tanganyika-substratruvare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karlsson

    tanganyika-substratruvare

    jag skulle behöva lite tips om vad jag kan ha för tanganyika-substratruvare i mitt akvarium då det bara e på 80l...skriv gärna hur många hanar resp honor av varje sort man kan ha. tacksam för svar.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Neolamprologus brichardi är min favoritfirre. Den är ju svår att blanda med många andra sorter för att de tar så stora revir. Men nöjer du dig med bara sessor så är ditt akvarium tillräckligt. Jag har haft dem i både 45-liters (kanske i minsta laget) och 110 liters.

    80 liter lär fungera fint. Ha i mycket stenar som bildar grottor och köp en grupp på fem-sex djur så de kan para ut sig. Snart så kan du njuta av flera generationer.

    //Per
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Karlsson

      #3
      Så de går alltså att ha kanske två typer av neolamprologus arter i ett 80l kar? Ska de va fler honor än hanar då eller ska dom hålla sig i par?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        det går inte ha fler än en art enligt min uppfattning. gick inte ens i ett 120 för mig. köp en grupp på kanske 6 prinsessor, låt dom para ut och sälj de överblivna. sen får du snart grävskopor till fiskar som snart ynglar.

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • september 2003
          • 386

          #5
          - Julidochromis, köp 3-4 st och låt para ut alternativt en grupp (ca 4 st) snäckskalslekare. Beroende på hur du möblerar kan du eventuellt ha dessa två arter tillsammans. Själv har jag biotop-o-riktiga svärdbärare som 'target-fish' (dock i 150 liters) med de funkar bra tillsammans och det blir lite mer färg.

          Enligt de som varit ner i Tanganyikasjön och dykt, så finns inte rätt eller fel hur man än blandar fiskarterna, så länge som de inte dödar varandra - och även i sjön står lekpar av substratlekare mkt tätt..

          Kommentar

          • Karlsson

            #6
            ska nog göra som ni sa...köpa en grupp sessor å låta dom para ut sig.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2004
              • 531

              #7
              Hej!
              hipp.Hipp.Hurra för Prinsessan av Burundi.Jag rekommenderar denna underbara ciklid.Till dig som undrar,själv har jag ett 220 lit akvarium med ett lekpar Burundi.Dom äter just nu min hemgjorda räkmix.Själv är jag gift med Prinsen av Burundi. Mvh An-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2004
                • 531

                #8
                Hej!
                Karlsson,jag köpte mina prinsessor i butik och redan där hade dom fått yngel,jag fick ett mycket fint lekpar till ett bra pris,jag får väl säga till dig,välkommen i Burundiklubben.Mvh Ann-Mari PS:Lycka till med odling av dom det ska visst vara lätt.
                bryggan

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 234

                  #9
                  Är det bara jag här som anser att 80L är på tok för litet för prinsessor, dessa djur blir ju trots allt en bra bit över decimetern fullvuxna. Ska du sedan ha en koloni av dessa i 80 liter ???
                  Det anser jag vara djurplågeri.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...