna tråd.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • sacha
      Användare
      • juni 2005
      • 59

      #3
      Jag vet inte de... Kanske jag som tolkar "fredlig" som "mesig" Idag när jag vakna å tittade in i karet låg 2st snäcklekare uppe vid pumpen dom andra 2 såg jag inte alls.. Lite senare in på dagen ser jag att en av dom iaf har gömt sej i en snäcka.. Men dom går inte ens ur skalen när jag matar..

      Jag hade också hört att dom skulle hävda sej mot tuffare fiskar, å läst på andra forum att många just har prinsessor med snäcklekare..Men då ofta multisar..

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag tror du kan vara lugn. Att några snäcklekare står uppe vid pumpen kan bara vara ett tillfälligt läge. Snart hittar dom ner i var sin snäcka eller så hoppar dom ut eller dör. Sannolikt det tidigare. Tittar dom inte ut ur snäckorna reagerar dom nog mer på din närvaro än prinsessornas. Dom svälter inte ihjäl i sina snäckor.
        Senast redigerad av Kalle-Maja; 15 oktober 2005, 22:08.

        Kommentar

        • sacha
          Användare
          • juni 2005
          • 59

          #5
          De kändes ju betryggande hehe =) Nä jag hoppas du har rätt...

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Brevis i butikerna nu är ofta(st?) brevis x calliurus-hybrider, och rejält aggressiva. Har dina brevis en gul fläck på nacken så gömmer sig antagligen fiskarna uppe på pumpen för den hane som tagit alla snäckorna som sina, inte för prinsessorna...

            Kommentar

            • sacha
              Användare
              • juni 2005
              • 59

              #7
              Hmm.. jag har inte sett nån gul fläck på nacken. Nu har jag docks släckt så jag får titta liter mer i morgon. Min zoohandlare sa att man såg skillnad på stjärtfenan ifall de va hona el hane... Hanen hade ett litet vitt streck snett över stjärtfenan. Stämmer detta så är det min hane som trycker uppe vid pumpen... å honorna som gömmer sej nån annanstans..

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av sacha
                Min zoohandlare sa att man såg skillnad på stjärtfenan ifall de va hona el hane... Hanen hade ett litet vitt streck snett över stjärtfenan.
                Mjae... Inte så vitt jag vet. En snabbsökning på bilder på nätet antyder att det i alla fall inte är en helt pålitlig könskaraktär.

                Kommentar

                • sacha
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 59

                  #9
                  Usch..de känns inte som att detta kommer att sluta väl :p Har inte sett till min snäckisar på 2dagar nu ...de e bara en av dom...de kan väl inte va så illa att man fått 1st hona då å 3st hanar..hmm...

                  Ifall de inte blir bättre ska man chansa på att stoppa i några till då kanske ?

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av sacha
                    Ifall de inte blir bättre ska man chansa på att stoppa i några till då kanske ?
                    Skräm fram de som gömmer sig, och se vilken fisk det är som jagar tillbaks dem. Är det princessorna är det nog ingen idé att köpa fler, och även om det inte är det så är det kanske bäst att låta dem reda ut det där själva.

                    Kommentar

                    • sacha
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 59

                      #11
                      Jag har sett nu att det är prinsessorna... Men knepigt då att de bara är 1st av multisarna som jagas upp där..å dom andra 3 verkar gömma sej hela tiden i snäckorna.. Ja jag får väl vänta å låta dom lösa de ...dör dom så dör dom..inte mycket jag kan göra åt de.. Vet ju inte ens vart dom e :p

                      Kommentar

                      • Pejan
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 204

                        #12
                        Tror inte att Multisar/Brevis klarar av att "stå emot" en prinsessa, snarare att den är smart och snabb nog att gömma sig. Har själv Prinsessor tillsammans med multisar och anledningen till att det funkar är att multisarna ej är lika revirhävdande som tex ocellatus (som jag fått flytta till ett annat akvarium) De klarar alltså bättre av att leva ihop inom ett mindre revir. En lösning för mig har varit att lägga ett antal snäckor under och i närheten av physaliskorgar, vilket funkar som ett utmärkt skydd ifall prinsessorna blir för närgångna. Efter helgen då jag varit borta fick jag en tråkig påminnelse om hur illa det kan gå då man har prinsessor tillsammans med andra fiskar. Den gökmal som placerats i akvariet där prinsessorna huserar hade fått fenorna kuperade rejält, men det värsta var att de hade tagit ett öga av honom. Fråga mig inte hur det gått till, men ena ögat var helt borta. Upplever det med andra ord som otroligt svårt att hitta sällskap till denna vackra, men otroligt aggresiva fisk, kanske det i slutändan bara blir prinsessor i detta akvarium.

                        Hälsar Peter

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Mja, jag har hållit prinsessor med brevis i ett 110-liters. Kan kanske bero på hur aggressiva prinsessor man får, mina var ganska stillsamma, inte värre än t.ex. palettciklider.
                          Mina multisar var dock mycket hårdare fiskar än vad mina vf brevis var. Mina brevisar var nog de vekaste tanganyikor jag haft.

                          Kommentar

                          • sacha
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 59

                            #14
                            Den fisken vid pumpen har synts till lite mer idag... Han simmade också vid snäckorna när ja kom från jobbet nu ... Gott tecken antar jag..

                            Kommer dom inte klara de så får jag ta de som läropengar, å också överväga att bara ha prinsessor i karet. Som sagt tidigare så verkar dom ha delat upp karet ungefär på mitten... å 1st som är utstött..så de får väl bli 2par då...så får man se va som händer ifall de blir yngel..

                            El dutta i en apelsinciklid!?...den lär väl kunna stå emot dom..så agresiva dom ska vara..Men de kanske bara är mot deras egen art... hmm..

                            Ja de va lite lurigare där här med ciklider än mina platy å molly :p

                            Edit: Måste tillägga lite, har suttit nu å stirrat in i karet i kanske 2h tillochfrån.. å så har jag märkt att den enda snäck... som är ute å visar sej, börjat riktigt hugga in me nosen i en snäcka... å vipps så hade han snart jagat ut en ur ett skal..verkar som att han bad efter hjälp...för när dom simmat runt en stund å jagat varann..så svarade tom. den ena snäck. mot en prinsessa..Öga mot öga typ... :p plus att jag gav lite mat, å de va ett jävla "tryck" i karet..va så de plaska lite i ytan när prinsessorna ryckte upp mot ytan för att ta lite flingor.. å snäck.. flög fram över hela karet för att få äta lite med... hmm... hoppas dom 2 andra kommer ut å hjälper till med typ :p
                            Senast redigerad av sacha; 18 oktober 2005, 01:43.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Tror inte fler ciklider i ett så litet kar leder till nåt annat än massaker. Det låter dessutom som om det håller på att reda upp sig, och att reviren håller på att bestämmas.

                              Kul att du får börja se lite beteende på dina fiskar, det är just det som gör ciklider roliga - de har alltid nåt för sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...