Rena lek euforin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Rena lek euforin

    Jag vet inte vad som hänt i mitt 720 med Malawi

    Visst har fiskarna lek sporadisk förut men nu!!

    Har 2 st Delfin honor med var sin påse

    Mina VF afror har lekt av alla sina tre honor

    jag köpte 1+3 VF Aulonocara hansbaenschi "red flush" av Kent i Nol förra veckan och två av honorna tuggar (detta är för övrigt en av de snyggaste firrar jag sett)

    sedan har jag haft 1+2 Labeotropheus trewavasae MC i säkert 1 år utan lek nu tuggar bägge honorna varav den ena har den största hakpåse jag sett "den häger säkert nert 1,5 cm brukar L.T ha stora påsar? den andra har en mer normal "tugg-haka"

    och jag som har ett enda liten spottlåda i plast....

    Ibland leker livet
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #2
    jag räknade nu och inklusive mina golden tuggar 11 st i samma kar
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Nja det är nog inte så ovanligt faktiskt. Jag har mer lek på mina arter som jag haft under hösten/våren än vad jag har övrig tid. Det är iallafall vad jag erfarit med t ex Malawi.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        men kul iallafall
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          En jäkla fart här med. Två st petrochromis trewavase tuggar samt två kirizor. Ska bli kul at tse om kirizan går tiden ut.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            Jag har faktiskt också märkt en ökning av tuggande honor under våren/sommaren.
            Kan man dra den slutsatsen att dom leker mer på våren/sommaren eller är detta en slump att så många har en ökning av tuggande honor?
            /Roger

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              På sommaren tycker inte jag att fiskarna leker speciellt mycket utan jag har, som jag skrev tidigare, erfarenhet av att det är vår/höst som gäller...

              Det syns också nu då mina arter börjat på att "sprätta upp sig" inför respektive hona. Det har dom inte gjort alls under sommaren/sensommaren. För mina Malawi jag haft så tror jag att den lägre medeltemperaturen stimulerar lek. Under sommaren så är det nog för varmt...

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                Kul att det händer grejer i era burkar. Särskilt Niclas, där det händer en explosion av lek . Hösten är en bra övergångsperiod.
                KH`t och syrehalten går upp genom höststormar den sk. Höstcirkulationen startar. Koldioxiden i luften rörs ned i vattnet o oxideras till karbonater,som bildar salter. Karbonat binder, väte,kalcium,magnesium,natrium, m.m. Syrehalten i sjön blir jämnt
                fördelad -igen- sedan vårcikulationen. Temperaturen sjunker, vilket också ökar syreupptagnings förmågan för vattnet. Majoriteten av Stockholmarna får sitt vatten från en djuphåla, ca 60m djup, i Görväln, så en skillnad i syrehalt o KH, pH är märkbar. Vattenverket stöd-buffrar vissligen vattnet, men den tot. skillnaden på vattnet märker bla. mina fiskar :-). Hos mej har alltså inte "baby-boomen"
                kommit igång än. -Mr.Fish-
                Höstcirkulationen startar i våra sjöar=vattentäckter

                Kommentar

                Arbetssätt...