Malawi- och viktoria-rariteter till forsaljning pa Akvariets Dag, Uppsala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    ZakatH
    Misstänker att dom som är intresserade har privvat ola. Lite ovanliga grejer e ju alltid kul, vissa av fiskarna han nämner har man inte sett här i sverige på många år.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ja, lite PM har jag fatt men jag skulle vilja att fler gor som Gwendly nar det galler Malawicikliderna. Viktoriorna har jag ratt bra koll pa nu, men jag ar verkligen sa gron som jag pastar nar det galler kunskaper om malawiutbudet i svenska affarer!
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Jag har aven en kull Haplochromis (Lipochromis) melanopterus (kan komma ihag fel, det borjar pa m) som ar en yngelatare fran Viktoriasjon. Ar dessa intressanta?

        Edit: Det ar melanopterus.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 06 oktober 2005, 17:10. Anledning: nu vet jag exakt art
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Rhamphochromis sp. chilingali

          Hej

          Jag kan ta med mig Ramphochromis sp. chilingali fran Lake Chilingali! Det ar en dvargrhamphochromis som blir max 14 cm. Den gar halla med mbuna.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #20
            otroligt att denna trad inte har fatt fler svar osv. Personligen sitter jag har med en tar i ogat for att jag inte kan ta mig till sverige osv :*(

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag är också förvånad att inte fler försöker sätta siffror på dem. Vågar inte folk?

              R. sp. chilingali är hursomhelst den största rariteten. Den upptäcktes för högst ett år sedan och togs sedan till Stuart Grant som sedan skickade dem med en export till UK. Om inte Stuart "snodde" yngel (eller ett par stycken vuxna) av dem så är dessa fiskar de första som någonsin i hobbyn. De enda som existerar utanför Malawi ska vara de som simmar i Hull. Jag har tidigare antytt dessa fiskars existens, men när nu Martin Genner kan avvara lite så utgår jag från att jag kan skriva om dem. Alla på jobbet älskar dem!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Sätta namn på dom blir för mig som att spela på lotto... inga bilder utan lite olika namn som knappt används i Sverige jag vet inte hur jag ska kunna sätta siffror på dom =( annars hade jag väldigt gärna kört på. Sitta o chansa känns lite meningslöst pga att det blir slöseri med andras tid med när det förmodligen inte stämmer iaf.
                Senast redigerad av deelay; 06 oktober 2005, 21:16. Anledning: fyller på med mer text.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #23
                  Jag skulle definitivt ha velat ha Ramphochromis sp. chilingali samt Oreochromis karongae, dom andra vet jag inte iom saknad beskrivning...
                  Synd att man bor på fel sida sverige =(

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Sätta namn på dom blir för mig som att spela på lotto... inga bilder utan lite olika namn som knappt används i Sverige jag vet inte hur jag ska kunna sätta siffror på dom =( annars hade jag väldigt gärna kört på. Sitta o chansa känns lite meningslöst pga att det blir slöseri med andras tid med när det förmodligen inte stämmer iaf.
                    OK, nu börjar det likna något. Är det jag frågat efter inte begripligt dvs ska jag försöka få fram "Ad Konongs-namn" på dem? Finns det risk att det är vanlig fisk som jag har "fel" namn på? Kan någon hjlpa mig att ge ett identifierbart namn på dem?

                    Om alla är ovanliga så plockar jag ju självklart bara de snyggaste. Frågan är alltså "jag kan inte ta allt, vad ska jag ta?"

                    Rhamphochromisen tar jag garanterat med mig.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 06 oktober 2005, 23:48.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ad Konings namn skulle underlätta kraftigt eftersom det är dom som handlarna går efter här i sverige.
                      Ser BB zebran ut som på bilden så ta med dessa för dom har jag inte sett på många år i sverige.



                      Om någon av OB zebrorna är av denna varianten så ta med sånna, dvs mer vit med blå o svarta fläckar ist för orange/rosa grundfärg med mörka fläckar.

                      apediver/mt%202003%20Makanila_Bay_11.jpg

                      P.zebra Chiofu wild stock BB ser ut att vara någon variant av chilumbazebran (utseendemässigt) med den svarta masken, den har jag nog inte sett i sverige, dom brukar ha svart ryggfena medans denna har en vit vilket e kul så den e ju på schemat.

                      Dessa är iaf jag sugen på och dom är inte alltför vanliga.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Hej igen

                        BB zebran ser ut som pa bilden. Sedan ar vissa gula med enstaka svarta punkter, gula med massor av svarta punkter eller vitaktiga med bla och svarta punkter. Jag var bara nere och kollade och sag inga andra varianter. Genetiken ar ju kand sa man vet vad som kommer att finnas i en kull.

                        Thapsinogen ar en red top zebra fran sodra sjon. Den finns i nationalparken och exporteras inte langre. Vi har kommit over dem via en person som hade tillastand att fanga ett gang.

                        Rhamphochromis sp. chilingali ska endast finnas har. Stuart ska inte ha behallit nagra.

                        Oreochromisen kan jag fixa lokal pa, men det beror pa vilken jag tar. Antar att det inte spelar sa stor roll.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 07 oktober 2005, 12:15. Anledning: Tillagg
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          Kanon Ola då kör vi på med BB zebran och den vitaktiga OB med blå och svarta punkter, dom är inte lika vanliga alls som dom med mer orange/rosa. Jag så en riktigt snygg sådan i slutet på 80talet sedan dess har jag knappt sett någon alls vilket borde betyda att den inte är allt för vanlig. Thapsinogen lär vara en variant eller kanbske tom samma som Red TOP zebra "nakatenga" i vilket fall är den högintresant med så dessa 3 vill jag köra på iaf för min del.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Som sagt sa kommer jag att tomma honor pa yngel nasta vecka sa vi far se vad det blir, men jag borjar fa ihop en prioritetslista nu.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Martin Genner svarar

                              Martin Genner ger foljande svar pa min fraga vad de troligen kallas for i handeln:

                              Astatotilapia calliptera Chisumulu - Jag tvivlar starkt pa att dessa finns i hobbyn....

                              Astatotilapia calliptera Dambo - Kommer fran the Dambo bakom Kambiri Point nara Senga Bay och ar princip en standard A. calliptera, men det ar inte "the king of things" bland akvarister, och exporteras inte av Stuart.

                              NKB OB zebra - Vanlig morf som exporteras av Stuart Grant.

                              Oreochromis karongae - O. (Nyasalapia) karongae. Det ar nummera olagligt att exportera dem fran Malawi sa det skulle vara mycket forvanande om nagon har dem.

                              P. chilumba - Konings kallar den Metriaclima fainzilberi (inte zebra) eftersom att den har gul kind. I verkligheten ar det en ras av den vanliga zebran. Den som vanligen exporteras kommer fran Luwino Reef, sa de fran Mpanga Rocks skiljer sig troligen fran de som hobbyister haller.

                              P. red top emmiltos - Konings kallar denna Metriaclima zebra eftersom att den har rod ryggfena.

                              P. zebra Gold - Detta ar samma som Metriaclima 'zebra gold', fortfarande inte beskriven men ratt vanlig i hobbyn. Daremot ar populationen som exporteras oftast inte fran Nkhata Bay snarare fran ett stalle mer norrut kallat Chadagha dar de skiljer sig valdigt mycket fran Nkhata Bay populationen vi har.

                              P.thapsinogen - en annan red top (och darfor zebra enligt Konings). Kommer fran Eccles reef, nord ostra kusten av SE Arm (vet inte vad Martin menar med SE Arm). Finns troligen inte i hobbyn eftersom att Stuart's folk samlar alla red tops vid Mpanga Rocks.

                              P.zebra Mara rocks - Kommer fran Malawian Mara rocks, till skilnad fran Mozambique stallet med samma namn. Konings kallar denna M. fainzilberi trots att den skiljer sig mycket fran annat som han kallar M. fainzilberi. Dessa kan finnas i hobbyn eftersom att jag sett dem hos Stuart.

                              P.tropheops olive Nkhata bay - Konings kallar den Tropheops sa det blir Tropheops 'olive'. Har aldrig sett den i hobbyn.

                              P.zebra Chiofu wild stock - Konings kallar dem Metriaclima zebra.

                              P.zebra Chisumulu - Konings kallar dem Metriclima zebra, Stuart exporterar dem som M. 'hermani'. Vara ar fran huvudon, Stuarts folk fangar dem vanligen vid Linganjalo reef dar det svarta i ansiktet pa dem ska vara mer intensivt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                P. red top emmiltos är nog den vanligaste varianten, tror det är den som kallas för M.Zebra RedTop "Mphanga" i dom flesta butiker i sverige. Thapsinogen från Eccles Reef vet jag inte exact hur den ser ut men det är nog inte samma variant som den från Nakatenga som jag först trodde så den ju lite spännande. Zebra Chiofu har jag som sagt inte heller sett, dom som ser ut som den brukar ha mörk ryggfena medans denna visst har en mer vit ryggfena om jag förstått det rätt, klart spännande variant. P.zebra Mara rocks lyckas jag inte bli riktigt på det klara med exact vilken det e... suprise men någon form av BB som faktiskt inte syns ofta nuförtiden. Slut tjatat från mig nu om zebrorna du vet vilka jag har sug efter =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...