Dessa förunderliga Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Dessa förunderliga Golden

    Jag köpte sex små Golden förra hösten. Könsfördelningen okänd. För två veckor sedan såg jag den första honan tuggande. Jag tittade och läste på nätet om könsskillnader. Inte lätt, men jag trodde faktiskt att jag hade haft rejäl tur, 1+5.
    Tyvärr visade det sig att min hane, tuggar sedan igår. Vilken är nu hanen, av de andra fyra?
    Eller kan det vara så jäkligt att min Aulonocarahane kan leka av Golden honor? Kroppsformen är ju ganska lika. Någon annan hane finns inte tillgänglig.

    Tacksam för råd och spekulationer, om hur man skall se vilken den befruktande hanen är.
    Min zoon
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    nä, tror säkerligen att du har en hanne bland dem. Hur stora är de?

    Jag tror att du har minst en hanne,m, och skulle aulonocaran varit framme så ser du det direkt på ynglena.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      ca 7 cm. De borde kanske ha vuxit till sig mer sedan förra hösten, men tidigare gick gruppen i ett akvarium tillsammans med bl.a. de betydligt tuffare P. Flavus och matvraken L. Trewavaese. Jag tror alltså att de inte fick tillräckligt med mat.
      Min zoon

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        naaa, Golden växer långsamt. Och framförallt så är naturlig maxstorlek runt 10-9cm, oftast lite mindre. Jag har sett en del VF golden i butiker i danmark och den allra största jag sett var nog 9cm. Så att de "bara" är 7cm ska du inte gråta över, det är bara naturligt =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag håller med Jonas E här...det är sällan man ser Golden i dess maxstorlek och det beror nog mycket på hur de hållits under sin uppväxt. Golden är ganska sega i tillväxt och håller man dom i mindre akvarium så går det ännu saktare.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Jag håller med Jonas E här...det är sällan man ser Golden i dess maxstorlek och det beror nog mycket på hur de hållits under sin uppväxt. Golden är ganska sega i tillväxt och håller man dom i mindre akvarium så går det ännu saktare.
            Nja, 500 liter torde väl räcka mer än väl. De växte inte alls lika fort som de två jag nämnde eller Röd zebra, som jag köpte ungefär lika stora och vid samma tidpunkt.

            Nu går de i ett mindre 430 liter.

            Å jag får snart svar på om de ser ut som riktiga Golden. Den första honan har gått åtminstone 2 veckor. Jag tittade mest på de nyinköpta Aulonocarorna i det akvariet, så jag vet inte exakt när de lekte.
            Min zoon

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              Tjenen fick två Golden av en kille vi känner
              Han sa att han tröttnat på dom för dom aldrig hade lekt.

              Efter två dagar hemma hos oss så tuggade honan
              Det enda sättet jag och kompisen som oldar Malawi kunde se könsfördelningen är att hanen kan bli något mer färgstark, mer svart på fenor och gul på kroppen.

              Under tiden honan tuggar brukar de tydligen synas bra.

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av Jonas E
                nä, tror säkerligen att du har en hanne bland dem. Hur stora är de?

                Jag tror att du har minst en hanne,m, och skulle aulonocaran varit framme så ser du det direkt på ynglena.
                Hur då?

                Goldenyngel ska de vara gula redan som nyspottade?

                Aulonocara jacobfreibergi, Otter point, hur ser dessa ut som nyspottade?

                Till sist kombinationen då, om den kan vara möjlig.

                Om någon bara kan svara på en av tre frågor, så börja...
                Senast redigerad av Havs; 02 oktober 2005, 19:52.
                Min zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Labidochromis caeruleus (Golden) yngel är gula när de föds. Aulonocara yngel är gråbruna liknande honor. Hanarna färgar ut senare...

                  Längre ned på denna artbeskrivning ser du yngel från mig som inte är större än ca 1 cm-1,5cm.



                  En fördelning på 1+2 (hane+honor) är bra för Aulonocara även om det går med parvis. Golden fungerar bra med 1+3. Jag hade själv 3+5 en gång och det fungerade jättebra...en dominant hane och två underdominanta hanar. Jag såg sällan rena bråk utan det kunde vara en liten undanfösning som mest...

                  Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point är en förvånansvärt tuff art för att vara Aulonocara.
                  Senast redigerad av StefanL; 02 oktober 2005, 20:04.

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Jag har sett dina fina bilder på Golden tidigare, men man vet ju aldrig riktigt när de är knäppta. Nyspottat eller efter 4 veckor ?
                    Jag hann goggla lite efter bilder innan du svarade. Inte många bilder av yngel fick jag träff på. Endast en bild, där de inte var gula.

                    Iaf så håvade jag upp Goldenhonan. Hon spottade två yngel i håven. Ynglen ser lite grå/gulaktiga ut. De har en del av gulesäcken kvar fortfarande. Jag har svårt att gissa/veta själv om de är rena Golden eller en korsning.
                    Aulonocaran är inte alls fullstor, ej heller helt utfärgad, men större än mina Golden.
                    Senast redigerad av Havs; 02 oktober 2005, 20:46.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Nja...när de precis är nykläckta så är de genomskinligt gula...sedan blir det mer och mer mättnad i färgen ju mer de växer.

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        vänta en vecka . ede bra kvalité på goldensen så ser du efter första veckan att de är gula samt har en svart söm i ryggfenan. Ede sämre kvalité så är de lite blekgula och man ser det först efter en månad. Jag drog ett gäng goldens av misstag som jag efter att ha fått upp dem i 4cm (hade ingen lampa på 40-literskaret) såg att de hade bleka och vita magar. jahapp, då var man lagom glad =)
                        Senast redigerad av Jonas E; 02 oktober 2005, 23:34.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Mina vuxna Golden är efter mycket vackra föräldrar. Mina ser helt OK ut, även om jag tyckte att de bleknade lite, när jag bytte sand till en mycket ljus variant. Eller är det så att det helt enkelt är för lite fisk i det akvariet. Hela gänget är lite räddhågsna. (Oj, vilket ord)
                          Tack för era svar. Nu får jag bara vänta ett tag till.

                          (I förra veckan var jag och köpte en hona till, Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point. 1+2 har jag nu.)
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • december 2004
                            • 607

                            #14
                            Honan nummer två spottade för några dagar sedan. De ynglena är gulare.

                            Första kullens yngel ser fortfarande skumma ut. De är lite tvärrandiga precis som aulonocaror är. De har blivit något gulare, men inte i närhetan av den gulheten som Stefans foton visar.
                            Jag ser på Stefans foto att det även där finns goldenyngel som uppvisar ränder på tvärsen, precis som mina första har.

                            Jag har försökt plåta, men misslyckats. Min kamera är inte bra och jag har inte lyckats få kameran att fokusera på de små.

                            Vad tror ni, är en korsning mellan Golden och Aulonocara Jacobfreibergi, Otter point möjlig?
                            (Fiskarna har ju iaf en mycket snarlik kroppsform.)
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Jag får nog sluta fundera på om det finns en korsningsrisk mellan de båda arterna. Mina första kull ser allt gulare ut och den svarta kanten på ryggfenan finns där. Det som gjorde mig så osäker var nog att honan spottade alldeles för tidigt, redan i håven. Ynglen hade mycket gulesäck kvar. Ynglen var brungula och hade svagt synliga tvärgående ränder. Alltså väldigt lika en Aulonocarahona.
                              Igår såg jag att en tredje hona tuggade och denna gång finns inga Aulonocaror i akvariet. Detta betyder att jag har åtminstone en hane bland mina 10 Golden. Om nu inte en 3-4 cm Demasoni kan ha varit framme, men det tror jag inte ett dugg på, trots Stefans nystartade tråd om korningsrisker och jämförelser med oss människor.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...